© 2024 Auto.ro
Auto.RO a avut posibilitatea sa testeze evolutia fireasca a unui model Jaguar XF. Un automobil destinat profesionistilor pe numele lui de scena Jaguar XFR. Automobilul se poate rezuma astfel: motor V8 supercharged, 510 CP, 0-100 km/h in 4.8 secunde.
Foto: Sorin Miclau
Noul Jaguar XF a primit deja laudele de element cheie a revitalizarii brand-ului Jaguar, reprezentand ceea ce era mai demult modelul S-Type, care a scos Jaguar dintr-un impas nemeritat. Noua generatie Jaguar XF apeleaza din nou la valorile traditionale Jaguar: distinctia sportiva pura.
Noul Jaguar XFR stabileste o noua ordine in dinamica
Cand a fost lansat anul trecut Jaguar XF a fost bine primit atat de presa cat si de entuziastii marcii fiind considerat expresia dramatica a noului limbaj de design Jaguar. Criticat de unii ca fiind prea indepartat de traditia de design Jaguar, XF ofera o experienta de condus ce excede cele mai pretentioase gusturi. Acum noul XFR duce aceasta experenta la un nivel foarte inalt inclinand balanta catre dinamica pura, mentinand valorile intrinseci ale lui XF: rafinament si lux. Noi va spunem ca la contactul cu Jaguar XFR am avut un moment interesant: masina pe exterior reprezenta bestia pura si dura destul de discret disimulata, insa pe interior, era un Jaguar XF luxos, mult prea luxos pentru caracterul supersportiv al masinii. Daca nu scria pe ea puterea, numai un ochi avizat isi putea da seama cu ce masina are de-a face. Noutatile de design ce il individualizeaza pe XFR sunt remarcate la grila radiatorului si prizele frontale cromate, fantele Supercharged, de pe capota motorului, cele patru evacuari, eleronul aerodinamic de pe portabagaj si jantele Nevis din aliaj usor de 20 de inci. Si nu in ultimul rand badge-ul R de la partea posterioara.
Noul XFR te incanta la exterior cu un profil de coupe, insa spatiul interior este suficient pentru cinci adulti invaluiti de stilul unic Jaguar.Tema de design interiror este modern si individual. Interiorul lui XFR subliniaza performanta masinii. Scaunele fata, sport, ajustabile electric pe 18 respectiv 14 directii ofera un suport semnificativ imbunatatit fata de versiunea normala XF, suportul fiind resimtit in virajele rapide.
Bordul acoperit cu piele afiseaza finsari din aluminiu polisat si un “R” discret pe partea din dreapta soferului. Vitezometrul si turometrul au un aspect de sportivitate unica subliniat de laitmotivul “Supercharged”.
Hi tech
Desigur si Jaguar XFR contine toate tehnologiile gasite pe modelele XF, adica: transmisie shift by wire, JaguarDrive Selector™, cruise control cu Automatic Speed Limiter, etc.
Modelul Jaguar XFR, testat de noi dispune de urmatoarele optiuni: Blind Spot Monitor, perdea pentru luneta actionata electric, parbriz incalzit electric, sistem audio sistemul audio Bowers & Wilkins 440W cu Dolby® ProLogic® II surround sound si 14 difuzoare, autorecirculare, sistem de navigatie, sistem multimedia – TV, sistem de avertizare la parcarea cu spatele cu camera video, sistem de avertizare la parcarea cu fata.Motorul de 5.0 litri cilindree este secretul lui Jaguar XFR care de altfel este, oficial, cel mai rapid Jaguar din toate timpurile. Presa internationala anunta faptul ca in timpul unor incercari de viteza, secrete, tinute pe legendara pista de sare de la Bonneville Salt Flats, Utah, un XFR prototip a inregistrat o viteza maxima de 363.188 km/h, tranformandu-l in cel mai rapid model Jaguar din toate timpurile. Superautomobilul XFR a doborat recordul precedent inregistrat de Jaguar XJ220 in 1992 cu 349.4 km/h. Modelul a rulat cu modificari minore aduse aerodinamicii si sigurantei, pentru a raspunde prescriptiilor cerute de testele de viteza de la Bonneville, viteza maxima de peste 363 km/h fiind atinsa cu putere suplimentara eliberata de unitatea central a masinii cu harta de injectie refacuta, admisii refacute, evacuari modificate si supercharger-ul resetat. Nu s-au operat modificari la nicio componenta interna a motorului, iar cutia automata cu 6 trepte a fost aceeasi de pe modelul comercializat pe piata, incluzand rapoartele de transmitere au ramas neschimbate. In cazul variantei propuse la vanzare viteza maxima limitata de constructor este de 250 km/h.
