© 2024 Auto.ro
Inainte de a lua decizia de cumparare este indicat sa faci si o inspectie tehnica generala a masinii. In cazul in care nu esti la curent cu toate detaliile necesare ar fi bine sa fii insotit de o persoana avizata in domeniu. Pe langa o inspectie vizuala, solicita si un test drive pentru a fi sigur ca faci alegerea cea mai buna.
In timpul inspectiei vizuale verifica:
In urma testului de condus poti identifica:
In functie de bugetul disponibil poti efectua si o inspectie tehnica amanuntita pentru depistarea altor defecte "ascunse".
In cazul in care proprietarul masinii este de acord, cea mai eficienta metoda prin care poti fi sigur de ceea ce cumperi ar fi sa faci o inspectie tehnica amanuntita intr-un service specializat. Totusi, daca bugetul tau nu prevede aceasta cheltuiala uite cateva sfaturi:
Verifica existenta unor potentiale urme de rugina ori exfolieri ale vopselei analizand fiecare lovitura sau zgarietura, in special la imbinarile elementelor de caroserie. Pentru a avea certitudinea ca masina nu a fost lovita trebuie ca pe toata caroseria vopseaua sa aiba aceeasi nuanta si sa nu prezinte puncte de sudura in zonele vitale (lonjeroane, praguri ori elemente de caroserie).
Puncte de rugina gasesti in special in zona pasajelor de roti, a pragurilor ori a farurilor. Daca pare ca masina a fost lovita, verifica cu un mic magnet mai multe zone ale caroseriei. In cazul in care magnetul se desprinde in anumite zone este clar ca in loc de schimbarea reperului lovit s-a aplicat chit din abundenta si apoi s-a revopsit.
Uita-te si dupa anumite probleme cu etanseitatea farurilor si a stopurilor (sa nu prezinte infiltrari de apa sau urme mai vechi) deoarece, in timp, este posibila arderea becurilor sau chiar a instalatiei electrice.
O portiera ce nu se inchide perfect ar putea inseamna ca a fost deformata in urma unui accident. Totusi, daca la deschiderea ampla aceasta scartaie este posibil sa nu fie o problema grava (se rezolva cu un gresaj al balamalelor). Daca ai dubii, poti inlatura usor o portiune din capitonajul interior al usilor si verifica daca exista vreo diferenta de nuanta a vopselei.
In cazul in care anvelopele sunt tocite excesiv (adancimea din banda de rulare sa fie sub limita 3,5 mm) ia in calcul costurile de achizitie a unui set nou. O anvelopa uzata neuniform poate insemna ca unghiul rotilor este incorect ori geometria puntii a fost afectata in urma unui accident.
Ridica o portiune din mocheta si uita-te dupa eventuale urme de rugina pe podea. Analizeaza gradul de uzura al scaunului soferului si manerul portierei, burduful levierului cutiei de viteze. Acestea pot fi indicatori ai unui rulaj mare.
Verifica sistemul de retentie al centurilor de siguranta, tabloul de sigurante, starea de functionare a prizelor de alimentare pentru 12V, precum si tot instrumentarul de bord (comutatoare, butoane etc.).
Acorda atentie si functionarii martorilor luminosi din plansa de bord. O problema tipica pentru marea majoritate a autoturismelor la mana a doua este afisarea de informatii eronate in panoul de bord, in special "check engine" si "airbag". Daca dupa maxim 30 secunde de la pornirea motorului acesti martori luminosi nu s-au stins este posibila (de regula) o defectiune a unui senzor, ori chiar a instalatiei electrice. Totusi, nu trebuie omisa o reala problema a motorului sau o functionare defectuoasa a airbagului, fapt ce presupune o verificare specializata.
In situatia in care numarul kilometrilor afisati in panoul de bord este foarte mic comparativ cu anul de fabricatie al masinii, exista suspiciunea "aranjarii kilometrajului". Un bun indicator al fraudei iti va fi gradul de uzura al instrumentarului de bord, a pedalierului, precum si starea tapiteriei.
