© 2024 Auto.ro
Istoria Land Cruiser incepe inca din 1951, cu un automobil destinat a inlocui Jeep-urile furnizate de Statele Unite, Japoniei, la sfarsitul celui de-al Doilea Razboi Mondial. Nu voi insista pe istoria acestui model de referinta, in industria mondiala a off-road-erelor, ci ma voi referi la testul nostru cu un model Toyota Land Cruiser 3.0 L D-4D Luxury.
Foto: Sorin Miclau
De-a lungul vremii, intr-un test ce viza demonstrarea capacitatii de trecere a automobilului, pilotul de teste Ichiro Taira a reusit sa se apropie de varful muntelui sacru Fuji, marcand o premiera de exceptie. Jumatate de secol mai tarziu Toyota Land Cruiser s-a vandut intr-un numar mai mare de 4 milioane de exemplare, in peste 127 de tari.
Dincolo de masivitate si robustete Toyota Land Cruiser afiseaza un look mai degraba “user friendly”, decat cazon, tusele de design exterior armonizandu-se cu cele de la sora mai mica RAV4. Elemente care prezerva atu-urile genetice ale generatiilor precedente Toyota Land Cruiser. Linia fluida musculoasa a design-ului exterior declara apartenenta automobilului regnului off-road si nu SUV-urilor. Profilul clasic este dominat pe de o parte de pasajele generoase ale rotilor cu jante din aliaj pe 17 inci, iar pe de alta de bumper-ele fata si spate unite printr-o mega nervura laterala cu rol de scut.
Intentia reusita de altfel a specialistilor Toyota in ceea ce priveste interiorul a fost aceea de a oferi un confort de limuzina. Compromisul intre confortul suprem si caracterul off road al masinii poate parea fortat insa existenta SUV-urilor demonstreaza ca multi clienti apreciaza aceasta apropriere a contrariilor. Bine, bine cunoscatorii vor stii sa inteleaga si un Defender sau un Hilux. Dimensiunile de habitabilitate au crescut fata de modelul mai vechi astfel ca spatiul, pentru gambe, in spate a crescut cu 15 mm in latime, iar pentru umeri cu 30 mm atat pentru ocupantii din fata cat si pentru cei din spate. Suprafata cargo a evoluat de aceeasi maniera, oferind un spatiu mai mare cand se rabate bancheta. Volumul portbagajului este de 620 de litri, cu bancheta rabatata sau 192 litri cu banchetele in stare normal, Toyota Land Cruiser oferind opt locuri pe scaune. Modelul testat de noi este in echiparea Luxury, gradul inalt de finisare mai “indulcind” din robustetea exteriorului, atat la nivel tactil cat si vizual. Plansa de bord inspirata din divizia premium Lexus este o placere la privit si mai ales la utilizat, pe langa binecunoscutele ceasuri de bord cu tehnologie Optitron, Toyota Land Cruiser pune la dispozitia clientilor un sistem multimedia cu monitor touch screen, montat in consola central. Deasupra acestui display gasim un altul ce afiseaza busola, altimetrul, barometrul si ceasul.
Toyota Land Cruiser, modelul testat de noi este animat de propulsorul turbodiesel de 3.0 litri capabil de o putere maxima de 173 CP/3400 rpm, si un cuplu maxim impresionant de 410 Nm/1600-2800, performante livrate prin intermediul unei cutii manuale cu 6 trepte. Timpul de accelerare 0-100 km/h este de 11.5 secunde, iar viteza maxima, pe hartie, este de 175 km/h. Consumul mediu inregistrat in timpul testului s-a cifrat la 10.3 l/100 km. Una dintre criticile aduse acestui propulsor este nivelul sonor destul de ridicat cu care "gratuleaza" interiorul, in rest agregatul isi face treaba cu prisosinta.
La vremea cand a intrat in serviciu 2003-2004, generatia actuala Toyota Land Cruiser era echipata cu o serie de rafinamente tehnologice atunci in premiera mondiala. Amintim asistenta la demarare in rampa (HAC) care permite automobilului sa te scoata din situatii limita in cazul unor rampe abrupte sau alunecoase. Dispozitivul este asociat in functionare cu asistenta la coborarea pantelor (DAC) sistem ce permite automobilului sa coboare cu o viteza redusa constanta aproape orice panta (sistemul este disponibil doar pentru automobilele echipate cu transmisie automata). Venind in sprijinul acestor sisteme Toyota Land Cruiser, modelul testat de noi dispune de ABS cu EBD si BA si de controlul stabilitatii si al tractiunii (VSC cu A- TRC).
Dinamica masinii ofera un comportament rutier superior ce vine sa-i confere soferului un sentiment de dinamism si siguranta. On road, Toyota Land Cruiser, datorita repartitiei de cuplu fata/spate in proportii 40/60 sau 29/71 sau 53/47 in functie de conditiile de aderenta, dar si caracterului masinii nu se simte in largul ei,prin acest lucru neintelegandu-se ca masina nu tine cu drumul sau cu pasagerii. Propulsorul de trei litri nu trebuie hartanit, acesta facandu-si treaba bine la regimuri normale de mers fara intruziuni optimiste, rezultatul fiind un rulaj absolute confortabil pe on–road. Ins ape off-road se dezlantuie adevarata natura a masinii, Toyota Land Cruiser lucrand de toti banii pe care-i dai pe ea. Pe drumuri forestiere dure, Toyota Land Cruiser ofera acelasi confort si agreabilitate in rulare, sistemul de tractiune integrala nefiind surprins in impas niciodata. In plus servodirectia cu asistare variabila ajuta la manevrarea pe off-road. Capacitatea lui Toyota Land Cruiser de a absorbi dificultatile in timpul mersului este una dintre cele mai tari insusiri in fata concurentei. Mecanica bine integrata cu electronica ii linisteste pe incepatori si ii satisface pe profesionistii off-road.
Toyota Land Cruiser, modelul testat de noi, costa 40.632 euro fara TVA sau 48.352 euro cu TVA. Un pret ce masoara un automobil off road pur si dur, ce nu suporta compromisuri, si care ofera un confort de berlina superioara.