© 2024 Auto.ro
Fiecare model nou Jaguar este un punct de referinta in industria auto, vorbind aici, atat despre design, tehnologie cat si despre trendsettings (initiator de tendinte). Jaguar XF este, asa cum aminteam in testul precedent, un model critic pentru viitorul marcii britanice, aflate acum in proprietatea puternicului grup industrial indian, Tata, alaturi de Land/Range Rover. Modelul Jaguar XF, testat de noi, beneficiaza de un upgrade si anume noua motorizare bi-turbo diesel acum de 3.0 litri.
Foto: Sorin Miclau
Masina, desenata de celebrul Ian Callum, autorul de altfel a ultimelor modele Aston Martin, inlocuieste vechiul, de acum, S-Type care a starnit multe controverse, cand a fost lansat pe piata, in 1999. Modelul S-Type ne trimitea inapoi spre stilul anilor ‘60, avand platforma tehnica imprumutata de la Lincoln/Ford. XF a preluat mai multe elemente de la modelul pe care l-a inlocuit, dovedindu-se cel putin pana acum o miscare inspirata.
Jaguar XF este insa mult mai rasat, mai putin burghez si se apropie mai mult de originile sale aristocratice. Regasim un design familiar cu parbrizul si luneta inclinata a lui Jaguar XK sau mai mult, capota nervurata (ADN Jaguar) ca a limuzinei Jaguar XJ.
Cu un gabarit impresionant (4.96 m lungime, 1.87 m latime si 1.46 m inaltime) mai generos decat la majoritatea concurentilor sai, Jaguar XF are un plus de dinamism gratie noului motor de 3.0 litri capabil de un cuplu de 600 Nm/2000 rpm, disponibil in proportie de 90% inca de pe la 1500 rpm. Ca sa se diferentieze de modelul XF cu motorizarea de 2.7D, noul Jaguar XF primeste un S pentru varianta de motor cu momentul maxim de 600 Nm, devenind XFS. Dar sa nu anticipam.
Gratie formei sale inspirate aerodinamic, Jaguar XF S are un coeficient de forma Cx=0,29, fiind cea mai mica valoare obtinuta de vreun model Jaguar din toate timpurile, chiar si de super Jag-ul XJ220 limited edition. Forta de ridicare datorata rezistentei aerului tinde spre zero din fata pana in spate. Performanta aerodinamica contribuie dramatic la reducerea zgomotului datorat rezistentei aerului, ajuta la reducerea consumului si furnizeaza o stabilitate ridicata la viteze mari, asigurand echilibrul dintre forta de apasare si cea care tinde sa ridice automobilul in rulajul cu viteze crescute.
Melanjul dintre clasic si modern este poate mai pregnant la interior decat la exterior. Aici, odata ce ai patruns in habitaclu, dai cu ochii de o mare de piele “racita” de intruziuni de aluminiu polisat si “incalzita” din nou de ornamente din lemn Rich Oak (optionale).
Un rafinament exemplar care se armonizeaza perfect cu designul modern al plansei de bord acoperita cu piele. Dar ceea ce retine atentia, la intrarea in interior, este mica piesa de teatru tehnic, pusa in scena de Jaguar XF S. Dupa apasarea butonului de Start situat in mijlocul consolei, selectorul JaguarDrive SelectorTM “rasare” din consola centrala in causul palmei dvs, simultan cu baletul aeratoarelor care se rotesc aluminiul, metamorfozandu-se in fante din plastic. Un ceremonial, perfect ochestrat de sunetul calm al motorului, care va impresiona pe oricine se afla la bordul lui Jaguar XF S.
Dupa depasirea momentului dramatic, interiorul lui jaguar XF S se deosebeste de cel al concurentei prin ergonomie (lipsa butoanelor inutile) prin iluminarea retro bleu a plansei de bord si a zonelor interioare ale portierelor, si prin butonul "stil MI5", de deschidere a torpedou-ului, inobservabil marcat pe ornamentul din lemn, de pe limita inferioara a plansei de bord.
Dintre echipamentele de serie mentionam: Coloana volan ajustabila electric pe inaltime si adancime cu functie de retragere automata la intrare/iesire, sistemul Keyless Entry, sistem de avertizare la parcarea cu spatele cu ghidare pe touch-screen si Display Touch-Screen (7 inci) cu control pt sistemul audio, climatizarea bi zona, bluetooth sau navigatie, tapiterie din piele Soft Grain, Pachet Memorie pt scaunul soferului, oglinzi exterioare si coloana volanului, volan multifunctional din piele in trei spite, radio CD cu 8 difuzoare si magazie pentru 6 discuri cu functie de citire mp3 (140W), computer de bord cu centru de mesagerie, scaune fata ajustabile electric 10/10 pozitii de reglare.
