© 2024 Auto.ro
In clipa in care a fost dezvelita in cadrul Salonului Auto de la Paris, versiunea restilizata a sedanului de clasa medie Skoda Octavia a avut darul de a surprinde pe toata lumea, fiind una dintre marile surprize ale show-ului auto parizian. Si, asa cum si-au dorit cehii, cel mai popular model din gama de la Mlada Boleslav a fost o surpriza extrem de placuta, modificarile importante primite atat la exterior, cat si la interior fiind un pas inainte comparativ cu modelul lansat in 2004.
Asta le da dreptul celor de la Skoda sa spere ca Octavia facelift va fi un best-seller asa cum a fost in cei 12 ani scursi de cand a fost lansata prima generatie a modelului construita sub aripa ocrotitoare a Grupului Volkswagen. O generatie care a revitalizat un nume ce a facut istorie intre anii 1959 si 1971.
Ajunsa la varsta la care se impunea o operatie estetica, noua Skoda Octavia a fost gandita pentru a duce mai departe succesul precedentelor versiuni, cele peste doua milioane de unitati vandute facand din Octavia cel mai de succes model al Skoda Auto. Mai ales ca Octavia ramasese in urma cu tendintele in materie de design adoptate de restul gamei... Apropo de gama. Prima generatie, care înca se mai comercializeaza sub numele de Octavia Tour, va iesi din fabricatie în 2009, urmand a fi inlocuita de un nou model low-cost, dupa cum au anuntat oficialii de la Skoda.
Aparuta mai devreme decat isi propusese constructorul ceh, Octavia facelift se prezinta cu un design nou, mai puternic, mai dinamic si mai emotional asa cum sustin oficialii Skoda, noul aspect exterior fiind rezultatul muncii designerilor de la Centrul de Design Skoda. Octavia a fost revizuita destul de profund, insa cehii au tinut si au si reusit intr-un mod excelent sa pastreze linia clasica a modelului.
Noua versiune a primit o parte frontala noua, care se aseamana foarte mult cu cea de pe noile generatii ale modelelor Fabia si Superb. Tusele grilei radiatorului, care a fost redesenata si este acum mai robusta, au mai putine nervuri, fiind evidentiate de rama cromata, in timp ce linia centrala a capotei motorului ii da un plus de alura sportiva. Cea mai vizibila schimbare a fost facuta la nivelul blocurilor optice fata personalizate, similare cu cele de pe noua Superb. Acestea sunt mai mari si au o forma curbate, in spiritul evolutiei intregii game Skoda.
In acelasi timp, designerii cehi au redesenat si spoilerul fata, acesta ingloband proiectoarele de ceata care au fost acum separate de grila inferioara de aerisire. La spate insa, modificarile sunt minore, fiind revizuite doar stopurile si bara de protectie, care a fost prevazuta cu noi stopuri de ceata independente.
Schimbarile continua si la interior, unde Octavia dispune acum de o plansa de bord redesenata, care a facut loc unei console centrale complet noua, ce incorporeaza un nou sistem audio cu navigatie care ii confera sedanului un aspect hi-tech. Acest sistem, denumit Bolero, dispune in premiera pentru un model Skoda de Radio CD cu redare MP3 si este oferit in echiparea de top. In acelasi nivel de echipare sistemul vine cu display color cu touchscreen, pe care l-am vazut pentru prima data pe Volkswagen Passat CC, si cu un hard-disk de 30 Gb.
De asemenea, Octavia facelift ofera o noua generatie de volan cu trei spite, noi comenzi pentru sistemul de climatizare, elemente decorative noi pentru panourile usilor si noi materiale si noi culori pentru tapiterie, in timp ce scaunele au fost si ele revizuite. Habitaclul este mai spatios acum, mai ales pentru pasagerii care iau loc pe bancheta, acestia avand posibilitatea sa actioneze individual butoanele sistemului de climatizare amplasate in spatiul dintre scaunele fata.
