© 2024 Auto.ro
Noua Skoda Octavia este unul dintre cele mai bune modele produse vreodata la Mlada Boleslav. Fie ca a fost vorba despre prima generatie, de la lansarea careia au trecut 13 ani, fie ca vorbim despre Octavia Facelift, toata lumea a avut numai cuvinte de lauda la adresa acestei masini, semn ca fiabilitatea, rezistenta si calitatea germana fac casa excelenta cu modelul ceh. Un argument in sprijinul acestei afirmatii este faptul ca Skoda a devenit anul trecut cea mai de succes marca straina care activeaza pe piata autohtona, iar Octavia este cel mai bine vandut model Skoda din epoca moderna a marcii.
Si pentru ca avem de-a face cu un model deja consacrat si extrem de apreciat la noi si in celelate tari din Europa de Est, nu vom insista prea mult asupra unor detalii arhicunoscute, precum comportamentul dinamic al masinii, designul acesteia sau dotarile, ci vom vorbi mai mult despre motorul pe care am avut ocazia sa-l testez recent prin amabilitatea prietenilor de la Brady Trade Center. Dupa ce anul trecut am testat Octavia 1.8 TSI de 160 CP cu transmisie DSG, de aceasta data am scos la plimbare berlina ceha echipata cu noul turbodiesel 1.6 TDI de 105 CP, care a reprezentat o adevarata revelatie pentru mine.
Noua infatisare reprezinta unul dintre principalele ingrediente ale retetei de succes a noii Skoda Octavia. Schimbarea la fata a insemnat o operatie estetica la partea frontala prin care au fost montate noi blocuri optice mai mari si mai rotunjite, care se disting prin „autograful” Octavia ce a fost inscriptionat pe lateralul acestora, vizibila mai ales pe timp de noapte. Farurile sunt in ton cu tendintele actuale, ele prelungindu-se in sus si in lateral, dand impresia ca masina zambeste atunci cand este privita din fata.
In acelasi timp, designerii cehi au redesenat si spoilerul fata, acesta ingloband proiectoarele de ceata care au fost acum separate de grila inferioara de aerisire. Grila radiatorului a fost si ea redesenata in stilul celei de pe noua Superb si este acum mai proeminenta, in timp ce proiectoarele de ceata adaptive includ acum lumini de zi. La spate, au fost redesenate blocurile optice, care se caracterizeaza prin designul mai rotunjit si prin „miezul” alb dat de luminile pentru marsarier, si bara de protectie, care integreaza noi stopuri de ceata independente.
La interior, modificarile sunt evidente, iar inrudirea cu Volkswagen este vizibila la tot pasul, in special la nivelul comenzilor sistemului de climatizare. Habitaclul spatios si ergonomic cu care ne-au obisnuit cehii a fost upgradat cu materiale noi de o calitate superioara, o consola centrala revizuita, un volan cu design nou, imprumutat de la noua Superb, care este mai suplu la exterior si mai bombat spre interior si un intrumentar de bord mai mare si mai vizibil. Iluminarea in alb a ceasurilor, impreuna cu iluminarea verde pentru consola si cu insertiile din plastic argintiu de pe plansa de bord, consola si de pe panourile usilor aduc un plus de eleganta. Caracterul practic al noii Octavia este dat si de numeroasele spatii de depozitare si suporturi pentru pahare.
Noua motorizare cu 4 cilindri cu tehnologie common-rail de provenienta Volkswagen, care face parte din politica de „downsizeing” a nemtilor adoptata si de Skoda, a fost introdus in gama de cehi pentru a inlocui arhaicul 1.9 TDI. Ceea ce este cu adevarat laudabil este faptul ca inginerii germani au reusit sa stoarca dintr-un motor cu o cilindree mai mica, de 1.598 cmc, aceeasi putere, cei 105 „cai” fiind livrati destul de sus, la 4.400 rpm.Mai mult decat atat, unitatea 1.6 TDI este si mult mai silentioasa decat cea de 1.9 TDI.
Conectat la o cutie de viteze manuala cu 5 rapoarte, noul propulsor are un comportament haideti sa-i spunem ciudat, care nu-l recomanda ca fiind un diesel. Ciudat, pentru ca, spre deosebire de alte dieseluri, la relanti sau daca se coboara sub pragul de 2.000 de „ture”, ai in prima faza senzatia ca motorul este lenes si ca te lasa cand ti-e lumea mai draga (a se citi depasiri la limita). In realitate, lucrurile nu stau deloc asa. Aceasta senzatie de lipsa aproape completa a cuplului motor la turatii foarte joase este indepartata de o cuplare intr-o treapta de viteza inferioara, situatie in care masina accelereaza mai usor. De altfel, in cartea tehnica a noii Octavia 1.6 TDI se specifica faptul ca toti cei 250 Nm de cuplu se resimt pe o plaja de turatii cuprinsa intre 1.500 si 2.500 rpm. Ah, si inca un amanunt important: noul 1.6 TDI produce la fel de mult cuplu ca motorul pe care il inlocuieste, desi are o cilindree cu aproape 300 cmc mai mica!
Noua Skoda Octavia 1.6 TDI CR 105 CP are un pret de 12.365 euro fara TVA (14.714 euro TVA inclus), valabil pentru nivelul de echipare Classic, 13.465 euro fara TVA (16.023), pentru modelul Drive, si 14.097 euro fara TVA (16.775 euro TVA inclus), pentru modelul Business.FISA TEHNICA
Skoda Octavia Business 1.6 TDI CR 105 CP
Pret model testat (euro fara TVA) 14.097
Pret model testat (euro cu TVA) 16.775
MOTOR
Cilindree (cm3): 1.598
Putere maxima (CP/rpm): 105/4.400
Cuplu maxim (Nm/rpm): 250/1.500-2.500
Viteza maxima (km/h): 190
Acceleratie 0-100 km/h (s): 11,8
Emisii CO2 (g/km): 119
Tractiune: fata
Transmisie: manuala 5 viteze
DIMENSIUNI
Lungime/latime/inaltime (mm): 4.569/1.769/1.462
Ampatament (mm): 2.578
Ecartament fata/spate (mm): 1.541/1.514
Greutate (kg): 1.365
Portbagaj (l): 560
Rezervor (l): 55