rss

Test Drive - Renault Koleos

  1. 04/09/2008
  2. Categoria: Renault
  3. Tags: 4x4, Crossover, Koleos, Renault, Test Drive

Intr-o stire am scris ca BMW X6 este un SUV, adica un Sports Utility Vehicle. Insa, am fost prompt corectat si rugat “sa nu ma fac de ras”, caci, atentie, este un SAC. Pentru cine nu stie, SAC vine de la Sports Utility Coupe si, din punctul meu de vedere, e un mare fas de marketing prin care, probabil, au fost justificate niste salarii.

La fel se intampla si cu termenii SUV si crossover, a caror inteles initial a fost diluat atat de mult incat azi aproape fiecare a doua masina este, bineinteles, ori SUV, ori crossover.

Ca sa nu conjugam foarte mult o situatie, credeti-ma, complicata, sa ramanem la ideea de baza ca, SUV ori crossover, acest tip de vehicul este promovat, de cele mai multe ori, si prin prisma capacitatilor sale in teren greu.
Doar ca, in realitate, clientii de astfel de masini nu se duc cu ele niciodata in teren greu si mai bine fac, pentru ca sunt sanse mari ca sa ramana dezamagiti.

Contactul cu “primul crossover 4x4” din istoria Renault l-am avut cu ocazia lansarii pe piata romaneasca, in imprejurimile Clujului.

Capacitatile in teren accidentat au fost anuntate cu promptitudine de catre organizatori, la fel si faptul ca sunt combinate caracteristicile a trei categorii de autovehicule: “designul unei berline, spatiul interior de monovolum si tractiunea eficienta a unui 4x4”.

Nu stiu cum sunteti voi, dar eu cu lucrurile bune la toate am cam patit-o, deci nu-mi suna prea bine aceste compozitii “all-in-one”. Totusi, fiind prima incercare a francezilor - care, de altfel, au avut timp sa studieze bine piata si concurenta -, recunosc: eram curios sa aflu realitatea din “teren” si nu neaparat care enunt din kit-ul de presa nu va avea acoperire.

Designul este un factor foarte important, unul care poate curma repede cariera unui model. Renault stie sa fie exuberant, si aici ma gandesc la Vel Satis sau Avantime, dar piata este prea comerciala in zilelele noastre ca sa mai accepte excentricitatile de altadata.

Drept urmare francezii au ales o cale de mijloc, dandu-i lui Koleos o infatisare care se incadreaza foarte bine in imaginea de marca Renault.
Practic, botul masinii iti aduce aminte de un Clio, fie ca vorbim de faruri, grila sau sigla proeminenta. Fireste, mici diferente exista, dar nu sunt sesizabile sau nu pe atat cum sunt striatiile proeminente, ce urca pe capota, taietura de sub grila ori elementul trapezoidal incorporat in bara frontala, ce imita un scut off-road.

Daca partea frontala este mai clasica, spatele, in schimb, este un joc geometric subtil, dar modern. Luneta “musca” din hayon, iar in acel punct a fost pozitionata sigla, care iese in evidenta datorita contrastului de culori.
Stopurile sunt o alternanta de forme convexe si concave, cu mentiunea ca extremitatile mulate pe aripi imita “rombul” Renault. Asta te poate ajuta sa asociezi mai repede acest posterior cu marca din Hexagon, desi, in momentul de fata, nu seamana cu nici un produs al companiei.

Nici interiorul nu este unul tipic Renault, designerii oferindu-ne un mix de elemente. In schimb, din cate am observat eu, doar ceasurile sunt de origine Nissan (Koleos este o ruda apropiata a lui Nissan X-Trail), in rest nu mai sunt componente imprumutate de la japonezi. Si, ca atare, sunt singurele care fac nota discordanta, fiind mult prea simple in contextul intregului habitaclu.

Mi-a placut in mod deosebit volanul, care, pe langa ca arata foarte bine, cade perfect in palma, fiind o placere sa-l rotesti.

