rss

GM refuza sa numeasca un castigator al cursei pentru Opel

  1. 22/08/2009
  2. Categoria: Opel
  3. Tags: GM, Magna International, Opel, RHJ International, Sberbank

Desi aproape toata lumea se astepta ieri la un raspuns final privind compania care va detine in viitor Opel, conducerea lui General Motors a refuzat sa indice drept castigatoare pe Magna International, pe motiv ca are nevoie de mai multe informatii referitoare la planul de finantare al guvernului german.

Mai precis, directorii conglomeratului din Detroit au dorit sa afle cum vor sustine nemtii o eventuala victorie a firmei RHJ International, marea rivala a lui Magna si... “febletea” lui GM.

In cursul zilei de ieri, circula la un moment dat zvonul ca americanii sunt gata sa incline balanta de partea lui Magna International si a partenerilor sai rusi, cedand pana la urma presiunii sosite din partea guvernului german. Pana la urma, nici macar aceasta nu s-a dovedit suficienta pentru clarificarea situatiei lui Opel, a carui soarta ramane, in continuare, suspendata in aer.

Statul german si regiunile in care Opel are uzine si-au exprimat de nenumarate ori sprijinul acordat gigantului canadian, care, in opinia lor, ofera cea mai buna solutie privind salvarea locurilor de munca (totalul angajatilor Opel din Germania este de aproximativ 25.000).

Nu mai putin de 4,5 miliarde de euro sunt gata sa puna pe masa europenii pentru finantarea companiei din Ruesselsheim, care ar putea ajunge impartita intre Magna International (27,5%), Sberbank (27,5%), GM (35%) si angajatii Opel (10%). De mentionat aici si prezenta producatorului rus GAZ in rol de partener industrial, ce-si va putea exprima optiunea de a cumpara partea lui Sberbank.

De partea cealalta, desi, initial, semnasera o intelegere care ar fi trebuit sa faca din instrainarea lui Opel catre Magna o simpla formalitate, liderii lui GM au inceput sa-si faca griji in momentul in care si-au dat seama ca drepturile asupra proprietatii intelectuale si tehnologiile firmei germane vor ajunge sub controlul team-ului Sberbank/GAZ – devenind astfel arme deosebit de puternice in lupta pentru cucerirea pietei din Rusia (la randul ei, foarte importanta pentru fostul lider mondial). Odata lucrurile devenite incerte, si alti potentiali clienti au inceput sa roiasca in jurul lui Opel, iar GM a inceput sa devina foarte interesat de RHJ International.

Motivul a fost aflat destul de repede: odata ce belgienii ar fi pus compania din Ruesselsheim pe picioare, ei i-ar fi vandut-o inapoi lui GM. Yankeii au infirmat recent aceasta stire, declarand ca nu sunt interesati sa reintre in posesia lui Opel; cu toate acestea, sunt multi analisti care se gandesc ca oamenii sositi din Lumea Noua nu pot renunta atat de usor la bastionul care le-a aparat interesele (si sporit profiturile) in Europa vreme de sase decenii.

Ramane de vazut cat va mai dura acest foileton, care incepe sa semene prea mult cu un joc al nervilor. Practic, GM se agata de un fir de ata, in conditiile in care guvernul din tara sa a specificat cat se poate de clar ca nu va folosi nici un dolar din cele 50 de miliarde injectate in gigantul din Detroit pentru a finanta operatiuni externe.

Intre timp, omologii germani maresc presiunea constant, fiind la randul lor apasati de importana viitoarelor alegeri. Un joc economic cu un puternic iz politic, in care cine clipeste primul va pierde.

Vizualizari: 1281