© 2024 Auto.ro
Asa cum promiteam in testul precedent cu modelul Toyota Prius, revenim cu un test de consum autentic. Am efectuat testul plecand de la specificatiile standardului european si le-am adaptat la realitatea drumurilor noastre. Am masurat cat consuma Toyota Prius atat in ciclu urban cat si in extraurban pe drumuri cu mai multe tipuri de imbracaminte.
Foto: Sorin Miclau
Ce spune standardul ( in imagine aveti reprezentarea grafica a testului de consum in conditii de laborator) ?
Acest test este acceptat international si furnizeaza rezultate mult mai reprezentative pentru consumul mediu al automobilelor pe dumurile publice. Testul standard este compus din doua parti: un ciclu urban si unul extraurban.
Ciclul de test este acelasi folosit pentru determinarea clasificarii oficiala a emisiilor de esapament pentru modelul de automobil in cauza. Automobilele testate trebuie sa fie functionale si sa aiba un rulaj de cel putin 3000 de kilometri inaintea testului.
Daca va intrebati ce relevanta au rezultatele obtinute in urma simularii fata de cele din realitate, cititi mai departe.
La o comparatie stricta intre testele standard si cele reale exista clar o diferenta, primele neavand reprezentabilitate deplina. In principal, conditiile de masurare din laborator difera fata de cele din realitate, iar la testul standard este folosit de regula un singur automobil de productie, declarat reprezentativ pentru toate celelalte. Testele cu acesta pot produce rezultate mai bune sau mai slabe decat un automobil similar de pe aceeasi banda de montaj. Apoi, exista infinit de multe stiluri de conducere pe drum, stari tehnice ale automobilului sau conditii meteo, care influenteaza direct rezultatele de consum. Din aceste conditii, consumul de combustibil obtinut pe drum in conditii reale este putin probabil sa fie acelasi cu cel din testele oficiale.
Auto.RO a avut la dispozitie un automobil hibrid, Toyota Prius, cu 6561 kilometri la bord. Pneurile fata aveau o presiunea a aerului de 2.3 bar, iar pneurile spate 2.2 bar. Citeste in continuare...
Consumul in oras
Prima etapa a testului nostru a constat in masurarea consumului in oras, in conditii diferite de mers. Standardul de laborator spune ca temperatura mediului ambiant trebuie sa fie intre 20°C si 30°C, iar motorul sa fie rece de cateva ore. La inceputul testului se aduc sistemele motorului la temperatura normala de lucru. Testul consta in simularea unor succesiuni de accelerari, mers cu viteza uniforma, decelerari (frane cu motorul) si opriri. Viteza maxima trebuie sa fie 50 de km/h, viteza medie 19 km/h, iar distanta parcursa, de 4 km. In diagrama, ceea ce este marcat cu “Part One” din graficul testului standard este tocmai succesiunea de regimuri de mers, reprezentate prin niste trapeze.
Ce-am facut noi?
Am plecat de la Toyota Romania, sediul din Pipera Tunari, am incalzit motorul stand pe loc si transmisia prin rularea celor cateva zeci de metri pana in sensul giratoriu (pe fotografia start finish urban, din Google Earth, apare ca “start tur urban”).
Apoi, am plecat pe un traseu, ales de noi ca reprezentativ, pentru circulatia din marile aglomerari urbane, din mai multe motive:
- Lungime de peste 20 de km, mai precis 27580.47 m
- Trafic urban aglomerat specific capitalei, diferit de standardul care spune ca: la masurare sa fie circulatie redusa pentru a se putea efectua un numar relevant de cicluri pe distante prestabilite. Cum spuneam, am adaptat standardul, pentru ca nu facem teste de omologare.
