© 2024 Auto.ro
In 2009, numarul autovehiculelor noi inregistrate, echipate cu Programul Electronic de Stabilitate (ESP), a crescut in Europa de la 55% la 60%. Conform datelor prezentate intr-o evaluare realizata de Bosch, aceasta crestere s-a constatat mai ales in cazul autoturismelor din clasa compacta.
In aceasta clasa, numarul de autovehicule echipate cu ESP a crescut pe primele cinci piete din Europa de la 23% la 39%. Semnificativ mai redusa este rata de echipare in cazul autoturismelor din clasa mica. In acest caz, s-a constatat o reducere de la 20% la 17% a acestei rate, datorita cresterii solicitarilor pentru autovehiculele la pret redus. In doua tari, cota generala s-a redus cu cate un punct procentual: in Germania, aceasta a ajuns la 80% si in Franta la 41%. Cu toate acestea, cererea de ESP a crescut constant in celelalte tari: de exemplu, in Spania a ajuns la 72% si in Italia la 56%.
In 2009, tot mai multi producatori au inclus sistemele ESP ca dotari standard pentru noile modele fabricate.
Compania Bosch este optimista si in ceea ce priveste evolutia din urmatoarele luni. Incepand cu luna noiembrie 2011, va intra in vigoare o reglementare UE adoptata in 2009, conform careia, toate modelele de autoturisme si autoutilitare trebuie sa fie echipate cu acest sistem de siguranta activa. Din noiembrie 2014, aceste prevederi se vor aplica pentru toate vehiculele. Importanta sistemului ESP se datoreaza faptului ca previne deraparea autovehiculelor si, conform unor cercetari realizate de institutii independente, acesta poate reduce producerea a numeroase accidente cu consecinte grave sau fatale. Prin urmare, ESP este unul dintre cele mai importante sisteme de siguranta de la bordul autovehiculului, dupa centura de siguranta si inaintea airbagurilor. Potrivit Comisiei Europene, introducerea pe scara larga a sistemului ESP ar salva anual 4 000 de vieti si ar evita ranirea a 100 000 de persoane.
Activitati desfasurate la nivel mondial pentru mai multa siguranta in trafic
In martie 2010, Adunarea Generala a Natiunilor Unite a stabilit ca 2011 - 2020 sa fie desemnat deceniul sigurantei rutiere. In ciuda progreselor inregistrate in numeroase state, numarul persoanelor decedate in accidente rutiere a crescut constant in ultimii ani. Conform datelor ONU, circa 1,3 milioane de oameni isi pierd viata in accidente rutiere si circa 50 de milioane sunt ranite anual. Scopul acestei initiative este de a reduce pana la jumatate numarul deceselor prognozat pentru 2020. Pe langa imbunatatirea calitatii retelei de drumuri, se urmareste, de asemenea, dezvoltarea si extinderea sistemelor de siguranta activa.
Programul de evaluare a autovehiculelor noi, NCAP (New Car Assessment Program) din Europa, a inclus sistemul ESP in criteriile sale de evaluare. De la inceputul anului 2010, autovehiculele pot obtine punctajul maxim de cinci stele numai daca sunt echipate standard cu sistemul ESP. Pornind de la acest aspect, Euro NCAP a demarat de curand o noua initiativa care urmareste sa evidentieze si mai mult importanta sistemelor de siguranta puse la dispozitie de producatorii de autovehicule.
Preocupare activa pentru siguranta – aniversare a 15 ani ESP Bosch
Bosch a inceput inca din 1978 fabricarea primului sistem de siguranta activa, sistemul de antiblocare la franare (ABS), iar in 1987 a urmat sistemul antiderapare (ASR). Bosch a inventat Programul Electronic de Stabilitate (ESP) si a fost prima companie care a introdus acest sistem in productia de serie, in anul 1995. "ESP este o poveste de succes,” a declarat Dr. Werner Struth, Presedintele departamentului „Sisteme de control al sasiului” din cadrul Bosch.
Programul Electronic de Stabilitate (ESP) ofera sprijin soferilor in aproape toate situatiile critice de conducere. Acesta include functiile sistemului antiblocare la franare (ABS) si ale sistemului antipatinare (ASR). ESP detecteaza miscarile autovehiculului cauzate de derapaj, actionand in mod activ in sensul contracararii acestora. Conform statisticilor, alunecarea rotilor reprezinta cauza principala a accidentelor mortale de circulatie. „Prin introducerea sistemului ESP, pot fi evitate pana la 80% din accidentele cauzate de alunecarea rotilor", a rezumat Dr. Werner Struth. „Acest sistem este, asadar, dupa centura de siguranta, cel mai important sistem de siguranta din dotarea unui autovehicul”.
Design optimizat, costuri reduse
Numarul de accidente poate fi semnificativ redus numai daca cat mai multe autovehicule sunt echipate cu sistemul de siguranta. Astfel, inca de la inceput, scopul declarat al companiei Bosch a fost de a optimiza designul sistemului ESP, de a-l face mai mic, mai eficient si la un cost mai redus. Primul sistem, versiunea 5.0, a fost urmat in1998 de versiunea 5.7, iar in 2002 de generatia 8. Generatia 9, reprezentata de sistemul ESP care cantareste doar 1,6 kg, a fost lansata la inceputul anului 2010. Comparativ, primul ESP din 1995 cantarea 4,3 kg. Datorita noului design modular, noua generatie ofera solutii pentru toate segmentele de autovehicule – autoturisme compacte, de lux sau autoutilitare usoare.