© 2024 Auto.ro
Diferentele dintre o masina sport si un supercar respecta cateva ingrediente precise: puterea motoarelor la cele din urma, depaseste granita celor 400 CP, in cazul supermasinilor vorbim de motoare pozitionate central in fata puntii spate cu arhitectura V8, V10 sau V12, greutatea totala sub 1.5 tone si preturi peste 100.000 de euro. Cu Audi R8, continuam prezentarea de teste cu supermasini dupa cele cu Maserati Granturismo si Rolls Royce Phantom.
Foto: Sorin Miclau, Catalina Ciocaltan
Designul lui R8 este o imbinare de clasic cu influente moderne. Partea frontala exprima fermitate, ameliorata de “surasul” farurilor cu tehnologie LED, semnatura noilor modele Audi.
La o privire mai atenta nu poti sa nu remarci atat influente de la un var mai potent - Bugatti Veyron cat si de la un alt var mai apropiat - Lamborghini Gallardo. Dincolo de aspectul musculos, aerodinamica (cu un Cx de 0,345, R8 are cel mai mic coeficient de rezistenta a aerului din regnul masinilor sport) controleaza toata arhitectura caroseriei.
Ca o masina de curse veritabila, Audi R8 este joasa (inaltimea are circa 1.25 metri) si dispune pe langa prizele de aer imense de un difuzor de current precum si de un eleron escamotabil, pentru o forta de apasare eficienta, la viteze peste 100 de km/h. Franele provin, ca gandire si realizare, din cele de curse, avand etriere cu opt pistoane pe discurile fata si patru pe discurile spate. Partea din spate este dominata vizual de doua guri de aerisire gigantice, de patru tevi de evacuare, de imensul difuzor de curent si la partea superioara de luneta plonjata care ofera privelistea V8-ului FSI de 420 CP.
Datorita faptului ca R8 este construit aproape in intregime din aluminiu, greutatea totala a caroseriei este atentie…. doar 210 kg. Este o reusita de exceptie a lui Audi, in termeni absoluti fiind o cifra de top in acest segment, bazandu-se pe raportul dintre greutatea caroseriei si rigiditatea torsionala, la o masina de asemenea dimensiuni (lungime – 4431 mm, latime – 1904 mm, ampatament – 2650 mm).
Reusita lui Audi se traduce prin faptul ca s-a reusit o structura usoara si rigida, o izbanda care duce la un comportament rutier si o manevrabilitate ultra precise.
Caroseria cuprinde 70% dintre repere din aluminiu extrudat, 22% panouri din metal si 8% noduri de structura realizate din metal turnat in vid. Interiorul apartine soferului. In cockpit avem volanul binecunoscut de pe modelele RS, cu un sector aplatizat, sub volan regasindu-se clapetele de selectare a treptelor. In proximitatea soferului gasim selectorul cutiei secventiale R-Tronic, selector realizat din aluminiu si inconjurat de o mare de piele Feinnappa (optional contra 5.675 euro cu TVA) care inunda interiorul lui R8. De remarcat in zona instrumentarului de bord ca atat vitezometrul cat si turometrul (nefiind pozitionat central) ocupa firesc (pentru o masina si de strada) spatiul despartit de un mic display al calculatorului de bord unde pe langa informatiile obisnuite, consum, autonomie, kilometri parcursi, etc, Audi R8 poate afisa timpii intermediari de parcurgere ai unui circuit, amintindu-ne ca avem de-a face cu o masina de curse autentica. Pe turometru zona rosie incepe de la 8000 de turatii, iar vitezometrul este inscris pana la 350 km/h.
Modelul testat de Auto.ro, Audi R8 4.2 FSI Quattro, beneficia la interior de o multime de echipamente atat in standard cat si optionale dintre care enumeram (preturi in euro cu TVA inclus): sistem audio Bang&Olufsen -1.605, grup pedalier in aluminiu – 344, instalatie de reglare a vitezei/Cruise Control– 287, jante aluminiu, design spite duble pe 19 inci – 1.720, magazine CD – 470, ornamente interioare Carbon Sigma – 2.293, panou lateral – Oxygensilber - 1.090, plafon in Alcantara – 1.490, scaune fata cu reglaj electric – 1.146, sistem de navigatie Plus cu MMI – 2.533.
