© 2024 Auto.ro
Dupa decenii intregi in care nu prea a mai contat in clasa de lux, Cadillac incearca acum marea revenire prin masina din imaginea alaturata: XTS Platinum.
Desi este deocamdata doar un concept, sedanul anticipeaza o versiune de serie relativ asemanatoare lui, ce va intra in productie la inceputul lui 2012.
In ultimii ani, marca de lux a grupului GM a muncit din greu pentru a-si schimba imaginea de specialist in limuzine dedicate “veteranilor” din Florida –sedanuri-gigant complet lipsite de valente sportive, arhaice din punct de vedere tehnic si mari consumatoare de benzina –, uneori reusind (cazul lui Escalade si CTS), iar alteori esuand (cazul lui STS si al batranului DTS).
Ei bine, exact modelelor specificate in paranteza anterioara le va veni curand sfarsitul, XTS Platinum fiind cel care, in numai doi ani, le va lua locul in varful gamei Cadillac.
Aratat pentru prima data in august 2009 unui grup restrans de ziaristi, XTS Platinum promoveaza un design recomandat drept cea mai noua interpretare a curentului “Art & Science”, look-ul exterior facandu-l sa semene, din multe cu unghiuri, cu un CTS supradimensionat. Partea frontala, cu acele blocuri optice prismatice prelungite pe aripi si inconfundabila grila de radiator amintind de lama unui aparat de ras, evoca atat stilul lui CTS, cat si pe cel al... uriasului Sixteen.
Diferenta dintre prototipul de acum sapte ani si XTS Platinum este ca ultimul are o capota de motor mult mai scurta in ansamblul general al profilului, readucand in atentie un concept de demult": “Cab forward”. Practic, parbrizul incepe de unde se termina bosajul rotii din fata, urcand relativ abrupt catre zona plafonului; de acolo, avem de-a face cu o reteta estetica tot mai abordata in casta sedanurilor de lux: planul acoperisului aproape ca nu mai este separat de cel al lunetei, ambele contopindu-se intr-o suprafata imensa arcuita precum “spinarea” unui coupe.
Doar portbagajul concis si orizontal impiedica aparitia unei siluete de coupe cu patru usi, in timp ce posteriorul ii sustine cauza cu o pereche de blocuri optice dezvoltate pe verticala, flacand o bara de protectie angulara.
Limitarea dimensiunilor compartimentului motor si al celui dedicat pentru depozitarea bagajelor anunta o cabina relativ spatioasa, insa ampatamentul lui XTS Platinum este cu vreo 10 cm mai scurt decat cel al lui DTS (aproximativ 2,83 m). De aici si o prima problema pentru noua nava-amiral Cadillac: desi este cam la fel de lunga ca si principalii sai contracandidati – BMW Serie 7, Mercedes S-Klasse, Audi A8 sau Jaguar XJ –, ea are un ampatament mult mai mic (S-Klasse – 3,035 m, Serie 7 – 3,07 m, Audi A8 – 2,99 m si Jaguar XJ – 3,03 m), ridicand semne de intrebare cu privire la spatialitatea interiorului.
Sigur, pana la aparitia modelului de serie mai este ceva vreme si americanii au tot timpul din lume sa-i regandeasca proportiile; in definitiv, ar fi pacat ca minunat decoratul habitaclu – burdusit, in plus, cu toate sistemele si gadget-urile obligatorii intr-un mijloc de transport dedicat plutocratului modern – sa nu ofere nivelul de confort asteptat de catre clientii acestei clase.
Pe celalalt mal al Atlanticului, consumatorii decisi sa reduca costurile la statiile de realimentare sunt mult mai atrasi de ofertele avand in prim plan un model hibrid decat cele referitoare la o masina cu motor diesel, astfel ca XTS Premium se conformeaza trendului: sub capota se afla un tandem propulsor V6/motor elctric, capabil de 350 CP si 400 Nm.
Performantele sunt comparabile cu cele ale lui Mercedes S 400 BlueHYBRID (299 CP, 510 Nm), insa nu si cu cele ale lui BMW ActiveHybrid 7 (440 CP, 650 Nm); totusi, conceptul lui Cadillac se achita cu brio de sarcinile cu tenta ecologica, folosind in exclusivitate agregatul electric – alimentat cu ajutorul unor baterii-litiu ion, similare cu cele instalate pe Chevy Volt – la viteze de pana la 40 mph (aproximativ 64 km/h). Evident, unitatea 100% ecologica are si un al doilea rol, ajutand motorul cu aprindere interna sa satisfaca dorinta de acceleratii viguroase a celui aflat in spatele volanului.
Cat de sportiv va fi viitorul sedan de lux al lui Cadillac? Nimeni nu poate spune cu certitudine, insa XTS Platinum face tot posibilul sa ne convinga ca masina nu ne va dezamagi in aceasta privinta: in spatele celor patru roti cu jante de 20 de inch se ascunde un tren de rulare dotat cu amortizoare magnetoreologice, similare cu cel de pe CTS-V si Corvette ZR1.
In plus, XTS de serie va beneficia aproape sigur de aportul tractiunii integrale, dupa ce americanii vor adapta sistemul Haldex al lui Opel Insignia OPC. Welcome back, Caddy...