© 2024 Auto.ro
Anul acesta se implinesc 40 de ani de cand Don Yenko, proprietarul unuia dintre cei mai mari dealeri de modele muscle-car modificate, nesocotea limita de cilindree impusa de GM asupra primei generatii Camaro pentru a crea o adevarata legenda: Yenko Camaro.
Evident, o asemenea piatra de hotar trebuia celebrata cum se cuvine; ca atare, indivizii de la Chop, Cut, Rebuild si o mana de asociati au reeditat legendarul coupe, asa dupa cum, probabil, ar fi facut-o si Don Yenko in zilele noastre.
Yenko Camaro s-a nascut din dorinta unui fost pilot de curse american ca pony-car-ul lui Chevrolet sa se bata de la egal la egal cu adversari precum Ford Mustang si Plymouth Barracuda. Acest lucru nu era posibil la momentul lansarii primului Camaro, deoarece General Motors hotarase ca masina sa nu fie echipata cu un motor mai mare de 6,6 litri (nici Mustang, nici Barracuda nu aveau asemenea limitari de cilindree).
Don Yenko a gasit insa o cale de a elimina acest dezavantaj, instaland in 1967 un V8 L-72 427 de sapte litri cilindree si 423 CP, similar cu cele regasite sub capotele modelelor Corvette. Impresionantul muscle-car s-a bucurat instantaneu de succes, iar faptul ca nu i-a fost permis sa-l reprezinte pe Chevrolet in anumite curse (deoarece nu era o creatie 100% Chevy) nu a facut altceva decat sa-i batatoreasca calea spre o productie de serie.
Aceasta a inceput in 1969, cand dealership-ul lui Don Yenko a incheiat o intelegere pentru fabricarea modelelor Yenko Camaro pe o linie de asamblare a marcii GM, folosind programul Central Office Production Order (COPO). In afara uriasului V8, fiecare bolid era echipat cu frane pe disc, diferential cu patinare limitata, suspensii modificate, un radiator special si, bineinteles, numeroase elemente de natura estetica menite sa il diferentieze de un Camaro obisnuit.
Incheiem aici acest “remember” pentru a ne concentra atentia asupra a ceea ce ne-au pregatit cei de la Chop, Cut, Rebuild, impreuna cu baietii de la Original Equipment Reproduction (OER) si D&P Classic Chevy. Si nu avem nevoie decat de o mana de fotografii pentru a constientiza, in unanimitate, o reusita de exceptie.
Don Yenko a murit in 1987 in urma unui accident de avion dar, daca astazi ar fi fost printre noi, ar fi ridicat cu siguranta doi policari in fata acestui mix de senzatie intre clasic si modern: o caroserie de Chevrolet Camaro model 1969 ascunde un agregat LS7 (identic cu cel folosit pentru a anima orice Corvette Z06), o transmisie cu sase rapoarte, un sistem de franare cu etrieri cu sase pistonase si multe, multe alte asemenea delicatese tehnice.
Si, ca tacamul sa fie complet, Chop, Cut, Rebuild a modificat intr-o maniera similara si un Camaro din ultima generatie, la randul sau suficient de aratos pentru a pune pe jar intreaga clientela de pe Coasta de Vest. Jos palaria...