Inutil de amintit ca toate elementele constitutive ale interiorului sunt de cea mai inalta calitate, iar finisarea este de exceptie. Interiorul prezerva aceeasi tema supersportiva a exteriorului, unde aluminiul se amesteca cu pielea si fibra de carbon. De asemenea inutil de amintit ca la patrunderea in cockpit practic cobori in masina, unde odata intrat, ai spatiu din plin, atat pentru picioare cat si pentru cap. Iti ia un pic de timp sa te obisnuiesti la volan cu dimensiunile capotei motorului (consola fata are aproape 1 metru), iar la parcare ai nevoie de Audi Parking System Advanced (optional - 1.719 euro cu TVA).
Audi R8 este versiunea imblanzita a celebrului R8 de 6 ori campion la cursa de 24 de ore de la Le Mans, care insa, apeleaza la motorul cu injectie directa de benzina al “icoanei” de la Ingolstadt, Audi RS4, si anume V8-ul de 4.2 litri si 420 CP/7800 rpm. Propulsorul dezvolta un cuplu maxim de 430 Nm, pe palierul de turatie cuprins intre 4.500-6.000 rpm. Constructorul ne asigura cu 90% din acest cuplu este livrat inca de la 3500 de ture.
Pozitionarea motorului, centrala si in fata puntii spate, este o premiera pentru Audi, blocul motor fiind instalat foarte jos, folosind un carter sec (fara baie de ulei). S-a preferat aceasta solutie pentru coborarea centrului de greutate si stabilizarea masinii. Rezervorul de ulei este montat separat de blocul motor, nefiind situat sub arborele motor in maniera clasica. Motorul lucreaza cu transmisia secventiala Audi R Tronic derivata din transmisia E-gear a lui Lamborghini Gallardo.
Grupul moto-propulsor format din motor, cutie seventiala si tractiunea integrala quattro permite lui Audi R8 un sprint 0-100 km/h in 4.6 secunde si o viteza maxima de 301 km/h. Si desigur, inca o data, s-a uitat includerea unui limitator electronic de viteza. Deci unde e loc, actionati! Consumul nu mai conteaza, insa la mersul in coloana, bara la bara, calculatorul de bord afisa 40.6 l/100 km. Dar nu va impacientati caci Audi R8 are un rezervor de 90 de litri capacitate.
Va intrebati ce face Audi R8 cand e pe drum? Pai merge repede, foarte repede, prohibit de repede. Secretul lui Audi R8 se numeste aluminiu. Realizarea structurii ASF (Audi Space Frame) din elemente din aluminiu extrudat scade mult greutatea caroseriei aceasta ajungand la 210 kg.
Masa totala a lui Audi R8 atinge 1.565 kg, cam mult peste cele 1.450 ale lui Porsche 911 Carrera4 sau cele 1430 de kg ale lui Lamborghini Gallardo. Oricum cu aceasta masa totala Audi R8 se situeaza intr-un loc bine plasat in segment. Repartitia de mase fata/spate este procentual de 56/44, o repartitie apropiata de cea ideala de 50/50. Vascocuplul tractiunii quatrro, care controleaza repartitia de moment motor pentru puntile fata respectiv spate nu trimite decat 10 pana la 35% din valoarea cuplului catre fata. Rezultatul este o agilitatea fenomenala a propulsiei. Pentru obtinerea unei iesiri rapide din viraje, aerodinamica lui Audi R8 a fost tratata special. Carenajul partii inferioare a caroseriei, situata sub masina, asociata cu difuzorul si eleronul automat permit obinerea unei forte de apasare care lipeste practic masina de asfalt. Cu toate acestea daca decuplezi ESP-ul masina intra in drift imediat, fara ezitari.
In rest am avut de a face cu un model performant, usor de pilotat, docil in traficul citadin, bestie pe autostrada, un pachet de adrenalina livrat la cerere. Sistemul de franare este de exceptie, directia precisa, reprizele fulminante si zgomotul inconfundabil al V8-ului sunt declaratiile de avere ale unui supercar.
Pretul modelului testat porneste de la valoarea de baza de 113.614 euro cu TVA, la care adaugam optionalele de 28.414 euro cu TVA, valoarea finala a masinii fiind de 143.119 euro cu TVA inclus.
Iar culoarea este Mugelloblau. Pentru cunoscatori.