rss

Test Drive Mazda CX-7: Diesel Power

  1. 09/11/2009
  2. Categoria: Mazda
  3. Tags: CX-7, Diesel, Euro 5, Mazda, SUV

“Arata prea bine pentru job-ul asta”. Cam asta as fi spus acum doi ani, daca cineva mi-ar fi cerut parerea vizavi de sosirea lui CX-7 in Europa. Si nu cred ca as fi fost singurul care sa afirme asemenea lucruri despre noul venit in segmentul SUV-urilor compacte non-premium.

La o adica, prima “degustare” trada mai degraba aroma unui capriciu, a impunerii unui trend cu minime sanse de reusita, in conditiile unei clientele focusata, aproape in exclusivitate, pe gasirea unui blend ideal intre confort, spirit practic si frugalitate. Spre deosebire de americani, europenilor nu prea le plac excesele, iar CX-7 – sosit pe Batranul Continent dupa un an de succes in Lumea Noua – incerca parca sa-i atraga de “partea intunecata”: pe langa un look atat de energic, incat lasa impresia ca nu este cu mult mai dedicat familiei decat un MX-5, crossover-ul asiatic propunea o singura varianta de motorizare, si aceea un agregat turbo pe... benzina! Sigur, propulsorul DISI de 2,3 litri, donat de Mazda6 MPS, stabiliza de minune secventa de dinamism inoculata in ADN-ul designului exterior, insa nu e mai putin adevarat ca putini ar fi putut nega anacronismul dintre o asemenea oferta si una mulata pe doleantele consumatorului european obisnuit. M-am/ne-am inselat...

La doar trei ani de la debutul oficial, Mazda CX-7 a reusit sa convinga aproape 190.000 de clienti din intreaga lume sa o cumpere si, in paralel, sa stranga nu mai putin de 15 premii internationale. Iar asta nu e nimic pe langa faptul ca vreo 30.000 dintre cei mentionati anterior isi au resedintele undeva intre Atlantic si Urali. Asadar, se poate spune ca lipsa unui motor consumator de motorina a afectat destul de putin conturarea unui succes comercial; pe de alta parte, “destul de putin” nu este sinonim cu “deloc”, iar japonezii stiu asta prea bine. In consecinta, s-au gandit sa schimbe foaia odata cu lansarea versiunii facelift.

Va trebui sa fii dedicat muncii de cercetare pentru a surprinde schimbarile de natura estetica suportate de “tenul” lui CX-7, insa, odata asezata masina langa “vechiul” model, ele ies usor in evidenta: partea frontala integreaza acum o grila in cinci puncte, spoilerul a devenit suport pentru o pereche de faruri de ceata complet redesenate, iar calandrul si pragurile laterale au fost “innobilate” cu ajutorul unor insertii cromate. Foarte importante pentru impresia artistica sunt si jantele, SUV-ul companiei japoneze fiind dotat standard cu unele de 18 inch si, pe versiunile de echipare superioare, cu unele de 19 inch.

Cei nehotarati in privinta culorii vor avea de azi inainte o misiune si mai grea, fiindca Mazda propune inca trei nuante in care poate fi vopsita caroseria; totusi, sa nu ne indepartam de la subiect. Mai precis, de la o decizie absolut naturala luata de japonezi in privinta evolutiei lui CX-7: instalarea unui motor diesel, prin care se elimina principalul dezavantaj fata de concurenta europeana. Inainte insa de a face cunostinta cu aceasta veriga lipsa, sa aruncam un ochi in habitaclu.

Cine nu se simte sufocat in prezenta unui ocean de butoane va trai la bordul lui CX-7 facelift ca in sanul lui Adam: atat pe noul volan multifunctional, cat si pe consola centrala redesenata, puzderia de taste si controler-e – de altfel, destul de ergonomic dispuse – vor incanta orice sofer cu "apucaturi" gamer profesionist. Ceilalti vor trebui, pur si simplu, sa se obisnuiasca cu aceste mici schimbari de configuratie, mai ales ca sunt multe alte lucruri bune care se pot spune despre operatiunea de actualizare a interiorului.