- Starea buna a drumului, asfaltat in cea mai mare parte
- Traseu orizontal
Traseul, dupa cum puteti observa din fotografiile din Google Earth, a fost: Toyota Romania, Pipera Tunari, stanga pe Erou Iancu Nicolae, stanga DN1, Piata Presei Libere, Arcul de Triumf, Piata Charles de Gaulle (nasturasul din bronz), stanga pe Aviatorilor, Ambasada Chinei, Pod Baneasa, Cocosatu’, revenire pe DN1, dreapta complex shopping Baneasa, iesire pe Erou Iancu Nicolae, dreapta Pipera si revenire la sediul Toyota Romania. De mentionat ca Toyota Prius are sistemul stop/start care oprea si pornea motorul la opriri mai lungi.
Astfel, noi am obtinut urmatoarele la prima masurare, dupa indicatiile calculatorului de bord:
- 1. Tur urban
- Consum mediu: 3,9 l/100 km
- Viteza medie: 22 km/h
- Temperatura exterioara: 12º C
- Gradul de incarcare al automobilului: 3 persoane (aproximativ 200 kg)
- Total parcurs – 27580.47 m
Apoi, am mai facut un traseu in sens invers, astfel (in fotografia din Google Earth apare ca start finish urban cu waypoint-urile start retur urban si finish retur urban): Toyota Romania, mers la capatul lui 135 (RATB), sub pasajul suprateran Baneasa, inainte pana pe Barbu Vacarescu apoi drept inainte si stanga spre Ambasada Chinei, apoi Aviatorilor, dreapta la Piata Charles de Gaulle spre Arcul de Triumf, dreapta spre Piata Presei Libere, iesire DN1, Pasaj subteran Baneasa, inainte prin complex shopping Baneasa, iesire spre Gradina Zoologica Baneasa, inainte pe Erou Iancu Nicolae si apoi revenire dreapta spre Toyota Romania. Am oprit la statia de combustibil de langa Toyota Romania si am citit indicatiile din bord:
- 2. Retur urban
- Consum mediu: 4.0 l/100 km
- Viteza medie: 23 km/h
- Temperatura exterioara: 15º C
- Gradul de incarcare al automobilului: 3 persoane (aproximativ 200 kg)
- Total parcurs: 18576.08 m
Din datele masurate de noi pentru consumul urban, in cazul lui Toyota Prius, la o masurare am obtinut 3.9 l/100 km, iar la cealalta 4.0 l/100 km, media celor doua fiind de 3.95 l/100 km.
In urma celor doua parcursuri, am obtinut doua grafice tur urban si retur urban, care ilustreaza cum arata in realitate, trapezele frumos reprezentate in diagrama testului standard. In fotografia “Retur urban (scara marita)” se vad mai bine aceste trapeze.
Concluzie: consumul urban, masurat de Auto.RO este de 3.95 l/100 km. Citeste in continuare...
Consumul extraurban
Standardul spune ca testul pentru consumul extraurban se face imediat dupa simularea ciclului urban si consta in rularea cu viteza constanta, urmata de accelerari, decelerari si unele opriri. Viteza maxima este de 120 km/h, viteza medie este de 63 km/h, iar distanta de rulare este de 7 kilometri. Ciclul de simulare al parcursului extraurban este ilustrat ca “Part Two” in graficul testului standard.
Ce-am facut noi?
Am preferat autostrada A2 pentru ca in acel interval orar, cand am facut noi masurarea, aceasta era mai libera. Am pornit masuratorile de la intrarea pe autostrada, de la statia de combustibil. Acolo am facut plinul cu benzina, am resetat toate countere-le si am pornit. Standardele de masurare spun ca determinarea consumului extraurban se face in conditii de mers diferite, pe categorii de drumuri diferite, pentru ca astfel conditiile de deplasare sunt cele mai apropiate de cele reale de mers. Traseele se aleg astfel incat sa corespunda pentru mai multe forme de relief, iar lungimea acestora sa fie intre 50-100 km.
