rss

Sfaturi pentru un sofat economic

  1. 25/04/2014

In conditii de criza, orice calatorie trebuie trecuta in bugetul de cheltuieli. Ca sa reduceti stress-ul cheltuielilor si totusi sa nu va abtineti de la o excursie in aer liber, acum la debutul timpului frumos, va sugeram mai jos cateva opinii care va vor ajuta sa eficientizati consumul de combustibil si implicit bugetul dumneavoastra. Obiceiurile fiecaruia dintre noi, atunci cand suntem la volan in functie de unde mergem, cat de des facem calatoriile, viteza de croaziera folosita, agresivitatea pe drum si alti factori, contribuie la schema de economisire a combustibilului si a costurilor. Daca va intereseaza controlul acestor costuri de operare a automobilului dumneavoastra si de minimizare a emisiilor poluante, faceti un pact cu dumneavoastra insiva si conduceti mai putin sau atunci cand sofati, faceti acest lucru intr-un mod eficient.

Mai jos aveti niste sfaturi care va pot da idei despre obtinerea unei economii in utilizarea automobilului:

1. Planificati calatoria cu foarte mare atentie
Sofatul pe distante medii sau lungi necesita planificare. Daca intentionati sa plecati intr-o calatorie ganditi-va la ruta cea mai potrivita, la blocajele din trafic si la orele de varf cand se merge ingreunat. Uneori o ruta mai lunga va poate ajuta sa mentineti contant o viteza economica de croaziera si implicit sa obtineti un consum mai bun decat o ruta scurta care este sufocata de un trafic greu. Feriti-va pe cat se poate de zonele deluroase sau muntoase care solicita motorul.

Acordati-va un timp suficient ca sa ajungeti la destinatia intentionata fara sa va luptati cu secundele, lucru ce degenereaza in franari din greu, accelerari de curse, viteze mari, care se rasfrange asupra consumului. Acesta va creste corespunzator regimului de condus. Ascultati la radio rapoarte despre trafic, zone cu accidente, rute in constructie si alte lucruri cauzatoare de necazuri. Veti salva timp si combustibil.

2. Folositi rutele de tranzit publice de cate ori este posibil
Acest lucru poate fi mai ieftin decat a va indrepta pe drumuri neumblate, si poate fi o experienta mai putin stresanta. Lasandu-va masina acasa vati obtine un imediat si direct impact asupra emisiilor. In fecare an, un singur autobuz citadin poate prelua calatorii a 40 de automobile, poate economisi 10.646 de litri de combustibil si poate reduce emisiile anuale de gaze cu 25 de tone.

3. Feriti-va de un condus agresiv
Puteti reduce consumul, emisiile si va puteti proteja mai bine pe dumneavoastra sau propria familie, prin practicarea unor tehnici de sofat defensive sau prudente, cu alte cuvinte prin anticiparea a ceea ce se petrece in fata masinii pe care o conduceti si prin raspunsul adecvat pe care-l furnizati.

Accelerarea este de departe cea mai insetata munca pe care o depune motorul. Demarajul in tromba, acceleratia brusca, nu cruta nici automobilul nici pneurile. Daca anticipati situatiile de trafic puteti mentine un rulaj neintrerupt cu o viteza economica. Turatiile la rosu, si opririle in ultimul moment (racing type) sunt activitati pe cat de inutile, pe drumurile publice, pe atat de costisitoare.

Un sofat agresiv in traficul citadin salveaza timp, dar creste exponential consumul si emisiile. De asemenea solicita mult motorul si franele. Un test efectuat in Franta arata ca sofatul agresiv cu demaraj “blana” la culoarea verde a semaforului si franare brusca la rosu,  reduce timpul de calatorie in medie cu 4% ( echivalentul a 2 minute si jumatate dintr-o ora de calatorie). Mai mult, consumul creste in medie cu 37%, iar unele dintre emisii sporesc cu mai mult de cinci ori. Mai sigur, mai economic este un demaraj lin si mentinerea unei viteze constante in rulaj.

4. Sofati la o viteza regulamentara stabilizata

Multi soferi, care folosesc optiunea cruise control, obtin un consum scazut, mentinand viteza constanta pe autostrada. In unele circumstante, soferii priceputi pot obtine un consum redus fara folosirea cruise-control-ului. Alegerea va apartine.

Pe drumuri in rampa este mai indicat sa lasati masina sa piarda din viteza la urcare, viteza care se va reface la coborare; de folosit, rar, atunci cand conditiile de trafic o permit. Cu majoritatea automobilelor la cresterea vitezei de la 100 km/h la 120 km/h, consumul creste cu 20%. Pe de alta parte, reducand viteza de 100 km/h la 90 km/h consumul scade cu 10%.

Unii soferi obisnuiesc sa mentina piciorul pe pedala de frana, procedeu care creste consumul si uzeaza prematur franele. De asemenea poate fi periculos pentru ca apare fading-ul si supraincalzirea franelor, iar sistemul de franare pierde din eficienta, cu efecte uneori dezastruoase. Mai mult, luminile de stop stau aprinse tot timpul, fapt care face ca soferii ce ruleaza in spate sa nu poata fi avertizati cand se produce de fapt franarea propriu-zisa.

5. Incalziti motorul in timpul conducerii, nu la turatia de mers in gol
Cand automobilul ruleaza deja, cea mai buna incalzire a motorului este mersul pe drum. Motoarele cu injectie controlata electronic au nevoie de doar 30 de secunde pentru a se incalzi in zilele de iarna. Retineti, toate motoarele necesita incalzire. Celelalte sisteme gen frane, suspensii, transmisie, pneuri se incalzesc doar in mers. Pentru un automobil normal, este necesar un rulaj de cinci kilometri ca aceste componente sa atinga temperatura de lucru. In timpul acestor cinci kilometri evitati accelerarile rapide si vitezele ridicate. Scopul este ca automobilul sa atinga temperatura de lucru cat de repede este posibil cu minimizarea consumului.

6. Mentineti presiunea nominala in pneuri

Presiunea corecta in pneuri este vitala pentru economia de combustibil, pentru manevrabilitatea automobilului si pentru durata de viata a anvelopelor. Mentineti presiunea in pneuri recomandata de constructorul automobilului dumneavoastra, atat pentru sezonul de vara cat si pentru cel de iarna,  pentru prevenirea evenimentelor nedorite, imbunatatirea dinamicii automobilului si reducerea consumului de combustibil.

7. Minimizati folosirea aerului conditionat
Atunci cand este posibil reduceti folosirea aerului conditionat. Pentru a va racori pe autostrada lasati aerul sa curga natural prin instalatia de ventilatie. In oras puteti lasa fereastra jos. Impactul rezistentei datorate aerului este infim la viteze citadine astfel ca rezistenta datorata deschiderii ferestrei nu este luata in calcul la calcularea consumului. Daca totusi conditiile de temperatura impun folosirea aerului conditionat atunci tineti ferestrele inchise, dati pe auto si uitati de consumul de combustibil.

Vizualizari: 8365