rss

Am testat Skoda Yeti 2.0 TDI: Yeti a fost vazut in Bucegi!

  1. 21/10/2009
  2. Categoria: Skoda
  3. Tags: Skoda, skoda yeti, Test Drive, Yeti

In urma cu patru luni am descoperit in Slovenia noua Skoda Yeti. Au fost suficienti cativa kilometri la volanul primului SUV din istoria marcii de la Mlada Boleslav pentru a-mi da seama ca am de-a face cu cel mai bun produs Skoda, cel putin din era moderna. Aceasta teorie mi-a fost confirmata zilele trecute cand am avut ocazia sa testez din nou crossover-ul ceh cu prilejul lansarii acestuia in Romania. Si nu spun asta doar din complezenta...

Noua Skoda Yeti este construita pe platforma tehnica a lui Volkswagen Tiguan, insa exteriorul nu tradeaza in nici un fel inrudirea cu fratele din Wolfsburg. Modelul ceh are un aspect unic, atipic pentru un SUV, poate cel mai original design exterior din segmentul SUV-urilor compacte, care a ramas fidel conceptului cu acelasi nume prezentat pentru prima data la Geneva, in 2005. Noul Yeti nu este cel mai chipes model din gama Skoda (nici nu si-a propus acest lucru), insa cu siguranta este un model interesant care nu seamana cu nimeni, ceea ce este mare lucru in industria auto de astazi.

Impresia generala este ca ai in fata un Roomster mai mare si mai inaltat. Farurile impreuna cu proiectoarele de ceata amplasate neconventional (care i-au astras porecla de „Ochiosul”) si grila radiatorului pe care troneaza logo-ul Skoda mai amre amintesc de acest model, in timp ce bandourile laterale din material plastic negru intaresc ideea ca avem de-a face cu un offroader. Un alt lucru pe care nu ai cum sa nu il remarci il reprezinta bosajele rotilor si potentialul cursei suspensiilor, cracteristica ce ne face sa asteptam ca Yeti sa aiba un comportament offroad decent pentru un vehicul din segmentul SUV-urilor compacte.

Odata urcat in habitaclul lui Yeti iti dai repede seama ca inginerii Skoda au sacrificat multe la capitolul design de dragul spatiului (extrem de generos, mai ales pe locurile din fata), al functionalitatii si al practicabilitatii, toate acestea in favoarea clientului. In plus, nu ai cum sa nu observi asemanarea izbitoare cu Tiguan in ceea ce priveste detaliile, de la ceasurile de bord si pana la sistemul audio si navigatie cu touch-screen.

Dar, asta nu este un lucru rau pentru ca avem de-a face cu elemente de o calitate superioara, capitol la care Yeti exceleaza. Spuma poliuretanica cu care a fost imbracat bordul, materialul care acopera panourile usilor si nu in ultimul rand plasticul folosit la butoane, dar si pe consola centrala si pe usi sunt tot atatea repere ale calitatii semn de cahii au acordat o atentie sporita detaliilor. Comenzile sunt dispuse ergonomic in cel mai pur stil german posibil, aidoma celor de pe Tiguan, insa usor restilizate. Scaunele sunt confortabile si ofera un suport lateral bun, iar cel pentru sofer ofera o pozitie la volan excelenta datorita numeroaselor reglaje. Vizibilitatea este excelenta gratie unei pozitii la volan inalta si a oglinzilor exterioare de mari dimensiuni. Pe timp de noapte, farurile adaptive cu bi-xenon si proiectoarele cu functie cornering ofera o vizibilitate la fel de buna.

