rss

Test Drive – Saab 9-3 Aero Convertible

  1. 11/05/2009
  2. Categoria: Saab
  3. Tags: 9-3 Cabrio, Saab

Foto: Sorin Miclau

Saab 9-3 Cabrio face parte din regnul cabrioletelor frumoase, distincte, existente acum pe piata. 9-3 Cabrio similar cu celelalte modele Saab este un model premium destinat tinerilor manageri, medicilor, avocatilor, notarilor, sau tuturor celor ce doresc sa-si afirme delicat status-ul fara a iesi in evidenta strident sau comun. Noul Saab 9-3 Cabrio ofera un design exterior distinct si o noua tehnologie bi-turbo, folosita la motorizarea diesel de 1.9 litri cilindree.

Daca vremea va permite, apasati fara ezitare pe butonul situat in stanga consolei centrale si cabrioleta se va dezgoli in toata splendoarea ei. Vorbind de experienta lui Saab in domeniul aeronautic, curgerea curentilor de aer in rulare nu afecteaza primele doua locuri, ventilarea oferita de instalatia de climatizare permitand, ne asigura constructorul, folosirea cabrioletei si pe timp mai rece, la temperaturi scazute. Mai mult stalpul A este suficient de inclinat ca sa acopere partea superioara a capului, astfel ca doar o usoara briza ne atinge la rularea cu viteze superioare. Revizuita si adaugita prin unele parti esentiale, cu noile jante din aliaj pe 17 inci, cu bratele ce imita palele rotorului unui reactor, noua cabrioleta Saab 9-3Aero, se distinge prin atitudine si nu prin agresivitate. Profilul de jumatate de aripa de avion in sectiune, permite o performanta buna aerodinamica, ce se repercuteaza in consum.

Un alt punct forte, pe langa motorul diesel biturbo, este interiorul. Spatios si confortabil, cu celebrele scaune sport Saab, interiorul creeaza deopotriva un ambient confortabil si exclusivist. Confortul locurilor din fata se repeta si in spate unde cei doi pasageri dispun de spatiu suficient pentru umeri si picioare. In schimb portbagajul ofera 352 litri cand softop-ul este pliat, sau 421 litri cand se inchide pavilionul. De subliniat rapiditatea operatiei de pliere sau depliere a softop-ului, Saab laudandu-se ca acest timp este campion printre cabriolete, materialul textil al softop-ului fiind de asemenea printre cele mai bune de pe piata.

Dupa cum ne-au obisnuit cele doua berline Saab 9-3 testate de Auto.Ro mai demult, ambianta cockpit-ului este de mare clasa, pe de o parte simpla, conform regulilor casei Saab, pe de alta, gratie influentei aviatice a istoriei Saab, logica si ergonomia isi spune cuvantul. Multitudinea de butoane de pe consola centrala nu creeaza efectul de Nintendo ca la japoneze, ci sunt dispuse pe paliere de necesitate spre maximum de lizibilitate si usability (n.tr. - usurinta in folosire). Multumita multiplelor ajustari ale scaunelor fata si a volanului, atat soferul cat si pasagerul din dreapta sa isi pot gasi cea mai confortabila pozitie de calatorie. Accesul spre locurile din spate este mult usurat de deschiderea larga a usilor cat si de culisarea electrica longitudinala a scaunelor fata. De mentionat ca centurile de siguranta fata sunt integrate in scaune fiind mai usor de gasit si de folosit.

Un singur lucru merita repetat: sistemul de climatizare automat se adapteaza temperaturii exterioare, pentru obtinerea unui microclimat agreabil in interior, indiferent de pozitia softop-ului.   

Sub capota lui Saab 9-3 Aero Convertible gasim un motor provenit de la Fiat. Rebotezat din JTD in TiD, motorul a primit o turbina in plus si un T suplimentar, devenind TTiD. Pe hartie motorul de 1.9 TTiD al lui Saab 9-3 este capabil de niste performante exceptionale pentru cilindreea lui vizavi de ceilalti competitori din segmentul premium: Audi A4, BMW seria 3 sau Mercedes clasa C. Astfel 1.9 TTiD produce 180 CP/4000 rpm si un cuplu monstruos de, atentie, 400 Nm/1850-2750 rpm. Sunt performante de referinta greu de egalat in clasa lui. Motorul modelului testat de noi lucra cu o cutie automata Sentronic cu 6 trepte, un pic cam prea lungi pentru look-ul automobilului. Cutia schimba treptele la peste 2500 de ture in regim normal. In partea superioara a consolei centrale, am remarcat butonul S (Sport), care modifica pe de o parte, raspunsul cutiei, aceasta schimband treptele mai rapid la peste 4500 de ture, iar pe de alta parte micsora feedback-ul sistemului de franare la apasarea pedalei de frana. De precizat, ca motorul face nazuri in regimul Sport, in utilizarea urbana, unde automobilul ruleaza cu viteze medii de deplasare reduse.