Verifica prin apasarea caroseriei in dreptul fiecarei roti. Reculul rapid inseamna ca amortizoarele trebuie in curand inlocuite. In acest caz este indicata schimbarea ambelor amortizoare de pe aceeasi punte.
Motorul nu porneste de la "prima cheie" ? Este posibila o problema cu starea de incarcare a bateriei sau chiar o defectiune a grupului motopropulsor. Dupa pornire verifica motorul. Fii atent la pastrarea turatiei la relanti si daca acesta induce vibratii (fapt care semnaleaza probleme de alimentare).
In cazul in care la ridicarea capotei se simte un miros de cauciuc ars, o explicatie ar fi starea curelei de transmisie, iar daca miroase a carburant poate fi o problema cu furtunele ori pompa de combustibil.
Verifica culoarea si nivelul uleiului de motor cu ajutorul jojei. Daca nivelul constatat se afla sub limita minima este posibil ca masina sa consume mult ulei. Deschide usor capacul de ulei, iar daca ies gaze ia in calcul o defectiune a segmentilor. In plus, in cazul in care bornele bateriei si cablurile de conectare sunt corodate ori oxidate este posibil ca bateria sa fie uzata.
Tot in aceasta etapa se recomanda si analizarea scurgerilor de ulei in zona garniturilor de chiulasa, o problema grava si des intalnita la masinile second hand.
Verificarea ambreiajului se face in prima faza prin apasarea pe pedala inainte de pornirea motorului. Daca pedala de ambreiaj opune o rezistenta scazuta atunci nu este nici o problema, insa cu cat apasarea este mai anevoioasa cu atat sunt mai mari sansele unei defectiuni. De asemenea, atunci cand motorul se tureaza excesiv in momentul accelerarii si schimbarii in primele trei trepte, iar viteza de deplasare nu creste proportional trebuie inlocuit intregul kit de ambreiaj.
Ai in vedere si sistemul de prindere al intregului sistem de evacuare si starea de uzura a tobei de esapament (finale). In cazul in care o turatie mai ridicata la pornire este insotita si de un fum gros de culoare alba, masina consuma ulei mult peste datele furnizate de constructor. Daca fumul este de culoare neagra este posibil si un consum exagerat de carburant.
Atunci cand motorul este rece se desurubeaza capacul radiatorului sau al vasului de expansiune si se verifica culoarea lichidului de racire (culoarea maro-rosiatica indica rugina). Verifica dupa testul de condus lichidul din radiator sau din vasul de expasiune. Daca clocoteste este posibila o defectiune la garnitura de chiulasa.
Se poate verifica directia si in stationare. Pe o suprafata plana se porneste motorul si se vireaza complet stanga si dreapta pentru a controla daca exista joc excesiv, vibratii sau zgomote anormale. Este bine de stiut ca problemele directiei conduc la costuri de reparatie mari si la uzura prematura a anvelopelor.
In timpul testului de condus urmareste daca directia este prompta si daca exista vibratii resimtite in volan, atat la virarea rapida cat si la cea lenta. Este indicat ca pentru verificarea eventualelor probleme la articulatii sa abordezi un traseu mai dificil, cu pavaj stricat ori piatra cubica.
In timpul test drive-ului verifica distanta de franare si timpul de raspuns dupa actionarea pedalei de frana. Fa testarea pe un carosabil bun si prin apasarea ferma si constanta a pedalei de frana la o viteza de 50 km/h. Comportamentul normal al masinii ar fi oprirea rapida si rectilinie, fara devieri stanga-dreapta.
Semnalmente ale unor probleme legate de sistemul de franare ori cu geometria rotilor ar fi: scartaitul puternic al rotilor, zgomote metalice de frecare, trepidatii resimtite in volan ori balansarea masinii.
In general, este indicat sa verifici prin comutarea la temperatura cea mai scazuta posibil. Dupa maximum 30 secunde aerul trebuie sa fie rece si sa se mentina tot timpul functionarii. Daca fluxul de aer rece nu persista atunci este posibil sa se fi pierdut fluid de racire (freon) ori sa fi aparut fisuri in conductele instalatiei. Cea mai grava situatie ar fi o problema a compresorului, reparatia fiind costisitoare.