Materialele sunt foarte bune calitativ (trend introdus de noua Laguna), lucru accentuat de asamblarea precisa, in timp ce designerii merita un bonus consistent pentru ca plasticul moale acopera mare pare din tabloul de bord. Astfel, sunt sanse minime sa pui mana pe capitonajele mai tari, ceea ce iti da o senzatie accentuata de “bine”.

Interiorul crem mareste senzatia de spatiu, impreuna cu pavilionul din sticla (optional, fireste), care se intinde aproape pe toata lungimea interiorului (suprafata totala este de 0,75 mp).
In contrast, consola centrala este neagra (vine de pe Laguna), dar compenseaza prin multe butoane cromate, ambianta fiind eleganta si, in acelasi timp, high-tech.

Habitaclul lui Koleos este excelent pentru calatoriile lungi, in primul rand datorita spatiului (se remarca mai ales cel de la nivelul capului), dar si datorita insonorizarii excelente, zgomotele exterioare de orice fel fiind filtrate foarte bine. Crossover-ul frantuzesc a fost dezvoltat in colaborare cu Nissan si cu Samsung Motors, ceea ce a mai lasat o amprenta in interior: zgomotele suspecte sunt inexistente, marturie a asamblarii fara gres.
Modularitatea este ajutata de faptul ca portbagajul de 450 de litri poate fi extins la 1.380, prin rabatarea banchetei (la nevoie asimetric), dar si de faptul ca habitclul este captusit de spatii de depozitare (in portiere, cotiera, sub scaune, in podea), ce insumeaza 70 de litri.

Transportul obiectelor lungi (de pana la 2,6 m) este posibil pentru ca inclusiv spatarul scaunului pasagerului poate fi rabatat, in timp ce incarcarea portbagajului este facilitata de hayonul din doua bucati (cu mentiunea ca partea de jos este un pericol pentru pantalonii curati).

Koleos este disponibil cu trei motorizari, o benzina si doua diesel, prima fiind rodul colaborarii cu Nissan. Are o cilindree de 2,5 litri si dezvolta 170 CP, respectiv un cuplu de 226 Nm.

“Frontul diesel” este asigurat de agregatul 2.0 dCi, in doua trepte de putere, adica 150 si 175 CP.
Pe acestea doua din urma le-am condus, atat cu transmisie automata, cat si cu manuala (ambele au 6 rapoarte).

Dieselul mai slab dezvolta 320 Nm (fata de 360 la versiunea de top), deci un moment mai mult decat suficient pentru a misca viguros caroseria, chiar daca greutatea nu este tocmai mica - 1.784 kg. Cu toate acestea am fost dezamagit de performante, penalizate de transmisia automata inceata si care parea cu nu-i capabila sa se adapteze conditiilor de moment. Prin asta ma refer la frecventele schimbari din treapta a doua in a treia, pe pante inclinate, care, in mod normal, se cer parcurse doar in cea inferioara. Se poate argumenta ca exista si un program manual, deci se poate interveni si retrograda in astfel de situatii, dar atunci nu mai vad rostul automatei.

Totusi, cutia automata poate fi un compromis pentru cei care locuiesc in orasele foarte aglomerate, unde, in mod evident, te scapa de mult stres si multa oboseala.

Manuala rezolva problema, iar in combinatie cu agregatul mai puternic ii confera lui Koleos performante chiar bune: 0-100 km/h in 9,9 secunde, viteza maxima de 189 km/h si un consum mediu de doar 6,8 l/100 km.
Din pacate nici aceasta versiune nu-i lipsita de probleme, cauzate de aceasta data de ambreiajul a carui punct de cuplare este greu de nimerit din moment ce arcul este foarte puternic si in prima parte a cursei iti impinge piciorul cu putere in sus. Nu zic ca nu te poti adapta, dar, in trafic foarte aglomerat, necesita atentie marita si un efort fizic suplimentar, care te vor obosi cu siguranta.

In rest, etajarea scurta elimina in mare parte lipsa de cuplu in zona ralantiului (lacuna frecventa a motoarelor diesel moderne), in timp ce cuplarea treptelor este exacta, cutiile Renault imprecise parand sa fie doar o amintire urata.

