© 2024 Auto.ro
Auto.RO
Cititi mai jos Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 208/2008 pentru stabilirea unor masuri privind taxa de poluare pentru autovehicule a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 825, din 08.12.2008.
Avand in vedere:
- analiza rezultatelor bugetare derulate pe parcursul primelor 10 luni ale anului 2008;
- concluziile analizei gradului de adancire a crizei financiare si economice in luna octombrie 2008, care releva o scadere importanta a pietelor auto si a productiei industriei furnizoare, precum si masurile de sustinere a sectorului de automobile afectat de criza financiara internationala;
- faptul ca Guvernul Romaniei se preocupa de luarea masurilor care sa asigure pastrarea locurilor de munca in economia romaneasca, iar la un loc de munca in industria constructoare sunt patru locuri de munca in industria furnizoare, tinand cont de faptul ca toate aceste elemente constituie situatii extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata si totodata avand in vedere ca aceste elemente vizeaza interesul public si constituie situatii de urgenta si extraordinare, a caror reglementare nu poate fi amanata,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. I. - Anexele nr. 1,2 si 3 la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei de poluare pentru autovehicule, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 327 din 25 aprilie 2008, se modifica si se inlocuiesc cu anexele nr. 1, 2 si 3 la prezenta ordonanta de urgenta.
Art. II. - Autovehiculele a caror capacitate cilindrica nu depaseste 2.000 cm3 si care se inmatriculeaza pentru prima data in Romania sau in alte state membre ale Uniunii Europene incepand cu data de 15 decembrie 2008 se excepteaza de la obligatia de plata a taxei de poluare pentru autovehicule, stabilita potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/2008.
Art. III. - Prevederile art. II se aplica pana la data de 31 decembrie 2009 inclusiv.
Cum adica? Noi intelegem una si ei alta.
Textul Ordonantei de Urgenta a Guvernului se refera la autovehiculele care se inmatriculeaza pentru prima data pe teritoriul Uniunii Europene dupa 15 decembrie, ceea ce inseamna ca suspendarea platii pentru taxa auto se aplica pentru masini cu norma de poluare euro 4. Totodata, Guvernul a anuntat ca taxa auto va fi triplata, incepând cu 15 decembrie, pentru toate masinile vechi. Cu toate acestea, soferii ghinionisti, care s-au dus marti sa plateasca taxa auto, s-au trezit ca trebuie sa scoata de trei ori mai multi bani. Si asta pentru ca in ordonanta de urgenta a Guvernului, publicata luni in Monitorul Oficial, nu este mentionata data de la care taxa auto va fi triplata, astfel ca prevederile actului normativ au intrat in vigoare la momentul publicarii.
Ordonanta de modificare pentru taxa auto, publicata luni, in Monitorul Oficial, i-a dus in agonie pe romanii mai putin instariti, care nu isi permit o masina noua, dar i-a facut sa se bucure pe angajatii producatorilor autohtoni de masini, care isi vad asigurate locurile de munca.
Spre exemplu, pentru un Audi Q7 nou, cu motor de 4,2 litri, se va plati o taxa de 11.000 de euro. Pentru un Mercedes Benz Euro 4 nou si cu motor diesel de peste 2000 de centimetri cubi, taxa auto va fi de aproape 2.800 de euro, iar pentru un Opel Vectra nou cu motor pe benzina de 2,2 litri va achita o taxa auto de circa 3.000 de euro. Nici cei care au reusit sa isi depuna dosarul luni nu au scapat de triplarea valorii pentru taxa auto. Potrivit legii, triplarea valorii pentru taxa auto pentru inmatricularea masinilor second-hand sau pentru cele noi Euro 4 cu motor de peste 2000 de centimetri cubi se aplica potrivit noilor norme inclusiv pentru dosarele depuse luni, 8 decembrie a.c. Si asta pentru ca la acea data a intrat in vigoare noua taxa auto, prin publicarea in Monitorul Oficial.
Ce spune Comisia Europeana?
Comisia Europeana a formulat o parere transmisa Guvernului roman pe baza proiectului de ordonanta care prevede suspendarea taxei auto in cazul autovehiculelor inregistrate in perioada 15 decembrie 2008-31 decembrie 2009, daca acestea indeplinesc doua criterii obiective: corespund normelor de poluare Euro 4 si au motoare cu o capacitate cilindrica de pana la 2000 cmc. In acest mod, Comisia a aratat ca masinile uzate inregistrate oriunde in spatiul UE in timpul perioadei stabilite si care indeplinesc cele doua criterii ar trebui sa beneficieze de aceeasi scutire cand sunt aduse in Romania dupa expirarea perioadei pentru care a fost acordata scutirea. CE a mai precizat ca a cerut sa i se comunice si legislatia adoptata recent, nu doar proiectul de act normativ.
Astfel, Guvernul Tariceanu se dovedeste din nou mai catolic decat Papa si ia decizii arbitrare inainte de consultarile cu forurile europene. De fapt acest comportament nu este in premiera, Guvernul luand tot timpul masuri arbitrare referitoare la taxa auto, netinand niciodata cont de interesele celor multi, care nu-si permit o masina noua, mimand interesul national sub faptul ca are grija de aerul pe care-l respiram si mai nou protejeaza industria auto autohtona lovita in plin de criza financiara mondiala.