Spre exemplu, un individ care a petrecut o vreme la bordul “vechiului” model va constata ca noua masina dispune, in general, de materiale mai placute la atingere si de un nivel superior al finisarilor. Apoi sunt gurile de ventilatie si ceasurile de bord pentru vitezometru si turometru, care, gratie inelelor cromate, respectiv look-ului tridimensional, sporesc senzatia ca CX-7 bate la usa segmentului premium. Cat despre dotari, sa spunem doar ca japonezii nu au suplimentat de pomana cantitatea de butoane: in functie de echipare, SUV-ul de la Soare Rasare poate fi echipat cu sistem de navigatie, cruise control, sistem audio Bose cu opt difuzoare (plus subwoofer) si... alte atari elemente indispensabile unui homo sapiens din secolul XXI.

Si sa nu va ganditi ca update-ul tehnologic a privit doar acele puncte legate de confortul pasagerilor: la urma-urmei, sub suprafata de tabla din fata parbrizului se afla un diesel Euro V.

Din capul locului, trebuie sa lamurim un lucru: Mazda CX-7 a ramas acelasi SUV agil, placut la condus si surprinzator de confortabil, convingator inca din primele sesiuni de test-drive. Cutia de viteze cu timonerie precisa si rapoarte “scurte”, directia exacta si ruliul limitat te implica rapid in actul condusului si fac uitate aspectele mai putin placute, precum lipsa unui feedback adecvat la bracarea rotilor si izolarea fonica slabuta la nivelul trenului de rulare.

Acestea fiind spuse, ramanem fata in fata cu marea intrebare: “Este motorizarea diesel suficient de buna pentru a fi considerata o alternativa viabila la cea pe benzina?” Din fericire pentru niponi, raspunsul este “Da”. Si spun asta constient fiind de faptul ca, in fata versiunii turbo pe benzina, CX-7 diesel va pierde clar razboiul performantelor dinamice: pana la 100 km/h este cu mai bine de trei secunde mai lent, iar viteza maxima este cu 11 km/h mai mica. Fara indoiala insa, a considera doar aceste lucruri ca fiind importante este totuna cu a refuza o cina in stil italian in compania Monicai Belucci deoarece... nu te innebunesti dupa paste.

Mai explicit, comparatia de mai sus devine irelevanta in conditiile in care agregatul de 173 CP si 400 Nm face suta in putin peste 11 secunde, foloseste eficient intreaga plaja de turatii, iar daca este condus intr-un ritm decent se multumeste cu doar 7,5 litri/100 km. Practic, momentele in care aceasta “motorina” optimizata pentru a functiona in slujba lui CX-7 (japonezii au efectuat schimbari importante la nivelul sistemului de supraalimentare si intercooler-ului) se chinuie sa miste din loc cele 1.800 kg ale masinii sunt inexistente, iar asta nu are cum sa nu te multumeasca in conditiile in care stii deja ca rezervorul nu se mai goleste cu aceeasi repeziciune ca inainte. Si inca nu am terminat cu vestile bune...

Fiind ticsit cu tehnologie de ultima ora – filtru de particule de ultima generatie, sistem de purificare a noxelor pe baza de uree (o premiera in acest segment) –, unitatea MZR-CD de 2,2 litri este conforma normelor de poluare Euro 5 si, ca atare, este scutita de taxe. Nici macar misiunea umplerii rezervorului de AdBlue – substanta responsabila de descompunerea oxizilor de azot in nitrogen si oxigen – nu poate fi considerata o problema: cei 15,5 litri ajung pentru aproximativ 20.000 km, adica exact intervalul dintre doua revizii. Si, daca mai exista cineva care sa conteste faptul ca e doar o chestiune de timp pana ce dieselul se va instala la putere si in regatul lui CX-7, il lasam sa se gandeasca la asta: versiunea consumatoare de motorina are acelasi pret cu cea pe benzina, adica 32.490 de euro in echiparea Revolution si 34.090 de euro in Revolution Top, cu TVA inclus.

Pe final, un ultim pont: CX-7 diesel este oferit si in variante de echipare ceva mai “sarace”, astfel incat e nevoie de doar 28.290 de euro cu TVA pentru a intra in posesia unei asemenea masini. Diesel power... cu binevointa lui Mazda.

Vizualizari: 8154