© 2024 Auto.ro
Clasa autoturismelor de familie (segmentul mediu) este un teritoriu disputat de o lunga perioada de timp mai ales intre modelele teutone. Insa una dintre exceptiile de sorginte latina este Renault Laguna, un autoturism care si dupa prima tinerete se dovedeste o investitie rentabila.
Daca misiunea modelului francez de clasa medie parea initial imposibila in fata rivalilor germani, Renault Laguna a reusit ca intr-un timp relativ scurt sa se impuna in randul clientilor de autoturisme de familie. Motivele decisive prin care s-a obtinut aceasta apreciere a gradului de satisfactie al clientilor au fost: siguranta de top, confortul oferit pasagerilor, echiparea consistenta si nu in ultimul rand gama performanta de motorizari.
Pana in acest moment au fost fabricate trei generatii Renault Laguna: (1994-2000), (2000-2007) si (2008-prezent), iar cel mai important facelift a fost operat in anul 2005. Pe parcursul celor 17 ani de piata, Renault Laguna a fost comercializata in trei versiuni de caroserie: hatchback, estate si coupe, prima dintre ele fiind cea mai apreciata de catre clientii romani.
Un capitol definitoriu pentru istoricul comercial al modelului francez este cel al sigurantei oferite pasagerilor. Astfel Renault Laguna a obtinut inca din anul 2001 calificativul maxim de 5 stele la simularile de impact efectuate de EuroNCAP. De-a lungul anilor au existat patru sesiuni de testare EuroNCAP in urma carora Renault Laguna a obtinut urmatoarele calificative: 2 stele in anul 1997, 5 stele in anul 2001, 5 stele in anul 2003 si tot 5 stele in anul 2007.
Traiectorie preturi:
Conform bursei Auto Index, tendinta din ultimul an a pretului mediu cerut pe piata auto second hand la achizitionarea unui exemplar Laguna este vadit descendenta. Astfel daca in luna aprilie 2010 pretul mediu a fost situat la 4.006 EUR, in luna aprilie 2011 valoarea de piata oscileaza in jurul pragului de 3.500 EUR, ceea ce inseamna o depreciere anuala de aproximativ 12% (o scadere situata in limitele normale pentru piata auto second hand din Romania). Cotatia actuala a unui exemplar Renault Laguna trecut de prima tinerete plaseaza modelul francez intre rivalii Opel Vectra (3.291 EUR) si Ford Mondeo (3.916 EUR), aceste valori fiind medii calculate prin bursa Auto Index indiferent de anul de fabricatie ori rulaj.
In functie de tipul de carburant se constata o diferenta foarte mare intre pretul mediu al unui propulsor pe benzina (2.632 EUR) fata de cel al unui motor diesel (4.788 EUR). Explicatia ar fi gama performanta de motorizari turbodiesel, propulsoare deosebit de fiabile si chiar economice la varsta a doua.
Din analiza pe cazuri particulare (in functie de anul de fabricatie si rulaj) se observa ca rentabilitatea maxima se obtine pentru exemplarele din a doua generatie, in special unitatile produse dupa facelift-ul din anul 2005.
La un exemplar Renault Laguna (inainte de facelift) fabricat in anul 2003 si rulat 120.000 km se observa ca pretul mediu a scazut pe parcursul unui an de la valoarea de 5.437 EUR (aprilie 2010) pana la o cotatie de 4.640 EUR (aprilie 2011), adica aproximativ 15 procente.
In schimb pentru un exemplar Renault Laguna de dupa facelift produs in anul 2006 si cu 75.000 km la bord, pretul mediu stabilit prin bursa Auto Index a scazut foarte putin de la 6.941 EUR in aprilie 2010 pana la 6.837 EUR in aprilie 2011, ceea ce inseamna o depreciere anuala de mai putin de doua procente.
O alta concluzie a evolutiei pretului mediu calculat prin bursa Auto Index pe un an calendaristic este ca exemplarele din a treia generatie sunt in acest moment prea scumpe fata de media pietei auto second hand.
Sfaturi utile:
In ciuda pretului deosebit de tentant se recomanda evitarea achizitionarii unui exemplar din prima generatie. Dupa cum a reiesit din analiza de mai sus, cele mai rentabile din punct de vedere financiar sunt unitatile din a doua generatie fabricate dupa restilizarea din anul 2005. Astfel pentru un buget de cumparare estimat in plaja 6.000 EUR-7.000 EUR se poate alege o masina fabricata intre anii 2005-2006, intr-o stare tehnica buna si eventual dotata cu motor turbodiesel.
In general clientii unui Renault Laguna nu au raportat probleme grave de fiabilitate, ci doar cateva vicii de fabricatie a unor componente auxiliare. Astfel au fost identificate probleme minore in special la partea electrica, precum si o uzura mai pronuntata a unor componente din sistemul de suspensie. De remarcat ca nu au fost semnalate defectiuni grave la motoarele turbodiesel si nici la sistemul de franare ori la instalatia de aer conditionat.
An fabricatie | Pret aprilie 2010 | Pret aprilie 2011 |
anul 2002 (135.000 km) | 4.427 EUR | 3.951 EUR |
anul 2003 (120.000 km) | 5.437 EUR | 4.640 EUR |
anul 2005 (90.000 km) | 5.918 EUR | 5.050 EUR |
anul 2006 (75.000 km) | 6.941 EUR | 6.837 EUR |
anul 2008 (45.000 km) | 14.400 EUR | 11.825 EUR |
Nota:
Preturile medii de mai sus au fost stabilite pe baza calculelor Auto Index.
Auto Index este singurul instrument de masurare si comparare a preturilor pentru masinile second hand de pe piata auto romaneasca, pentru diferite perioade de timp, in functie de criteriile alese de dumneavostra. Cu ajutorul Auto Index puteti vedea evolutia pietei second hand, a unui model anume sau puteti compara masina dorita cu alte autoturisme similare.
Aceste statistici si informatii sprijina cumparatorul in a lua cea mai buna decizie privind achizitia in functie de buget, nevoi si asteptari, si, totodata, ajuta vanzatorul sa isi raporteze oferta la alte modele asemanatoare si sa inteleaga evolutia pietei.