Interiorul abunda in suporturi pentru pahare si spatii de depozitare, de la cele de pe usi, la cele de la baza consolei centrale, asa cum ii sta bine unui vehicul recreational. In schimb, torpedoul poate fi trecut la rubrica „nu ne-a placut” din cauza spatiului extrem de mic pe care il ofera si care nu-ti permite sa introduci prea multe obiecte, cu atat mai putin cele voluminoase. Portbagajul este in schimb incapator, insa acesta se distinge nu neaparat prin volumul sau (are 416 litri si poate ajunge la 1.760 litri cu bancheta rabatata u ajutorul sistemului VarioFlex), cat mai ales prin multiplele posibilitati de compartimentare.

Ceea ce impresioneaza cel mai mult este tinuta de drum. Yeti a parcurs portiunea de asfalt a traseului intre Bucuresti si Sinaia fara probleme, singurul minus sa-i spunem fiind ruliul care apare in virajele abordate mai agresiv din cauza inaltimii masinii. La fel de bine, chiar peste asteptari, s-a descurcat pe drumul forestier care ajunge pe platoul Babele, care la ora testului se prezenta in conditii dificile din cauza zapezii, noroiului si a bolovanilor mari.

Dupa ce in Slovenia am testat motorizarea 1.8 TSI de 160 CP, la evenimentul care ne-a purtat prin inaltimile Bucegilor am optat pentru arhicunoscutul turbodiesel 2.0 TDI de 140 CP, visul oricarui fan diesel. Motorul este dotat cu tehnologie common-rail si filtru de particule, precum si cu sistem de tractiune integrala Haldex de a patra generatie. In mod normal, pe drumurile asfaltate, sistemul 4x4 4Motion patentat de Volkswagen transmite 96% din resursele motorului catre puntea fata. Pe traseele cu dificultate medie, asa cum este traseul din Masivul Bucegi pe care ne-am aventurat noi, atunci cand senzorii simt ca rotile din fata pierd aderenta, diferentialul Haldex directioneaza pana la 90% din cuplu spre puntea spate, ajutand pe Yeti sa faca fata celor mai grele incercari. Chiar si atunci cand este incaltat cu pneuri de vara, asa cum a fost cazul testului nostru... Deoarece garda la sol este de doar 18 cm - sa nu uitam totusi ca Yeti nu isi propune sa fie un off-roader autentic - scuturile metalice au fost puse la grea incercare de bolovanii mari de pe traseu peste care trebuia sa trecem cat mai corect.

Yeti are ceva in plus pentru situatiile in care nu mai este demult asfalt pe jos. Este vorba despre asistenta la coborarea in panta sau la pornirea din rampa patentat de Skoda, in care un rol esential il are sistemul Hill Descent Control (HDC). Modul de rulare off-road reprezinta marele atuu al noului Yeti si functioneaza diferit fata de alte sisteme similare. Soferul nu are altceva de facut decat sa apese un buton situat pe consola centrala pentru a activa functia „off-road”, sa puna schimbatorul de viteze la punctul mort si sa elibereze pedala de frana si ambreiajul. Yeti incepe coborarea in conditii de siguranta, indiferent de gradul de inclinatie al pantei sau de suprafata de rulare. Totul se petrece la o viteza constanta de maximum 15 km/h, iar cel de la volan se poate concentra asupra directiei si poate actiona pedala de frana sau cea de acceleratie in orice moment fara ca masina sa piarda aderenta. Functia „off-road” functioneaza si atunci cand Yeti coboara o panta cu spatele, intervinind in momentul in care motorul se opreste la o manevra de urcare facuta de sofer.

Skoda Yeti poate fi comandat cu doua motorizari pe benzina, o versiune entry-level 1.2 TSI de 105 CP si un propulsor 1.8 TSI de 160 CP, in timp ce fanii diesel-ului pot opta pentru cunoscutul 2.0 TDI cu common-rail, care este oferit in trei variante de putere: 110, 140 si 170 CP.

