© 2024 Auto.ro
In contextul crizei actuale, multi dintre constructori ar putea privi patrunderea pe un segment de piata complet nou ca pe un risc urias. Nu insa si spaniolii de la SEAT, care, in doar 23 de luni, au proiectat, conceput si construit primul sedan de clasa medie din istoria marcii: Exeo. El nu inlocuieste nici un model din gama SEAT, nici macar pe Toledo, care va fi produs in continuare.
Noul SEAT Exeo promite sa fie un pariu castigator pentru compania de la Martorell si sa egaleze macar succesul de care s-a bucurat precedenta generatie a lui Audi A4. Sincer, nici nu ma indoiesc de acest lucru, deoarece Exeo este construit pe platforma modelului din Ingolstadt - una dintre cele mai avansate tehnologic intr-un segment din care mai fac parte Mazda6, VW Passat si Ford Mondeo.
Auto.ro a ajuns in Spania, la Marbella, acolo unde SEAT a organizat primul test international de presa cu noul sedan Exeo. Superba statiune de pe Costa del Sol ne-a primit cu o vreme senina si 18 grade Celsius, ideala pentru un test. Primul feeling pe care l-am avut in momentul in care am urcat in noul Exeo a fost ca am calatorit inapoi in timp vreo sapte ani. Explicatia? Ma aflam la volanul unui model nou care, in esenta, este o versiune rebrand-uita a generatiei anterioare A4, lansata in 2001.
Pentru a transforma vechiul A4 in noul Exeo, echipa de designeri spanioli au modificat 30 % dintre componente, insa, chiar si asa, aerul de A4 se simte peste tot. Modificarile de design au fost operate pentru a alinia masina filozofiei "Arrow", ce a debutat pe noul Ibiza, in timp ce inginerii SEAT au fost preocupati sa echipeze sedanul cu cele mai noi motoare produse de Grupul Volkswagen.
Astfel, Exeo a primit o parte frontala specifica lui SEAT, imprumutata parca de la Ibiza si redimensionata pentru a se potrivi dimensiunilor sale: blocurile optice, calandrul, spoilerul, capota si jantele sunt toate noi sau redesenate; intre timp, in spate, masina a pastrat nota sportiva a lui A4, desi spaniolii au montat stopuri noi, plus un capac al portbagajului si o bara de protectie redesenate.
Senzatia de deja-vu nu se opreste aici pentru ca, la interior, am remarcat aceeasi plansa de bord, aceleasi instrumente si aceeasi consola centrala pe care le stiam de pe A4 Cabrio (exceptie facand centrul volanului, care este preluat de pe Ibiza, si "grilajul" care acopera difuzoarele sistemului audio). Pentru aceia care au condus un A4, sa ia loc intr-un habitaclu care ofera o ambianta atat de familiara, dar sa vada de jur-imprejur logo-ul SEAT, pare oarecum ciudat.
Cu siguranta toti vor aprecia insa calitatea materialelor si a finisarilor, precum si functionalitatea si soliditatea cabinei noului Exeo. Iar acestea, pana la urma, sunt marile plusuri ale modelului produs la Martorell. De asemenea, scaunele sunt extrem de confortabile si ofera un suport lateral foarte bun, in timp ce scaunul soferului este prevazut cu numeroase reglaje electrice care fac ca pozitia la volan sa fie perfecta indiferent de fizicul soferului. Totodata, habitaclul lui Exeo este si foarte spatios, atat pentru pasageri, cat si pentru bagajele acestora, portbagajul avand un volum de 460 de litri.
In momentul de fata, noul SEAT Exeo poate fi comandat in cinci versiuni de motorizare. Sunt disponibile trei propulsoare pe benzina - noul 1,6 litri de 102 CP, cel de 1,8 litri de 150 CP si puternicul 2.0 TSI de 200 CP imprumutat de pe Scirocco -, in timp ce fanii diesel pot alege una dintre cele doua versiuni ale noului motor 2.0 TDI, de 143 CP si 170 CP (din septembrie urmeaza a fi disponibila si varianta de 120 CP). Toate motorizarile respecta normele de poluare Euro V si pot fi conectate la o transmisie manuala cu 6 trepte, cea secventiala Multitronic urmand sa fie introdusa spre sfarsitul anului pe versiunea 2.0 TSI.
In Spania am testat modelul 2.0 TDI de 170 CP si TSI-ul de 200 de "cai". Motorul diesel este destul de brutal atunci cand rasucesti cheia in contact si il pornesti, insa, in timpul rularii chiar si la viteze de 150 km/h, el devine un partener de drum foarte tacut. In cazul celui de-al doilea motor am remarcat rafinamentul, iar faptul ca este lipsit de vibratii la relanti te indeamna sa crezi ca este oprit. Motorul 2.0 TSI este si extrem de viguros ceea ce, va asigur, va va face sa ignorati celelalte variante de motorizare oferite.
Un amplu test-drive puteti citi in numarul urmator din Revista Auto.ro.
MODEL TESTAT
SEAT Exeo 2.0 TSI 200 CP
Motor: 4 cilindri in linie, 16v
Combustibil: benzina
Cilindree: 1.984 cmc
Putere maxima: 200 CP/5.100 rpm
Cuplu: 280 Nm/1.800 rpm
Demaraj 0-100 km/h: 7,3 secunde
Viteza maxima: 241 km/h
Consum mediu: 7,7 litri/100 km
Transmisie: manuala, 6 trepte
Lungime: 4.661 mm
Latime: 1.772 mm
Inaltime: 1.430 mm
Ampatament: 2.642 mm
Ecartament fata/spate: 1.522/1.523 mm
Greutate: 1.430 kg
Rezervor: 70 litri
Portbagaj: 460 litri
Pret pentru Romania: nc
MODEL TESTAT
SEAT Exeo 2.0 TDI 170 CP
Motor: 4 cilindri in linie, 16v
Combustibil: motorina
Cilindree: 1.968 cmc
Putere maxima: 1700 CP/4.200 rpm
Cuplu: 350 Nm/1.750-2.500 rpm
Demaraj 0-100 km/h: 8,4 secunde
Viteza maxima: 229 km/h
Consum mediu: 5,9 litri/100 km
Transmisie: manuala, 6 trepte
Lungime: 4.661 mm
Latime: 1.772 mm
Inaltime: 1.430 mm
Ampatament: 2.642 mm
Ecartament fata/spate: 1.522/1.523 mm
Greutate: 1.430 kg
Rezervor: 70 litri
Portbagaj: 460 litri
Pret pentru Romania: nc
(din Marbella, Spania)