© 2024 Auto.ro
Unele lucruri in viata au norocul de a creste in valoare cu timpul si prin urmare, a deveni mai scumpe.
Vinul este un exemplu clasic. O sticla buna retrasa din circuitul agricol intre 15 si 50 ani poate produce o degustare epocala pentru care pasionatii de vin de obicei platesc bani buni.
Cele mai multe alte lucruri, cu toate acestea, experimenteaza o scadere nefericita in valoare, dupa ce sunt achizitionate. Exista numeroase motive care conduc la acest lucru, inclusiv varsta, uzura sau chiar conditiile de piata.
Aceasta scadere este cunoscuta sub numele de amortizare si cauzeaza un risc in randul cumparatorilor de masini noi sau second hand. Cu exceptia cazului in care masina este un model clasic si mai rar, care poate ajunge cu usurinta sa coste sute de mii sau chiar milioane de euro la o licitatie, majoritatea vehiculelor se depreciaza, indiferent de ce ar putea face proprietarul masinii.
Exista o multime de lucruri pe care trebuie sa le luati in considerare atunci cand va ganditi sa achizitionati o masina noua sau second hand: costul combustibilului, intretinerea masinii, taxele, impozitele sau asigurarile fiind doar cateva dintre elementele de pe lista. Dar un alt lucru important de luat in calcul este modul in care se depreciaza valoarea masinii dumneavoastra.
Deprecierea valorii masinii este o componenta cel putin, nu primordiala pentru multi dintre viitorii cumparatori de masini noi sau second hand, inclusiv pentru cei care au deja o masina ( in cazul carora vorbim de intretinere). Oricat de mult insa am avea in vedere acest aspect, ea se desfasoara ca un hot tacut, care reduce continuu rentabilitatea investitiei in masina.
Standardul deprecierii unei masini este valabil pentru orice tip de vehicul. Acest lucru se traduce printr-o pierdere de aproximativ 15-20% din valoare in fiecare an. Deci, o masina care are doar trei ani va avea aproximativ 80 - 85 la suta din valoarea de la doi ani vechime. Anul viitor, atunci cand automobilul va implini patru ani, va avea o valoare de 80 - 85 la suta din valoarea masinii de la trei ani, si asa mai departe.
De exemplu, sa spunem ca ati cumparat o masina second hand care dupa un an valoreaza 15.000 de euro. Aceasta masina va pierde 20 la suta din valoarea sa in fiecare an. Asa ca, dupa al doilea an in posesia dumnevoastra se va afla o masina in valoare de aproximativ 12.000 euro. In anul urmator, masina va avea un pret de 80 la suta din valoarea de la doi ani (12.000 euro),care in urma unor calcule va ajunge la aproximativ 9.600 euro.
Primul an de tinde sa reprezinte cea mai abrupta cadere. De fapt, imediat dupa vanzare se instaleaza deprecierea. De ce?
Exista o serie de motive. Initial, indiferent care este pretul pe care il platiti pentru masina, aceasta isi pierde instantaneu din valoare, in momentul in care incepeti sa rulati pe sosea. Cu alte cuvinte, daca ati luat nefericita decizie de a o vinde inapoi comerciantului, trebuie sa va asteptati la o scadere.
Aceasta reducere poate ajunge de obicei la mii de euro. Pe deasupra, banii cheltuiti pe taxa de inmatriculare ( in cazul unei masini second hand) sau alte asigurari,vor fi de asemenea, trecuti pe lista de pierderi.
Exista ceva ce cumparatori auto pot face pentru a atenuarea amortizarii?
Ei bine, intelegerea in mare parte a unor variabile care determina deprecierea masinii, ajuta. Masini care au cereri ridicate si sunt de regula in stocuri mici au de obicei cele mai bune valori de revanzare.
Unele branduri, de asemenea, se depreciaza mai putin decat altele, si, desigur, conditia masinii second hand va afecta sau nu valoarea sa de revanzare.
O informare prealabila despre masina pe care doriti sa o achizitionati este binevenita, mai ales ca acest lucru poate insemna si economisirea unor sume importante de bani de-a lungul timpului. Intretinerea masinii constituie de asemenea, un factor important, mai cu seama in ceea ce priveste interiorul masinii. Un alt lucru nerecomandat este personalizarea permanenta a masinii sau pierderea/distrugerea certificatului de service.