Modelul testat de noi dispunea de mai multe optionale dintre care am spicuit: vopsea metalizata, faruri Bi-Xenon autoadaptive cu functie cornering, Blind Spot Monitor, sistem audio Bowers & Wilkins, sistem de navigatie, etc.
Cockpit-ul ofera un confort regal, datorat spatiului indestulator avut la dispozitie de sofer, indiferent de proportiile anatomice ale acestuia, confort dublat, cum aminteam mai inainte, de ergonomia comenzilor.
Datorita aspectului de coupe dinamic, spatiul pentru cap, in spate, este penalizat de curbura pavilionului, in timp ce patrunderea tunelului central inspre bancheta, limiteaza acomodarea in confort suprem a trei adulti, ramanand spatiu doar pentru doi de inaltime medie. In schimb spatiul pentru picioare este OK. Portbagajul ofera un volum de 540 litri cu sistemul Jaguar Tyre Repair inclus, iar bancheta rabatabila 60/40 mai elibereaza din acest spatiu ajungandu-se la 960 litri. De mentionat vizibilitatea modesta in spate datorata inclinarii lunetei.
Modelul Jaguar XF 3.0D S este animat de un motor biturbo diesel V6 de trei litri, care dezvolta o putere maxima de 275 CP/4000 rpm si un cuplu maxim, absolut impresionant, de 600 Nm/2000 rpm, disponibil intr-o proportie de 90% inca de la 1500 rpm. Motorul lucreaza cu o cutie ZF, automata secventiala cu sase rapoarte, unde selectarea treptelor se face si cu ajutorul padelelor sistemului Jaguar Sequential Shift Paddles. Motorul si transmisia permit lui Jaguar XF S un sprint 0-100 km/h in 6,4 secunde si o viteza maxima de 250 km/h. Consumul mediu inregistrat de noi in timpul testului a fost de 10.7 l/100 km, in conditiile in care parcursul a fost preponderent urban, ceea ce face ca modelul Jaguar XF 3.0D S sa primeasca elogiile noastre, pentru abstinenta de care a dat dovada. De acest consum redus, se face “vinovat” si sistemul de supraalimentare cu doua turbine cu declansare secventiala, in functie de turatia motorului, sistem ce garanteaza reactii aproape intantanee, inca de la regimuri joase de turatie.
Anuntata de constructor, ca o berlina ce dispune de cea mai buna rigiditate de torsiune din clasa lui, Jaguar XF 3.0D S profita de sasiul coupe-ului XK recunoscut pentru inalta lui precizie. Jaguar dovedeste o pricepere deosebita in producerea de automobile sigure in mers, rapide in caz de nevoie si deosebit de rafinate, line la cerere. Jaguar XF 3.0D S ne-a oferit un echilibru exceptional intre control si supletea propulsorului, un confort sporit in conducere. Modelul Jaguar XF dovedeste un comportament rutier sigur, gratie unei servodirectii, asistate electronic, cu demultiplicare variabila a raportului de transmitere, in functie de viteza si unghiul de bracare a volanului. Servodirectia si sistemul de suspensii permit o manevrabilitate fluida, cu o buna aderenta, in ciuda celor 2,360 kg cat cantareste automobilul.
Jaguar XF 3.0D S ofera clientilor, la capitolul siguranta, un pachet bogat de echipamente in standard: EPB (frana de ajutor electronica), EBA (asistare la franarea de urgenta), EBD (distributie electronica a franei), ABS (anti-lock braking system), DSC (sistem de control al stabilitatii), CBC (Cornering Brake Control), Understeer Control Logic, Airbag – uri frontale / laterale / perdea, Cruise Control – Pilot Automat, Limitator automat al vitezei (ASL), Sistem auxiliar de incalzire, Program de control al stabilitatii pe timp de iarna, Sistem de protectie cu reducerea impactului in cazul accidentarii pietonilor.
Pe unii, poate, Jaguar XF 3.0D S nu-i va seduce din prima, insa la o mai atenta analiza, si odata cu patrunderea in habitaclu, maiestria Jaguar isi va produce efectul. Caliatea fabriactiei, dinamica demarajului, ambianta premium de la bord sunt efecte speciale, bine tintite de constructorii lui Jaguar XF, fiind totodata premisele unui produs de exceptie, cu bataie lunga. Habitabilitatea sa este la nivelul rivalilor germani gen: Audi A6, BMW seria 5 sau noul Mercedes-Benz E-Klasse.
Pretul modelului testat este de 59.190 euro fara TVA sau 67.054 euro cu TVA.