Noi am plecat dupa resetarea countere-lor si am mers pana la iesirea spre Drajna, unde am facut bucla si am reintrat pe autostrada, oprind la Bucuresti la statia de benzina omonima pe sensul opus celei de unde luasem startul. In fotografia start finish extraurban de pe Google Earth se observa cele doua waypoint-uri: “start autostrada” si “finish autostrada”.
Caracteristicile traseului sunt:
- Lungimea de 193046.66 m
- Trafic relativ aglomerat
- Starea buna a drumului
Consumul masurat pe autostrada a fost, conform calculatorului de bord:
- 1. Tur extraurban (A2, Bucuresti – Drajna)
- Consum mediu: 4.9 l/100 km
- Viteza medie: 100 km/h
- Temperatura exterioara: 6ºC
- Grad de incarcare: 2 persoane (150 kg)
- 2. Retur extraurban (A2, Drajna – Bucuresti)
- Consum mediu: 5.0 l/100 km
- Viteza medie: 100 km/h
- Temperatura exterioara: 12ºC
- Grad de incarcare: 2 persoane
Cu datele stranse de la parcursul extraurban am ridicat un grafic parcurs extraurban, care se observa ca este simetric, dovedind ca regimul de mers a fost identic pe retur.
Trebuie sa spun ca la parcusul urban si la cel extraurban am avut acelasi sofer, pe colegul meu Sorin Miclau.
Concluzie - consumul extraurban masurat de Auto.RO este de 4.95 l/100 km. Citeste in continuare...
Concluzii finale
Dupa cum se stie si dupa cum am demonstrat si noi, Toyota Prius este un “anti car”, care consuma mai putin in oras decat in afara acestuia, adica urban - 3,95 l/100 km, extraurban – 4,95 l/100 km.
Ce reflecta acest lucru? Faptul ca Toyota Prius, prin tehnologia hibrida, este pe moment un procedeu eficient la scaderea efectului de sera, produs de emisiile de carbon. Scaderea consumului, alaturi de tehnologiile de ardere eficienta a combustibilului, duc la reducerea emisiilor de carbon, insa in Romania, ca acest lucru sa devina o realitate palpabila, ar trebui ca o parte insemnata din parcul auto national sa fie compusa din automobile hibride si in viitor de ZEV-uri (Zero Emission Vehicle), care pe hidrogen, care electrice sau de alta natura. Cum insa nu este aproape viitorul acesta si pretul de cost al acestor hibride este, deocamdata, la indemana celor din zona Pipera, a se citi oameni cu dare de mana, noi putem opera doar la educatia noastra.
Tehnologiile ecologice au avansat la toti producatorii: reducerea cilindreelor, injectia directa cu injectoare piezo, sistemele stop&start, materialele reciclabile, etc. Mai avem de operat la mentalitati, astfel ca un condus eco, cel putin in oras, ar reduce poluarea datorata automobilelor si ar pastra mai multi bani in buzunarele noastre. Condusul eco nu este usor de abordat, mai ales daca ai un bolid de sute de cai, pe care l-ai luat tocmai pentru ca are cel putin 250 de cai putere. Insa cam asta este ce putem face, deocamdata.
Toyota Prius are un pret de 25.800 euro pentru prima echipare Luna, 29.600 euro pentru Sol, si 30.550 euro pentru Sol+, preturile includ TVA.
Pe un an, la un rulaj mediu de 15 000 km, la un pret mediu de circa 1 euro pe litrul de benzina, Toyota Prius consuma estimativ 668 euro cu combustibilul, aici luand in considerare consumul mediu obtinut ca medie aritmetica a celor doua urban si extraurban. Fara a adopta un stil eco de conducere si tinand cont ca cifrele pot diferi de la un model si proprietar la altul, noi estimam ca in 15.000 de kilometri, Toyota Prius va scoate din buzunarul proprietarului in jur de 800 de euro, semnificativ mai putin decat un automobil cu propulsie normala. Iar in conditiile unor taxari pe baza emisiilor de dioxid de carbon, un asemenea automobil are castig de cauza, avand o putere financiara redusa.