© 2024 Auto.ro
Curtea de Justitie a UE a considerat taxa auto ilegala si discriminatorie. In urma mediatizarii subiectului, Curtea Constitutionala a Romaniei a analizat OUG 50/2008, judecatorii CCR ajungand la concluzia ca de fapt este constitutionala, iar reclamatiile sunt neintemeiate. Totusi, Guvernul va modifica legislatia privind taxa auto.
Update 20 mai 2011:
Guvernul discuta impunerea taxei auto la prima vanzare a masinilor intrate in tara inainte de 1 iulie 2008, cu un cuantum redus cu 30%, si restituirea unei diferente din banii deja dati de proprietari, dar esalonat pe mai multi ani, pentru a evita returnarea unei sume totale de 750 milioane euro.
Pentru a solutiona problema ridicata de Curtea de Justitie a UE, care a afirmat ca OUG 50/2008 este ilegala si discriminatorie, Guvernul analizeaza mai multe variante:
Conform Mediafax, care citeaza dintr-un document guvernamental, una dintre propuneri prevede modificarea OUG 50/2008 in sensul stabilirii obligatiei de plata a taxei de poluare si pentru autovehiculele aflate in parcul national inainte de intrarea in vigoare a taxei, la prima transcriere a dreptului de proprietate, respectiv la prima vanzare, cu o reducere a cuantumului taxei cu circa 30%.
Taxa de poluare auto a intrat în vigoare la 1 iulie 2008, inlocuind astfel vechea litera de lege implementata la data de 1 ianuarie 2007.
O alta varianta luata in calcul de Guvern este reprezentata de stabilirea obligatiei de plata a taxei de poluare si pentru autovehiculele aflate in parcul national inainte de intrarea in vigoare a taxei (fara sa se mai faca referire la prima vanzare) cu diminuarea cuantumului actual al taxei pe poluare, dar cu restituirea unei diferente intre suma achitata incepand cu 1 iulie 2008 si pana la aprobarea viitoarei modificari si cuantumul care va rezulta din aplicarea noilor prevederi.
Ultima varianta analizata de Guvern este transformarea taxei de poluare impusa la data primei inmatriculari intr-o taxa de poluare anuala, separat de impozitul pe proprietate.
Text original 19 mai 2011:
In aproximativ doua saptamani , va fi facuta publica noua formula de calcul a taxei, care ar putea schimba atat algoritmul de calcul, precum si aria de aplicare a taxei. Pana in momentul de fata auto fost vehiculate doua propuneri.
Prima varianta ar fi aplicarea unei taxe auto la toate masinile second-hand vandute in Romania, inclusiv la cele deja inmatriculate pentru a nu mai exista niciun fel de discriminare intre masinile vandute in tara si cele din afara, relateaza PRO TV.
O alta posibilitate ar fi introducerea unei taxe de poluare aplicate anual, aceasta urmand a fi o taxa pentru posesie si nu pentru prima inmatriculare. Astfel, masini ar fi taxate in functie de nivelul de poluare.
Punctul de vedere al Curtii de Justitie UE a fost solicitat de catre Tribunalul Sibiu, unde se judeca un proces intentat de un roman impotriva statului, prin care solicita restituirea taxei auto achitate la prima inmatriculare a unui autoturism din Germania.
Potrivit CEJ, efectele pe care OUG 50/2008 le produce sunt discriminatorii, desi sistemul de taxare nu face vreo diferenta explicita care sa vizeze nationalitatea proprietarului masinii sau a statutul autoturismului.
De cealalta parte, desi Ministrul Mediului a declarat ca ia in calcul modificarea formulei de calcul al taxei auto, Curtea Constitutionala a Romaniei a gasit actuala reglementare de lege constitutionala, respingand reclamatiile, pe motiv ca decizia Curtii de Justitie UE facea referire la vechea formula a Ordonantei de Urgenta, care a suportat intre timp modificari conforme cu legile europene.
Totodata, Laszlo Borbely a afirmat ca cei care au achitat taxa auto in anii anteriori isi pot recupera banii numai daca exista o decizie judecatoreasca in acest sens.
Cum va puteti recupera suma achitata la prima inmatriculare, aflati aici.