Pe langa schimbarile estetice si cele de confort pe care vi le-am dezvaluit, cei de la Skoda au adus si o serie de imbunatatiri in ceea ce priveste echipamentele si dotarile de siguranta. In acestc sens, constructorul ceh a echipat versiunea restilizata a Octaviei cu lumini pentru rularea pe timp de zi, precum si cu un sistem de urmarire automata a traiectoriei de deplasare, atat a farurilor, cat si a proiectoarelor de ceata.
Gama de motorizari a Skodei Octavia facelift cuprinde cinci versiuni pe benzina si trei dieseluri. In afara celor patru propulsoare pe benzina cunoscute – 1.4 MPI/80 CP, 1.6 MPI/102 CP, 1.8 TSI/160 CP si 2.0 TSI/200 CP – cehii ofera acum si noul motor supraalimentat al grupului Volkswagen 1.4 TSI de 122 CP. De asemenea, masina este disponibila si cu dieselurile clasice 1.9 TDI de 105 si 140 CP, dar si cu exceptionala transmisie automata DSG cu sapte trepte, care este oferita optional.
Reprezentantii Porsche Romania ne-au facut o frumoasa surpriza de Mos Nicolae si ne-au „livrat” modelul pus la dispozitie pentru acest test chiar la sediul redactiei. N-am pierdut vremea si chiar de Sf. Nicolae am scos la plimbare noua Octavia echipata cu motorul 1.8 TSI si 160 de „cai”.
Motorul este silentios chiar si la turatii inalte, adica 6.000-6.500 de „ture”, dar si viguros in acelasi timp, ceea ce va face sa uitati celelalte variante de motorizare. Transmisia DSG cu sapte trepte este absolut magistrala si, credeti-ma, face toti banii. Schimbarea treptelor se face rapid, fara intreruperea fluxului de putere de la motor la roti si lucreaza in deplina armonie cu propulsorul.
Daca rulati chiar si in treapta a saptea cu o viteza de 60 km/h (adica la vreo 1.200 rpm), sedanul va accelera foarte usor. De altfel, efortul maxim depus de noua Octavia pentru a sprinta de pe loc de la 0 la 100 km/h este de 7,8 secunde, in timp ce viteza de top cu care este creditata de producator este de 223 km/h.
Cuplul motorului de 1,8 litri TSI, si anume 250 Nm, este suficient pentru nevoile soferului, si iti este oferit in momentele oportune, cum ar fi depasirile, la turatii joase, intre 1.500 si 2.500 rpm. Tinuta de drum este impecabila si asta se datoreaza in primul rand suspensiilor, a caror setare este un compromis reusit intre sportivitate si confort, dar si pneurilor cu profil mic (225/45) ce imbraca jantele Pirelli de 17 inch.
Modelul pe care l-am testat era in echiparea Business, care oferea, pe langa dotarile standard, Tempomat, volan multifunctional din piele cu padele pentru schimbarea treptelor de viteza, scaune fata incalzite cu reglaj termic separat, proiectoare de ceata cu functie Cornering, sistemul Light Assistant (Coming Home, Leaving Home, Tunnel Light, Day Light).
DETALII TEHNICE
Noua Skoda Octavia Business 1.8 TSI 160 CP
Motor: 4 cilindri in linie, montat fata transversal
Combustibil: benzina
Cilindree: 1.798 cmc
Putere maxima: 160 CP/4.500 rpm
Cuplu maxim: 250 Nm/1.500-4.500 rpm
Transmisie: automata DSG, 7 trepte
Demaraj 0-100 km/h: 7,8 secunde
Viteza maxima: 223 km/h
Consum mediu (in test): 8,8 litri/100 km
Emisii CO2: 163 g/km
Lungime: 4.569 mm
Latime: 1.769 mm
Inaltime: 1.462 mm
Ampatament: 2.578 mm
Ecartament fata/spate: 1.541/1.514 mm
Greutate: 1.380 kg
Rezervor: 55 litri
Portbagaj: 560 litri
Pret model testat: 21.182 euro fara TVA (25.207 euro cu TVA)