Jaguar avea nevoie sa intre in competitie cu BMW M5, Merc E 63 AMG, sau temutul Audi RS6. De aceea avea nevoie de acest motor. V8-ul de cinci litri supercharged imparte aceeasi nomenclatura AJ V-8 ca si motorul de 4.2 litri de pe XF-ul normal, singurele componente comune fiind tachetii supapelor si bolturile pistoanelor. Noul bloc motor este construit din aluminiu, injectat sub presiune, fiind mai scurt cu 24 mm decat cel vechi de 4.2 litri, din cauza ca pompa de ulei este acum pozitionata sub motor, fata de cea montata in exterior, cum era la vechiul propulsor. Similar cu vechiul V8, noul motor are chiulasa din aluminiu si patru supape pe cilindru.
Noul supercharger este un Eaton TVS (Twin Vortices Series) de tip Roots, unitate racita de doua intercooler-e. Ne-am fi asteptat la o supraalimentare biturbo, insa Jaguar a preferat procedeul supercharged. Inainte ca turbosupraalimentarea sa devina populara in anii ’60, supercharging-ul domina admisia fortata. Denumita si supraalimentarea mecanica, si datand ca procedeu din anii ‘20, era folosit in cursele de Grand Prix, in principal la cresterea puterii. Compresorul este antrenat direct de arborele motor, avand ca principal avantaj raspusnul instant (fara golul specific turbo). Insa dispozitivul este mai greu si ineficient energetic, neproducand la fel de multa putere ca turbosupraalimentarea. Un supercharger clasic transforma motorul foarte mult – creste mult cuplul la turatii mici si medii, insa linia rosie si puterea maxima apar mai devreme pe turometru (6.500 respectiv 6.800 rpm in cazul nostru). Fapt ce inseamna ca motorul devine mai lenes la turatii, insa in orice moment aveti la dispozitie torente de cuplu motor, fara a fi nevoiti sa schimbati treptele prea des. Din aceste motive procedeul supercharged este folosit la berlinele voluminoase (cum e cazul lui Jaguar XFR cu aproape 2 doua greutate) unde motorul lucreaza cu transmisii automate. Pe de alta parte masinile sport il folosesc rareori. De aici vine genialitatea modelul Jaguar XFR care reuseste ca sa faca o masina supersport cu un motor supercharged, insa daca e cineva sa culeaga laudele atunci electronica este aceea.
Zgomotele si vibratiile generate de un supercharger sunt principalele motive pentru care s-a renuntat la utilizarea lui pe masinile luxoase rafinate. Mai mult introducerea turbosupraalimentarii cu turbine de usoara si joasa presiune au alterat folosirea procedeului supercharged. Acum supraalimentarea de acest tip a disparut din regnul masinilor de buget, ramanand doar la cateva GT-uri sau berline sportive unde se cere cuplu motor mare. In cazul masinii testate de noi, doar zgomotul unic al motorului, invidiat de toti, ne multumea auzul si orgoliul.
De aceea va spuneam ca la primul contact cu Jaguar XFR imi veneau idei contradictorii, nestiind daca ma urc intr-o supersportiva sau intr-o berlina de superlux. Insa daca ne gandim la istoria Jaguar vom vedea ca aparenta contradictie dintre procedeul supercharged si luxul si rafinamentul Jaguar au condus la automobile de exceptie. XFR este un automobil tipic pentru old school Jag
Principala noua tehnologie a motorului este folosirea injectiei directe fapt ce permite un raport de comprimare de 9.5:1 (crescut fata de 9.1:1 la vechiul V8 de 4.2 l).
Motorul de 5.0 litri V8 supercharged al lui Jaguar XFR produce o avalansa de 510 CP/6500 rpm si un cuplu motor maxim de 625 Nm/5500 rpm. Motorul lucreaza cu o cutie automata cu 6 trepte ZF, controlata electronic. Un fapt interesant este ca transmisia este proiectata sa aiba “maintenance-free” (fara intretinere), iar fluidul de lucru este “fiiled-for-life” (alimentat pe viata)
Cuplul motor/cutie automata ii permit lui Jaguar XFR un sprint 0-100 km/h in 4.8 secunde, insa dupa masuratorile noastre, repriza 80-120 km/h dureaza 2.9 secunde, iar datorita rezervelor mari de putere ale motorului, aceste sprint rapid se realizeaza lin si nu brutal, exploziv, ca la un spider vezi Audi R8. Viteza maxima comunicata este de 250 km/h, cum aminteam inainte. Consumul mediu, inregistrat de noi in oras este de 22,3 l/100 km, iar pe autostrada 11 l/100 km.
