© 2024 Auto.ro
Skoda a demonstrat ori de cate ori a avut ocazia ca a devenit o marca pe care se poate conta, modelele Octavia si Superb stand marturie in acest sens. Acum, insa, cehii ne arata si o fateta pe care n-o stiam, si anume ca stau foarte bine si la capitolul noi provocari. Cehii patrund pe un segment complet nou pentru ei, cel al SUV-urilor compacte, cu noul Yeti, un crossover cu reale veleitati de offroader. Un model, spun ei, conceput, gandit si construit pentru acei oameni care au nevoie de el si pe care isi vor putea permite sa-l cumpere. Skoda Yeti este, daca vreti, un Big Foot pentru cehi si, nu ne indoim, va ajuta marca de la Mlada Boleslav sa-si continue trendul ascendent al vanzarilor in plina perioada de criza. Pana cand Skoda Yeti va sosi in Romania, spre sfarsitul anului, Auto.ro a avut ocazia sa testeze noul model de la Skoda cu ocazia lansarii internationale pentru presa care a avut loc in Slovenia.
Daca ar fi sa acord o nota pe gazdelor pentru modul in care s-au pregatit si au pregatit acest eveniment aceasta ar fi 10+. Totul a fost pus la punct perfect in cele mai mici detalii, pornind de la urmele de Yeti de pe jos care ne-au ghidat la aeroportul de langa Ljubljana pana in parcarea unde ne asteptau masinile si pana la traseele gandite de organizatori pentru test-drive-ul propriu-zis. Dar, sa le luam pe rand...
Din punct de vedere estetic, Skoda Yeti nu cred ca si-a propus sa devina cel mai chipes model dintre cele cinci de-acum existente in gama Skoda. Impresia generala a fost ca avem de-a face cu un Roomster inaltat, desi, mie personal mi s-a parut ca Yeti aduce mai degraba cu un Fiat Panda 4x4. In orice caz, noul soft-roader poate fi incadrat usor in gama Skoda datorita blocurilor optice frontale, a capotei si a grilei radiatorului de mari dimensiuni pe care troneaza logoul Skoda. Aceasta, impreuna cu proiectoarele de ceata amplasate neconventional (urate dupa parerea unora, nu si daca m-ati intreba pe mine) confera masinii un look distinctiv.
De asemenea, suprafata vitrata mare da senzatia unui habitaclu luminos, in timp ce barele longitudinale de pe plafon, jantele din aliaj de 17 inch, scuturile de protectie cromate, evacuarea dubla, cromata si ea, si oglinzile laterale care integreaza luminile de semnalizare completeaza aspectul exterior prietenos al masinii.
Haionul urias se continua cu un spoiler imbracat intr-un plastic de culoare neagra extrem de rezistent, acelasi care se regaseste si la partea din fata. Spre deosebire de Skoda Octavia Scout, Yeti nu a primit aceste protectii din plastic si in partile laterale.
Habitaclul lui Yeti este caracterizat de simplitate, originalitate si eleganta. Modelul a primit materiale de calitate, dar si plastice destul de moi, in genul celor de pe modelele Volkswagen, care acopera unele zone ale partii superioare a plansei de bord. In schimb, plasticul folosit in partea de jos lasa de dorit. In acelasi timp, scaunele confortabile ofera un suport lombar si lateral foarte bune, iar pielea si materialul textil cu care sunt acoperite sunt de o calitate foarte buna.
La o lungime de 4.223 mm, o latime de 1.793 mm si o inaltime de 1.691 mm, Yeti ofera un spatiu generos la interior, la picioare si la cap in fata, mai ales in spate, acolo unde pasagerii au o vizibilitate mai buna prin inaltarea banchetei cu 2 cm. In plus, Yeti sta foarte bine si la capitolul versatilitate, scaunele individuale putand fi rabatate sau inlaturare gratie sistemului VarioFlex gandit de Skoda.
Portbagajul nu este foarte mare, avand in conditii normale de incarcare 410 litri, insa prin rabatarea banchetei volumul spatiului destinat bagajelor poate ajunge la 1.760 de litri. In ceea ce priveste ergonomia, Yeti nu exceleaza, dar nici nu dezamageste. Un detaliu important mi s-a parut si faptul ca cehii nu au renuntat la ceasurile de bord clasice, cu cifrele iluminate in verde, si au optat pentru o nuanta de bleu, o alegere inspirata deoarece pe timp de noapte interiorul este odihnitor si elegant deopotriva.
La testul din Slovenia am avut la dispozitie patru dintre cele cinci motorizari cu care este oferit Skoda Yeti: doua benzinare, o versiune entry-level de 1,2 litri si 105 CP si un 1.8 TSI de 160 CP, si trei variante ale familiarului turbodiesel 2.0 TDI, de 110, 140 si 170 CP. Auto.ro a putut testa doar modelul echipat cu propulsorul de 1,8 litri.
Trebuie sa marturisesc ca mi-a trebuit ceva timp pentru a-mi face o parere despre Yeti, nu insa din cauza unor neajunsuri care ingreunau procesul de acomodare cu masina. Nu! Pur si simplu eram fascinat de ceea ce vedeam in jurul meu. Un peisaj de-a dreptul divin, cu munti (sportul national este schiul alpin - Tina Maze este cea mai cunoscuta schioare slovena in activitate, ea incheind pe locul 6 in ultima edtie a Cupei Mondiale), dar si cu multe paduri, un adevarat paradis verde care aminteste de Austria. Slovenia este o tara superba si prospera, cu oameni extraordinari, amabili si foarte pasnici, unde nivelul ridicat de trai (salariul mediu pe economice ajunge la 1.000 de euro) face ca localnicii sa nu aiba nici un fel de griji sau temeri. De ce spun asta? Pai numai daca ma gandesc la casutele fara garduri parca decupate din cartile cu povesti si la masinile pe care proprietarii lor le lasa deschise cu cheile in contact. Si unde asta? Intr-o tara cu o populatie mai mica decat cea a Bucurestiului nostru scump si drag. Dar, aceasta este o alta discutie...
Primele impresii despre Yeti au fost si ele pozitive. Masina arata in realitate mult mai bine decat in poze. Este spatioasa, bine inchegata si robusta, ofera un grad ridicat in ceea ce priveste calitatea materialelor si a finisarilor - imprumutate de la noua Octavia si de la Superb –, precum si motoare eficiente si performante.
Am descoperit un comportament rutier de invidiat al soft-roader-ului ceh. Masina a rulat exemplar pe autostrada la viteze de 150-160 km/h, aratand o stabilitate foarte buna, „a stat” bine de tot pe drumurile nationale virajate si foarte inguste (o caracteristica a soselelor slovene), ruliul fiind ca si inexistent, in timp ce pe macadam si pe drumurile forestiere s-a tinut bine de tot gratie garzii la sol decente, si a sistemului de tractiune integrala permanenta Haldex care, impreuna cu ESP-ul, a facut fata cu brio la derapajele controlate. De altfel, aceste detalii au fost argumente suficiente pentru a ne inltura si cel mai mic dubiu pe care il aveam vizavi de capabilitatile offroad ale lui noului model de la Skoda.
Mai multe despre test-drive-ul din Slovenia veti putea citi in numarul urmator al revistei Auto.ro.