© 2024 Auto.ro
Noua taxa auto, aplicata sub forma unui timbru de mediu, conduce la o crestere medie de 10% a sumei de achitat in cazul masinilor Euro4 si Euro3, precum si la o scadere de 60-90% pentru autovehiculelele Euro 2, Euro 1 si non-euro. Mai mult decat atat, in cazul persoanelor care au dat statul in judecata pentru restituirea taxei incasate ilegal si au primit contravaloarea taxei, noul timbru va fi achitat la transcrierea dreptului de proprietate, de catre cumparator.
Guvernul a definitivat forma noii taxe auto, numita acum "timbru de mediu", cu o formula de calcul diferita, care aduce o crestere a sumei de plata de aproximativ 10%, pentru masinile Euro 4 si Euro, 3 si o scadere cuprinsa intre 60% si 90% pentru masinile Euro 2, Euro 1 si non-euro, mergandu-se pe ideea ca acestea au o durata scurta de functionare si, deci, vor polua mai putin timp.
Taxa va ramane la acelasi nivel pentru masinile Euro 5, in timp ce pentru Euro 6, autovehiculele hibride si electrice, nu va fi achitat noul bir.
Concret, in cazul masinilor tip Euro 3, Euro 2 si non-euro, taxa scade de la 1.830 euro la 1.657 euro la masini precum VW Passat 1896 cmc, 154 CO2, Euro 3 din 2004, de la 1.593 euro la 684 euro pentru Dacia Super Nova 1475 cmc, Euro 2 din 2001 si de la 3.321 euro la 363 euro pentru Dacia 1397 cmc, non-euro din 1990, anunta Mediafax.
Timbrul de mediu va fi aplicat numai masinilor destinate transportului de persoane care au, in afara scaunului conducatorului, cel mult opt locuri pe scaune. Pentru celelalte tipuri de vehicule (tiruri, autocare sau microbuze), va fi achitata in continuare actuala taxa auto.
In ceea ce priveste masinile inmatriculate in Romania inainte de 2007, Guvernul a concluzionta ca o scutire exclusiv in cazul acestor autovehicule inseamna discriminare. Asadar, in aceste cazuri, se vor recalcula cotele pentru masinile vechi, in functie de perioada de viata, astfel incat suma de plata sa scada.
Pentru masinile scoase din Romania si inmatriculate in alte tari, se va restitui o parte din taxa platita, ca parte reziduala a acesteia (calculata in functie de perioada de utilizare).
O surpriza de proportii vor avea proprietarii de masini care au dat statul in judecata pentru restituirea taxei incasate ilegal. Daca li s-a restituit contravaloarea taxei, noul timbru va fi platit la prima vanzare a masinii, de catre noul proprietare.
Timbrul de mediu va fi calculat, in primul rand, in functie de emisia de CO2, luata in calcul in totalitate, si nu doar 30% cum se intampla in prezent. Timbrul va fi achitat o singura data, la prima inmatriculare pe piata din Romania sau la prima transcriere.