© 2024 Auto.ro
Alegerea Volkswagen Polo pentru Masina Anului 2010 este o ocazie buna de a reconstitui istoaria celui mai ravnit premiu european de catre toti producatorii auto care isi desfasoara activitatea pe batranul continent. Aceasta competitie a aluat nastere in 1963, iar primul model ales a fost Rover 2000, pentru anul 1964. De atunci sunt 47 de autoturisme care au castigat concursul “Masina Anului”, de a carui organizare s-au ocupat sapte publicatii europene: Automobile pentru Italia, Autocar pentru Marea Britanie, Autopista pentru Spania, Autovisie pentru Tarile de Jos, L’Automobile Magazine din Franta, Germania cu Stern si Vi Bilagare pentru Suedia.
In acest an, juriul a fost format dintr-un mare grup de jurnalisti din 23 de tari europene. Pentru a participa la aceasta competitie, modelul propus trebuie sa fie comercializat in cel putin cinci piete europene. Masinile sunt evaluate dupa criterii precum designul, confortul, siguranta, economia de combustibil, stilul de condus, performantele tehnice, nivelul de poluare si pretul.
Producatorul auto care a primit in mod repetat titlul Masina Anului este Fiat, cu noua modele: 124 în '67, 128 din '70, 127 în '72, Uno in 1984, Tipo in 1989, Punto in ’95, Bravo in 1996, Panda in 2004 si Fiat 500 in 2008. La acestea se adauga alte modele ale Grupului, cum ar fi Lancia Delta, Alfa Romeo 156 si Alfa 147, in 1980, 1998 si 2001. Volkswagen a castigat acest titlul in numai doua randuri: in 1992 cu VW Golf si in 2010 cu noul sau Polo.
La nivel de grup, Volkswagen a castigat titlul de patru ori: in ’68 cu NSU Ro 80, in 1973 cu Audi 80, in '78 cu Porsche 928 si in 1983 cu Audi 100. Dupa Fiat, al doilea constructor auto in functie de numarul de competitiii castigate este Renault, cu 6 astfel de recunoasteri. Prima a fost R16 in 1966, urmata de Renault 9 in anul 1982, prima generatie Clio in ’91, Megane Scenic in 1997, Megane II in 2003 si actualul Clio in anul 2006. Urmatorul clasat este Ford, cu cinci victorii: Escort in 1981, Scorpion in 1986, Mondeo in ’94 si ’99 si S-Max in anul 2007.
Cate trei distinctii Masina Anului pentru francezii Peugeot si Citroen. Primul a primit intaia data acest premiu in anul 1969 pentru modelul sau 504. Au urmat apoi Peugeot 405 si 307 in 1988 si 2007.Citroen a invins cu trei modele care au facut istorie: GS in ’71, CX in ’75 si XM in 1990. Opel a castigat tot trei premii, cu modelul Kadett in 1985, Omega la doi ani dupa si Insignia, anul precedent.
Dupa Rover 2000, casa britanica a repetat experienta cu Austin in 1800 in 1965 si cu Rover SD1 in 1977. Prima victorie a unei case japoneze a avut loc in 1993. In 2005 a venit randul Toyota, cu Yaris si apoi cu Prius. Si Mercedes Benz a castigat in ’74 cu Seria W116.