 Acceleratia 0-100 km/h dureaza 9.5 secunde, iar viteza maxima comunicata este de 215 km/h. Saab 9-3 Cabrio a consumat in timpul testului, 9,2 l/100 km, intr-un parcurs preponderent urban.
Motorul lui Saab 9-3  beneficiaza de noua tehnologie de supraalimentare cu doua turbine. Aceasta va permite sa dispuneti de valori impresionante de cuplu inca de la turatii joase, comportament caracterizat de agilitate, sportivitate si un feedback uluitor al motorului la apasarea pedalei de acceleratie. Aranjamentul furnizeaza soferului ce este mai bun din ambele lumi: cuplu instant la turatii joase – via turbinei mici cu inertie mica, cand presiunea gazelor din evacuare este mica – si un cuplu puternic la turatii mari atunci cand este angajata turbina mare. Astfel de la 1500 rpm gazele de evacuare actioneaza turbina mica. Intre 1500 si 3000 rpm debitul de gaze din evacuare este divizat spre ambele turbine, care dau un imbold puternic asigurand totodata o faza de tranzitie lina catre sarcina plina cand, la peste 3000 rpm functioneaza numai turbina mare. TTiD-ul lui Saab 9-3 este de fapt dezvoltarea substantiala a propulsorului  Fiat 1.9 JTD, care foloseste pentru alimentare, common rail si injectie directa multipla. TTiD-ul lucreaza cu o presiune de supraalimentare de 1.8 bar (fata de 1.4 bar cat are motorul curent) si un raport de comprimare destul de mic 16.5:1 (fata de 17.5:1). Toate piesele interne ale motorului au fost insa adaptate la noul regim termic al motorului.

In rulare motorul cedeaza liniar cuplul necesar rotilor. Am remarcat existenta unui gol-turbo la intrarea in functiune a turbinei mari, gol ce este evident la regimul de functionare cu sarcini joase si medii specifice unui trafic citadin aglomerat. La demaraj pe drum liber, intins, cutia automata cu trepte lungi, care de altfel produce confort, penalizeaza dinamica celor 400 Nm care sunt livrati toti, dar dupa un timp cam lung. Motorul TTiD al lui Saab 9-3 este zgomotos, insa am observat ca zgomotul creste pana la un anumit nivel apoi se stabilizeaza nemaicrescand, fapt care poate duce la obisnuinta la un drum lung, devenind nederanjant.

Saab 9-3 are o tinuta de drum exemplara si o stabilitate redutabila, gratie atat sasiului performant cat si sistemului de suspensii tari, dar confortabile. Accestea se simt ferm la filtrarea denivelarilor sau a gropilor, insa nu tortureaza deloc rinichii. Am remarcat un usor ruliu, iar directia asistata electrohidraulic este melanjata, noi asteptandu-ne la un raspuns mai ferm, direct al acesteia la manevrarea volanului.  
Sistemul de franare este competent si eficient, asistarea acestuia fiind facuta electronic (ABS, TCS-ESP - controlul tractiunii si al stabilitatii, EBA –asistarea electronica la franare, EBD – distributia electronica a energiei de franare, CBC – controlul franarii in viraje), sisteme oferite in standard. Saab 9-3 dispune de discuri de frana ventilate din otel, atat pe rotile fata si cele spate.

Automobilul condus de noi Saab 9-3 Aero Convertible costa 36.590 euro fara TVA. La acestea adaugam optiuni prezente pe modelul testat, in valoare de 3267 euro fara TVA, pretul final al masinii fiind de 39.857 euro fara TVA.

In aceasta perioada, Saab ofera un avantaj client de pana la 8100 de euro fara TVA, pentru modele 9-3.

Oferta contine:
Extraoptiuni în valoare de pana la 3,158 euro
Discount de pana la 5,000 euro
Gratuit cel de-al 3-lea an de garantie

Vizualizari: 3798