rss

Taxa auto

  1. 10/06/2008
  2. Tags: Taxa auto

Dupa ce toata lumea se impotriveste taxei de prima inmatriculare, sau taxei auto sau taxei pe poluare, spuneti-i cum vreti, Guvernul nostru sustinut de APIA, si alte cercuri de interese i-a dat inainte cu tupeu fara a tine seama de parerile nimanui, inclusiv a instantelor care au dat castig de cauza celor care au sustinut ca taxa auto este ilegala. Este oportuna taxa auto?

1 iulie 2008 reprezinta data introducerii pentru taxa auto. Potrivit agentiei Mediafax, la data intrarii in vigoare a noi taxe auto, contribuabililor le va fi restituita diferenta dintre valoarea pentru taxa auto achitata incepand cu luna ianuarie 2007 si valoarea pentru actuala taxa auto. In cazul in care valoarea pentru noua taxa auto o depaseste pe cea achitata initial, contribuabilul nu va fi obligat sa plateasca diferenta in plus. Textul ordonantei de urgenta privind taxa auto, discutata in sedinta de Guvern prevede: “Taxa auto rezultata ca diferenta intre suma achitata de contribuabil in perioada 1 ianuarie 2007-30 iunie 2008, cu titlu de taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, si cuantumul rezultat din aplicarea prezentelor prevederi privind taxa auto se restituie pe baza procedurii stabilite in normele metodologice de aplicare a prezentei ordonante de urgenta”. Potrivit noilor metode de calcul, taxa auto va inregistra o crestere pentru masinile noi, EURO 4 si va scadea semnificativ odata cu norma de poluare (3>2>1>Non-Euro), capacitatea cilindrica (descrescator) si varsta autoturismului (crescator).

Taxa auto de prima inmatriculare
 
Spre exemplu, pentru un autoturism cu norma Euro 2, capacitate de 1400 de cmc si o vechime de 6-7 ani, noua valoare pentru taxa auto va fi de 1213 Euro (2604 Euro in prezent), iar pentru o vechime de 8-9 ani, valoarea pentru taxa auto scade la 928 Euro. La aceeasi categorie, motoarele cu capacitate de 1600 cmc vor fi taxate cu 2121 Euro, pentru o vechime de 6-7 ani (2976 euro in prezent) si cu 1622 euro pentru o vechime de 8-9 ani.

Ecuatia de calcul pentru taxa auto este complicata, informeaza Romania Libera , deoarece pastreaza din actuala taxa auto elementele legate de vechime si de capacitatea cilindrica si introduce criteriul gradului de poluare. Taxa auto nu are inca girul UE, nu este o taxa pura de poluare, se aplica doar masinilor noi si se suprapune peste impozitul local anual, spun expertii. "Prin jocul coeficientilor si al reducerilor se pastreaza o componenta prohibitiva pentru rable.

Ramane o taxa de prima inmatriculare si nu o taxa de poluare

Continua sa fie o taxa auto, nu o taxa de poluare. Ea nu taxeaza masinile vechi, poluante, care sunt in circulatie", spune Grabriel Biris, avocat specializat in fiscalitate. Ordonanta de urgenta care impune taxa auto are patru anexe cu tabele care slujesc la calcul. Formula-standard este suma a trei taxe diferite: pe poluare, pe capacitatea cilindrica si pe vechime. Prima componenta, poluarea, se calculeaza inmultind cantitatea de dioxid de carbon emisa de o masina cu un coeficient exprimat in euro, aflat in anexa 1 a OUG, careia i se aplica o reducere de 70%. Problema e ca nu toate masinile au afisate nivelurile de poluare, emisiile insele difera in functie de abilitatea soferului sau de conditiile de trafic si multe masini au emisii plasate  in jurul valorilor din grila, ceea ce va ingreuna mult calculul pentru taxa auto.

Ce zice comisia de petitii a Parlamentului Europei?

Reprezentantii Comisiei de petitii din Parlamentul European (PE) vor efectua o vizita în România între 25 si 28 iunie, pentru discutii despre taxa auto cu reprezentanti din Guvern, dar si cu petitionarii, a anuntat europarlamentarul PSD Victor Bostinaru. Potrivit acestuia, dezbaterea petitiei depuse de cetateni români prin care se cere eliminarea taxei de mediu impusa de guvernul Tariceanu va avea loc în comisia de resort a PE între 23 si 25 iunie, dupa ce discutiile fusesera amânate în speranta ca guvernul va elimina aceasta taxa auto. Dupa dezbateri, câtiva europarlamentari din comisia de petitii, în frunte cu presedintele forului, Libicki Marcin, se vor deplasa în perioada 25-28 iunie în România pentru a discuta cu reprezentanti ai institutiilor implicate, respectiv Ministerul Economiei, Justitiei, Mediului, cele doua camere ale Parlamentului , dar si cu cei care au depus petitia la PE în numele cetatenilor semnatari, Realitatea TV si ACR, a mai informat europarlamentarul. Victor Bostinaru crede ca guvernul va elimina aceasta taxa auto pentru ca nu-si permite ca in an electoral sa le spuna cetatenilor “nu vrem sa va dam înapoi banii luati cu japca”, informeaza NewsIn. El a mai spus totodata ca Executivul nu poate risca sa fie supus unei proceduri de infrigement pentru ca tot românii, din buzunarele lor, vor trebui sa plateasca eventuale penalitati impuse de UE.

Taxa auto

Guvernul român a adoptat la sfârsitul lunii aprilie ordonanta de urgenta pentru taxa auto, care înlocuieste vechea taxa de prima înmatriculare. Noua taxa auto se va aplica începând cu 1 iulie, data de la care cei care au platit vechea taxa auto pot solicita restituirea diferentei. Vechea taxa auto, înca în vigoare pâna la 1 iulie, se aplica de la 1 ianuarie 2007.
Mai jos va prezentam un tabel de valori si cateva exemple de calcul, folosind calculatorul de taxa auto facut dupa normele Guvernului, care ilustreaza noua taxa auto:
Exemple de calcul pentru noua taxa auto:

Pentru un model nou Dacia Sandero 1.4 75 CP cu o capacitate cilindrica de 1390 cmc, nou (0 - ani vechime) valoarea pentru taxa auto este de 194.6 EURO sau 653.1749 RON. La calculul pentru taxa auto am luat ca referinta paritatea 1 euro=3 ,3565, curs BNR.

Pentru acelasi model nou Dacia Sandero 1.5 dCi 70 CP cu o capacitate cilindrica de 1461 cmc, nou (0 – ani vechime) valoarea pentru taxa auto este de 306.81 EURO sau 1029.807 RON. La calculul pentru taxa auto am luat ca referinta paritatea 1 euro=3 ,3565, curs BNR.

Si pentru un model second hand:

Volkswagen Passat 1.9 TDI din 2002, cu o capacitate cilindrica de 1896 cmc, 6 ani vechime, valoarea pentru taxa auto este de 983, 455 EURO sau 3300.967 RON. La calculul pentru taxa auto am luat ca referinta paritatea 1 euro=3 ,3565, curs BNR.

Daca intentionati sa va mai jucati cu astfel de calcule rezultatul final duce la concluziile urmatoare:
1.Oricum veti plati niste bani statului roman pentru taxa auto
2. Cu cat masina e mai veche si are cilindreea mai mare taxa auto, taxa de poluare, taxa de prima inmatriculare, pe scurt o noua taxa din buzunarul nostru, va fi mai mare. 

Vizualizari: 3343