Dinamica de exceptie a lui Jaguar XFR este posibila gratie introducerii in echiparea standard a Controlului Activ al Diferentialului (care foloseste un motor electric si un ansamblu ce functioneaza ca un ambreiaj multidisc), a sistemul Adaptive Dynamics si a sistemului CVD (controlul variabil al amortizoarelor, efectuat de computer). Controlul electronic al diferentialului si controlul suspensiilor lucreaza impreuna pentru optimizarea tractiunii in demaraje si viraje. Sistemul de control variabil al suspensiilor modifica progresiv caracteristica de lucru a amortizoarelor in functie de datele primite de la senzorii de ruliu, tangaj. Astfel ca indifferent de suprafata de rulare, viteza si gradul de incarcare al masinii, Jaguar XFR se dovedeste la fel de confortabil ca si versiunile anterioare testate de noi, chiar daca suspensiile sunt semnificativ intarite.
Sistemul de franare este eficient, Jaguar XFR avand nevoie de 52 metri pentru a frana de la 100 km/h-0, conform masuratorilor noastre.
Cu toate dispozitivele de asistare la bord, Jaguar XFR este un bolid care se dovedeste util atat in oras cat si pe autostrada fiind un automobil vanitos, care declara status-ul elevat al posesorului avand o latura supersportiva extrem de accentuata. Recomandat profesionistilor.
Pretul este interesant pentru un bolid de 510 CP: 83.215 euro fara TVA sau 99.204 euro cu TVA pentru modelul testat de noi.Jaguar XFR
Pret fara TVA – 83.215 euro
Pret cu TVA – 99.205 euro
Masuratori AUTO.RO
Viteza maxima (km/h) (constructor) - 250
Acceleratie 0-100 km/h (s) – 4.8
Timp de demaraj 400 m cu start de pe loc (s) – 15.7
Timp de demaraj 1000 m cu start de pe loc (s) - 27.4
Timp de repriza 80-120 km/h in D (s) – 2.9
Consum urban (l/100 km) – 22.3
Consum extraurban (l/100 km) – 11
Consum mixt (l/100 km) – 16.65
Dimensiuni, greutati, capacitati
Tip de caroserie – berlina
Numar de usi - 4
Lungime / Latime / Inaltime (mm) - 4691/1877/1460
Ampatament (mm) - 2909
Ecartament fata /spate (mm) – 1559/1571
Coeficientul de forma Cx - 0.29
Masa totala (kg) - 2345
Capacitatea rezervorului (l) – 70
Volumul portbagajului (l) - 500
Numar de locuri - 5
Motor
Combustibil - benzina
Putere maxim (CP/rpm) – 510/6500
Cuplu maxim (Nm/rpm) – 625/5500
Pozitionare - longitudinal fata
Numar de cilindri - 8
Alezaj x cursa (mm) - 92.5 x 3.0
Cilindree (cm3) -5000
Raport de comprimare - 9.5:1
Distributie - 4 supape/cilindru, doi arbori cu came in chiulasa (DOHC), distributie variabila
Alimentare – Supercharged (compresor de tip Roots), injectie directa, racire intermediara
Transmisie
Tractiune - spate
Cutie de viteze - Automata cu sase trepte
Sasiu
Suspensia fata : Independenta, paralelogram deformabil, arcuri elicoidale, bara stabilizatoare
Suspensia spate: Independenta, paralelogram deformabil, resort elicoidal, bara stabilizatoare
Frane fata (diametru mm) – 381 x 35.56 , discuri ventilate,
Frane spate (diametru mm) – 376 x 25.4, discuri ventilate,
Tip de directie - pinion cremaliera cu asistare hidraulica
Diametru de intoarcere intre borduri / ziduri (m) – 11.4/-
Rotatii volan “lock to lock”- 2.7
Pneuri - 255/35 ZR20 fata / 285/30 ZR20 spate
Jante – 9.5 x 20 inci fata, 8.5 x 20 spate
Verdict – 5 stele
Un produs de exceptie pentru Jaguar “old school”, un automobil pentru profesionisti.