© 2024 Auto.ro
Pe parcursul celor 15 ani de fabricatie, Renault Scenic s-a impus in randul clientilor familisti prin prisma confortului si a modularitatii habitaclului, precum si prin rata scazuta a viciilor de fabricatie. Un argument la valoare second hand este deprecierea anuala redusa a pretului de achizitie si fiabilitatea buna a componentelor costisitoare.
In momentul lansarii primei generatii Scenic in anul 1996, ideea francezilor de a construi o caroserie de tip monovolum pe platforma tehnica a compactei Megane a reprezentat o revolutie pentru piata auto europeana. Chiar daca scepticii nu ii dadeau foarte mari sanse, pe parcursul anilor Renault Scenic s-a dovedit un succes comercial devenind un model reprezentativ chiar si pentru piata auto second hand.
Pana in momentul de fata au fost fabricate trei generatii Renault Scenic: (1996-2003), (2003-2009) si (2009-prezent). Per ansamblu clientii s-au declarat satisfacuti de spatiul interior generos si de organizarea interiorului, precum si de echiparea standard. In special exemplarele din a doua generatie Scenic au primit calificative onorante in privinta tinutei de drum, precum si pentru gama de motorizari turbodiesel.
Un alt motiv de luat in seama la cumpararea la valoare second hand este gradul de siguranta oferit pasagerilor, capitol la care monovolumul compact a obtinut calificative foarte bune la testele EuroNCAP: 4 stele in anul 2001 si 5 stele in anul 2003.
Traiectorie preturi:
In urma contabilizarii anunturilor de vanzare postate pe site-ul auto.ro, bursa Auto Index indica o stabilizare a pretului mediu cerut pentru un exemplar Scenic in jurul valorii de 4.200 EUR. Daca raportam cotatia actuala la pretul mediu perceput in luna corespondenta a anului trecut (4.185 EUR in iunie 2011 vs 4.423 EUR in iunie 2010) se obtine o depreciere anuala de circa 5,6%, o valoare excelenta pentru o masina second hand. Cu alte cuvinte, pretul platit in acest moment pentru un exemplar Scenic la mana a doua nu va fi cu mult mai mare fata de cel obtinut peste un an la o eventuala revanzare.
In functie de tipul de motorizare se constata ca momentan pretul mediu cerut pentru o varianta diesel (4.895 EUR) este cu circa 28% mai mare fata de cel al unui propulsor pe benzina (3.498 EUR), o diferenta normala datorata gamei performante de motorizari turbodiesel.
In functie de anul de fabricatie si rulaj ca o rentabilitate maxima a investitiei se obtine pentru exemplarele din prima decada de fabricatie a celei de-a doua generatii Scenic. Astfel, pentru un exemplar fabricat in anul 2004 si cu 105.000 km la bord pretul mediu indicat de bursa Auto Index este 5.350 EUR (luna iunie 2011), o valoare cu 12,4% mai mica comparativ cu luna iunie 2010.
Chiar daca sunt mai ieftine, exemplarele din prima generatie nu pot reprezenta o investitie durabila avand in vedere fiabilitatea modelelor din acea perioada si rulajele mari. Totusi datorita cererilor mari se constata o apreciere a pretului mediu al unui exemplar produs in anul 1999 si cu 180.000 km, de la 1.828 EUR (iunie 2010) la 1.983 EUR (iunie 2011).
Cum era de asteptat, exemplarele din a treia generatie nu sunt in acest moment o optiune tentanta pentru piata auto second hand.
Sfaturi utile:
Din punct de vedere al rentabilitatii investitiei se recomanda orientarea catre un exemplar din a doua generatie, eventual dotat cu o motorizare turbodiesel deosebit de eficienta pe distante mari. Conform anunturilor de vanzare postate pe site-ul auto.ro pentru un exemplar turbodiesel fabricat in perioada 2003-2006 se percep sume cuprinse intre 5.500 EUR - 7.000 EUR.
Una dintre problemele semnalate de catre clientii unui exemplar Scenic II ar fi defectarea sistemului electric de actionare a franei de mana. De asemenea au mai fost identificate neregularitati in functionarea sistemului de inchidere centralizata, precum si defectiuni ale sistemului de actionare al geamurilor electrice. Inainte de cumparare mai trebuie verificata cu atentie uzura materialelor textile folosite la finisarile interioare (portiere, scaune, etc) si starea asamblarilor originale, un indicator al rulajului real al exemplarului vizat.
An fabricatie | Pret iunie 2010 | Pret iunie 2011 |
anul 1999 (180.000 km) | 1.828 EUR | 1.983 EUR |
anul 2000 (165.000 km) | 4.311 EUR | 4.757 EUR |
anul 2001 (150.000 km) | 4.416 EUR | 3.762 EUR |
anul 2004 (105.000 km) | 6.108 EUR | 5.350 EUR |
anul 2005 (90.000 km) | 6.607 EUR | 5.615 EUR |
anul 2006 (75.000 km) | 6.530 EUR | 7.030 EUR |
Nota:
Preturile medii de mai sus au fost stabilite pe baza calculelor Auto Index.
Auto Index este singurul instrument de masurare si comparare a preturilor pentru masinile second hand de pe piata auto romaneasca, pentru diferite perioade de timp, in functie de criteriile alese de dumneavostra. Cu ajutorul Auto Index puteti vedea evolutia pietei second hand, a unui model anume sau puteti compara masina dorita cu alte autoturisme similare.
Aceste statistici si informatii sprijina cumparatorul in a lua cea mai buna decizie privind achizitia in functie de buget, nevoi si asteptari, si, totodata, ajuta vanzatorul sa isi raporteze oferta la alte modele asemanatoare si sa inteleaga evolutia pietei.