© 2024 Auto.ro
Contactul cu noul Opel Astra a confirmat o teorie interesanta despre designul hatch-urilor de ultima generatie. Dar, daca n-ai rabdare sa sapi adanc in tenebrele acestui subiect, cel mai convenabil e o sa-i acuzi pe producatori de lipsa de inspiratie (daca vrei sa fii elegant) sau de plagiat grosolan.
Dar avantajul de a fi jurnalist auto e ca ai ocazia sa vorbesti cu oficialii multor marci, de la care - pe langa bullshit-ul PR-istic de rigoare - poti afla si informatii utile sau foarte interesante.
Astfel, s-a confirmat faptul ca forma asemanatoare a hatch-urilor de ultima ora e dictata de nevoi concrete si nicidecum de lenea departamentelor de design.
“Pentru a fi ideale din punct de vedere aerodinamic (ceea ce reduce consumul si, implicit, costurile, nu-i asa), hatch-urile ar trebui sa aiba partea posterioara de forma unei lacrimi. Ar fi orice, numai creatii frumoase nu, deci, prin compromis (intre designeri, ingineri si nevoile pietei) s-a ajuns la starea de fapte din prezent. Toate seamana mai mult sau mai putin, deci diferentele vor fi facute de detaliile mai mici, mai putin evidente, in esenta adevaratii ambasadori ai marcii (si nu forma specifica a caroseriei, cum se intampla mai demult)” - remarcam vazand prototipul noului Astra.
Dar la fel de adevarat pare sa fie si in cazul urmasului lui Alfa Romeo 149, botezat Milano. Desi nu exista inca poze oficiale, ci unele facute intr-o fabrica, nu gresim foarte mult daca spunem ca formele ce se vad in ele sunt foarte apropiate de cele finale.
Iar daca am stabilit si acest fapt, atunci nu ne ramane decat sa constatam socati cat de mult se aseamana cele doua compacte in zona posterioara. Si parca nu-mi vine sa cred ca Alfa ar fi simtit nevoia sa copieze de la Opel. In nici un caz Alfa, compania care este o referinta in design. E clar ca teoria asta cu optimizarea aerodinamica cam sta in picioare.
Ideea e, insa, ca acum, cand s-a ajuns la asemenea “clone”, ar fi bine ca producatorii sa mai investeasca niste bani si sa gaseasca o solutie prin care toate sa fie la fel de aerodinamice, dar sa arate cat se poate de diferit. Pentru ca, daca asemanarea intre un Opel, o KIA si un Renault nu e cea mai mare tragedie din lume, in schimb ca o Alfa sa ajunga atat de mainstream e intr-adevar trist.