© 2025 Auto.ro
V-ati
intrebat vreodata ce reprezinta elementul turbo din motorizarile auto si de ce
il intalnim din ce in ce mai des in ultima perioada?
Ce este turbosuflanta?
Turbo
vine de la turbina sau turbosuflanta si este un agregat care foloseste energia
gazelor de evacuare emise de motor pentru a comprima aerul care intra in motor.
Turbosuflanta
a fost proiectata de catre inginerul elvetian Dr. Alfred Buchi, la inceputul
secolului XX si a fost folosita pentru prima data la vapoare, pe motoare
diesel. In domeniul auto, turbina a fost dezvoltata pentru prima data in 1962,
in America, de catre compania General Motors pentru autoturismele din gama
Chrevrolet.
Beneficiile turbinei auto
Deoarece
turbina auto confera o putere mai mare motorului, o accelerare mai rapida,
cuplu motor mai mare, un consum de combustibil scazut si reduce emisiile poluante,
turbina a capatat o importanta tot mai mare in ultima vreme.
In prezent,
numarul masinilor echipate cu motoare turbo este tot mai mare, indiferent daca
sunt diesel sau pe benzina.
Spre
exemplu, in cazul motoarelor diesel echipate cu turbosuflante, randamentul
energetic poate ajunge la 50%. Aceasta inseamna ca jumatate din energia
combustibilului este transformata in energie cinetica si deci poate fi folosita
la deplasarea vehiculului. Restul energiei se pierde sub forma de caldura, prin
frecarea interna intre piesele motorului sau prin energia necesara schimbului
de gaze din motor. Desi nu pare mult, acest randament este net superior unui
motor diesel fara turbosuflanta (care este de maxim 35%) si cu mult peste
randamentul motoarelor cu benzina (aproximativ 20%).
Principalele cauze ale avariilor auto
De
cele mai multe ori, avariile apar ca urmare a uzurii, a lipsei ungerii
lagarului turbosuflatei sau prin patrunderea unui corp strain in admisie. In
cazuri mai rare, avariile pot aparea si ca urmare a fenomenului de supraturare
a motorului diesel prin autoalimentarea cu uleiul care se acumuleaza in timp,
in tubulatura de admisie. Aceasta este generata de intretinerea
necorespunzatoare a vehiculului, respectiv de necuratarea la reviziile tehnice
a tubulaturii de admisie si a intercoolerului (specific numai anumitor modele de
autovehicule).
Recunoasterea
unor simptome premergatoare unor
avarii constituie cheia minimizarii pagubelor si deci a cheltuielilor cu
masina.
In cazul unei probleme a turbosuflantei, masina dvs. poate semnala urmatoarele
reactii:
· lipsa de putere, in trepte de viteza
superioare
· scoate fum negru, in special la accelerare
· suiera, initial la accelerare apoi si in
timpul mersului constant.
Metode de intretinere turbosuflante
Specialistii
va
recomanda cateva masuri simple care pot
face ca turbosuflanta dumneavoastra sa functioneze in parametri, cu un numar
mult mai mare de kilometri:
1. nu accelerati puternic vehiculul
dumneavoastra pana cand motorul nu a ajuns la temperatura de lucru (uzual
90°C). In acest fel evitati socul termic asupra componentelor turbosuflantei.
2. dupa
o perioada de functionare la turatie mare (regim de autostrada de exemplu) permiteti motorului si implicit
turbosuflantei sa se raceasca treptat prin a-l lasa sa functioneze la
relanti 1-2 minute.
3. schimbati uleiul motorului dumneavoastra
in mod regulat (termen prevazut de fabricantul autovehiculului dumneavoastra),
folositi un ulei de calitate, cu norma specifica motorului dumneavoastra.
4. inlocuiti filtrul de aer periodic sau
ori de cate ori este necesar (la recomandarea atelierului de service), curatati
si carcasa filtrului de aer.
Cand e timpul pentru o verificare tehnica
a turbine?
Daca
motorul dumneavoastra s-a oprit brusc dupa un zgomot puternic, daca s-a turat
singur si a scos fum, daca pe spatele masinii dumneavoastra apar stropi de ulei
la deplasarea pe autostrada, trebuie sa va adresati urgent unui service auto
specializat in reparatii turbine, ca Brady Auto Center.
Foarte important!
In
cazul in care observati avariile de mai sus, este recomandabil:
Ø sa NU
reporniti motorul
Ø sa
nu incercati sa deplasati masina cu ajutorul motorului
Ø sa solicitati
ajutorul serviciului de asistenta tehnica (0727.703.000)
si/sau
tractare auto (0722.193.131).