Surpriza placuta a fost si directia, chiar mai exacta decat cea de pe Laguna III (care la randu-i a fost o revolutie in momentul lansarii), desi feedback-ul inca lipseste. Dar e bine si asa, mai ales daca ne raportam la modelele mai vechi, in cazul carora a pastra o trasa aleasa tinea mai mult de un calcul de probabilitati decat de directia in sine.

Imaginea despre comportamentul rutier este completata de suspensiile bine setate, care ofera destula stabilitate si filtreaza excelent loviturile primite din partea gropilor mioritice. Renault se mandreste cu inca o masina de cinci stele EuroNCAP in persoana lui Koleos, dar mai important mi se pare faptul ca acesta franeaza in doar 42 m de la 100 km/h, una dintre cele mai bune distante de oprire din categorie. Iar asta te ajuta enorm sa previi, o solutie mai buna decat sa experimentezi pe pielea ta, zic eu, daca stelele alea sunt pe bune sau nu.

Rezumand: Koleos este mai bun decat ma asteptam din punct de vedere dinamic, desi carcotasii pot arunca in discutie problema ruliului maricel. Da, el exista, dar nu afecteaza stabilitatea si sa nu uitam ca cel mai usor Koleos cantareste peste 1,6 tone. Mai mult, ruliul accentuat este prezent si la concurentii principali, deci nu asta trebuie sa influenteze decizia de cumparare.

O poate influenta, insa, comportamentul in teren greu, unde Koleos, din nou, se prezinta mai bine decat ai crede.
OK, in principiu te astepti ca sa se descurce cel putin onorabil, data fiind rudenia cu Nissan X-Trail, dar prestanta este solida, peste medie.

Tractiunea integrala a fost imprumutata de la X-Trail - celebrul “All Mode 4x4-i” - si, pentru a livra performantele bune constatate, lucreaza impreuna cu sistemele Hill Start Assist si Hill Descent Control. Acesta din urma face coborarile pantelor foarte inclinate o joaca de copil, atata vreme cat soferul are totusi o minima experienta in off-road, si functioneaza inclusiv cand esti nevoit sa faci aceasta manevra cu spatele. Indiferent de situatia pe care va trebui sa o rezolvi cu ajutorul HDC este foarte important sa ai pneuri adecvate, caci fara ele nici toata electronica din lume nu te scapa.

Transmisia integrala are un mod automat in care se ocupa de impartitul cuplului dupa placul inimii ei electronice, adica, in conditii extreme, transmite automat pana la 50% din putere catre puntea spate.
Printr-un buton poti bloca diferentialul si obtii astfel un transfer fix de 50%-50%, dar e o solutie la care sa recurgi doar in cele mai grele situatii.

Deci, Koleos este mai capabil decat ar trada inclusiv infatisarea sa, desi coordonatele principale (garda la sol intre 188-206 mm, unghi de atac 27, de degajare 31 de grade) nu sunt de record.

E discutabil daca vei avea nevoie vreodata de capacitati off-road peste medie (moment in care mai bine cumperi un tot-teren consacrat), tocmai de aceea Renault ofera motorul pe benzina, respectiv un diesel si cu doar doua roti motrice.

Astfel, Koleos este o oferta versatila, adaptata unei game largi de nevoi, cu o echipare standard bogata (airbag-uri frontale, lateral si pentru cap; ABS cu asistenta la franarea de urgenta; oglinzi electrice; geamuri electrice fata/spate; aer conditionat manual; ISOFIX; jante de 17 toli) si preturi bune.

Cel mai ieftin Koleos costa 21.100 euro (2.5 170 CP, 2WD; TVA inclus), in timp ce diesel-urile incep de la 25.251 euro (2.0 dCi 150 CP; 2WD; TVA inclus) si pot ajunge pana la 30.150 euro (2.0 dCi 175 CP; 4WD; TVA inclus).

foto: Daradics Csaba

Vizualizari: 2213