© 2024 Auto.ro
Nu de putine ori s-a dovedit ca operatia de restilizare a unei masini este ca mersul pe sarma, implicand numeroase riscuri. Constructorii se confrunta in acest caz cu o mare dilema: cum sa faca un nou model care, preluand in mare reteta de mare succes a predecesorului sau, sa satisfaca nevoile si cerintele clientilor fideli ai marcii, dar sa si atraga noi cumparatori.
Nu este deloc o misiune usoara cum poate parea la prima vedere, iar de acest lucru s-au convins si cei de la Mazda. Niponii trebuiau cel putin sa mentina noua „3” la nivelul precedentei generatii care a fost un adevarat succes in cei cinci ani de cariera in care s-a vandut in peste 472.000 de exemplare doar in Europa.
Mazda a realizat insa mai mult decat atat, reusind sa faca o masina net superioara modelului anterior. Cum a fost posibil? Nimic mai simplu. Reteta pentru noua Mazda3 Sedan contine cele mai bune ingrediente de la actualele surori de gama, iar rezultatul este o evolutie clara, fireasca si extrem de agreabila a fostei generatii.
Vechea Mazda3 Sedan avea un mare avantaj in fata concurentei fiind construita pe platforma lui Ford Focus, model renumit pentru excelentul sasiu. De regula, cand un model „intra la cutit”, sfarseste prin a creste in dimensiuni si greutate si, in unele cazuri, prin a pierde putin si la capitolul performante. Ne-am temut ca la fel vor sta lucrurile si in cazul noii Mazda3, insa din fericire ne-am temut degeaba.
Noua generatie 3 Sedan este acum mai mare (mai lunga cu 9 cm si mai inalta cu 0,5 cm), dar mai usoara cu 15 kg. In plus, este si mai performanta comparativ cu modelul pe care il inlocuieste. Din punctul de vedere al dimensiunilor, masina este foarte apropiata de fosta generatie. Chiar si profilul este foarte asemanator cu cel al fostului model, care a fost la vremea sa un adevarat exponent al filozofiei de design „Zoom-Zoom” a celor de la Mazda.
La interior, totul este concentrat in jurul soferului, semn ca acesta este stapanul deplin al masinii. Asa cum ne-au obisnuit cu cele mai noi modele, japonezii nu au facut nici de aceasta rabat de la calitate, folosind materiale excelente care dau un sentiment de soliditate si plastice moi bine imbinate, mult peste cele de pe generatia precedenta. Atmosfera generala in habitaclu nu este insa prea calda, asta din pricina culorii negre care predomina si a insertiilor in nuanta antracitului de pe consola si spre extremitatile plansei de bord.
Aceasta din urma este impartita in doua zone, una in fata soferului, care cuprinde cele doua ceasuri supradimensionate ce incadreaza un indicator digital al nivelului de carburant din rezervor, si alta pozitionata central in partea superioara a bordului, unde se gasesc doua display-uri: unul nou care afiseaza datele oferite de computerul de bord si setarile masinii (optional acesta gazduieste sistemul de navigatie), iluminat in alb, iar cel de-al doilea pentru radio si climatizare, iluminat in portocaliu, identic cu cel de pe generatia anterioara.
Restul comenzilor sunt ergonomice si intuitive ceea ce se traduce printr-o acomodare rapida cu ele, in timp ce noile scaune sunt mai mari si mai confortabile, mai ales la drum lung, unde estompeaza din rigiditatea suspensiei.
Comparativ cu vechea generatie, noua 3 Sedan se conduce mai bine deoarece este mai usoara si mai rigida si este si mai confortabila datorita setarii ferme a suspensiei independente de pe ambele punti. Aceasta absoarbe ca un adevarat burete denivelarile si hartoapele din carosabil, dar parca la trecerea peste sinele de tramvai te zgaltaie ceva mai tare.
Directia, ambreiajul si franele au fost “acordate” in mod exemplar, oferind raspunsul pe care il asteapta cel de la volan. Directia, acum asistata electric, este destul de moale la viteze mici, dar pe masura ce viteza creste devine rigida. Nu pierde insa la capitolul precizie la schimbarile dese de benzi sau la manevrele de evitare. Franele actioneaza si ele in mod eficient, avand o dozare perfecta ce iti permite in permanenta sa stii cat de mult trebuie sa apesi pedala pentru a putea opri lent si la timp.
Izolarea fonica a habitaclului este ireprosabila, inginerii niponi sustinand ca au redus nivelul zgomotului cu pana la 11%. Practic, zgomotul de vant si de drum sunt ca si inexistente la viteze mici si medii, insa situatia se schimba la viteze de peste 130 km/h in cazul dieselului de 1,6 litri.
De altfel, modelul pe care l-am testat era echipat cu motorul 1.6 CD care produce 109 CP si un moment maxim de 240 Nm. Nu va asteptati la cine stie ce rezultate deosebite din partea acestui motor, care are nevoie de 11 secunde pentru a atinge 100 km/h. In schimb, are avantajul de a fi foarte economic si satisfacator din punctul de vedere al raportului pret/performante. Daca in regim urban Mazda3 a papat in test in medie 7,5 litri/100 km, la drum lung consumul a scazut pana la 6,4 litri, cifre care recomanda acest motor in special fanilor diesel.
Modelul din test a fost nivelul de echipare TX, care ofera, intre altele, jante din aliaj de 17 inch, senzori de parcare, de ploaie si de lumina, cruise control, aer conditionat automat bi-zona, scaune fata incalzite, oglinda retrovizoare electrocroma. Pretul unui astfel de model cu motorizare diesel 1.6 CD este de 20.390 de euro cu TVA inclus, insa Mazda Romania ofera un pret promotional de 19.590 de euro cu toate taxele incluse, care este valabil pana la 30 septembrie.
Un test amplu veti putea citi in numarul 20 al Revistei Auto.ro