Cum spuneam, la testul efectuat in creierii muntilor am incercat optiunea de mijloc din gama motorizarilor diesel, dotata cu tractiune integrala. Motorul 2.0 TDI de 140 de „cai” are la relanti un marait placut, specific dieselurilor, insa dupa 3.500 rpm, adica la o viteza de peste 130 km/h, devine galagios, zgomotul de vant facandu-si prezenta in habitaclu. "Herghelia" de 140 de "cai" reprezinta un bagaj de putere suficient de mare pentru un crossover de 1.545 kg precum Yeti, indiferent de suprafata de rulare, si trage serios de abia dupa 2.000 rpm. Cuplul maxim de 320 Nm se resimte pe o plaja cuprinsa intre 1.750 si 2.500 de „ture”, fiind de mare ajutor la manevrele de depasire la limita.

Conectat la o cutie manuala cu sase trepte destul de precisa, unitatea 2.0 TDI 140 CP are nevoie de 9,9 secunde pentru a atinge 100 km/h si poate rula cu o viteza maxima de 190 km/h. In ceea ce priveste consumul, in cartea tehnica a lui Yeti apare un 6,1 l/100 km in regim mixt. Conectat la o cutie manuala cu sase trepte destul de precisa, acest motor are nevoie de 9,9 secunde pentru a atinge 100 km/h si poate rula cu o viteza maxima de 190 km/h. |n ceea ce priveste consumul, in cartea tehnica a lui Yeti apare un 6,1 l/100 km in regim mixt.

Computerul de bord al modelului testat de noi a inregistrat in cei peste 380 km efectuati in test un consum mediu de 6,9 l/100 km, in conditiile unei exploatari la maximum. Vorbim aici despre viteze mari pe sosea, accelerari bruste, schimbari de trepte repetate la turatii mari (4.000-4.500 rpm) pe serpentinele catre Sinaia, „escaladarea” muntelui numai in treapta I a cutiei de viteze pe drumul forestier catre platoul Babele, apoi coborarea de pe munte. In off-road, consumul mediu a fost de 10,3 l/100 km, dar cu siguranta ca o exploatare normala va face ca cifrele sa se apropie de cele anuntate de constructor.

Am ajuns si la capitolul financiar. Skoda Yeti are un pret de pornire de 15.466 de euro cu TVA inclus, pentru modelul entry-level Yeti 1.2 TSI 105 CP in nivelul de echipare Active cu transmisie manuala 6 trepte si tractiune 4x2, care pozitioneaza modelul ceh in fruntea topului in segmentul SUV-urilor compacte. Vârful de gama Yeti 2.0 TDI CR DPF 170 CP in nivelul de echipare Experience cu transmisie manuala cu 6 trepte si tractiune intgrala Haldex costa 26.056 de euro cu TVA inclus. Pentru a putea sa va achizitionati un model similar cu cel testat de noi (Yeti 2.0 TDI 140 CP Experience) va trebui sa scoateti din buzunar 24.866 de euro cu TVA inclus, insa pretul va creste daca doriti sa alegeti câteva dintre dotarile de pe lista de optionale.

MODEL TESTAT
Skoda Yeti 2.0 TDI 140 CP Experience

Pret model testat fara TVA: 20.896 euro
Pret model testat cu TVA: 24.866 euro

CAROSERIE
L/l/h (mm)    4.223/1.793/1.691
Ampatament (mm)    2.578
Masa la gol (kg)    1.545
Garda la sol (mm)    180
Portbagaj (l)    410/176
Rezervor (l)    60

MOTOR
Motorina 4 cilindri in linie
Injectie common-rail de motorina
Cilindree (cmc)    1.968
Putere maxima (CP/rpm)    140/4.200
Cuplu maxim (Nm/rpm)    320/1.75-2.500
Transmisie    integrala Haldex
Cutie de viteze    manuala 6 trepte
Viteza maxima (km/h)    190
Acceleratie 0-100 km/h (s)    9,9
Consum mediu (l/100 km)    6,1
Putere litrica (CP/l)    70
Putere specifica (CP/t)    90,61

Vizualizari: 26979