In mai putin de un an,
taxa de inmatriculare s-a modificat de trei ori .
A fost utilizata si in scop politic, a fost utilizata si pentru a
proteja
industria auto nationala, a fost utilizata si pentru a proteja
mediul.
Care ar trebui sa fie, insa, rolul ei?
In opinia mea - unul singur. In primul rand, ar trebui sa se numeasca
taxa de poluare si sa protejeze Romania de patrunderea pe teritoriul ei a unor masini care polueaza excesiv. Exact acest lucru nu s-a intamplat pana acum. Daca in primele 6 luni ale anului 2008, patrunsesera in Romania doar circa 110.000
autoturisme second hand, in urmatoarele cinci luni numarul lor s-a dublat.
Problema cea mare este ca majoritatea sunt masini cu o vechime de peste 10 ani, care corespund normelor Euro 1, 2 si 3 si care polueaza foarte mult. Valoarea medie a unei masini second hand importata in primele 11 luni ale anului 2008 este de doar 2.500 euro. La 2.500 euro ce pretentii poti sa ai?
Reducerea cuantumului
taxei dupa 1 iulie, la presiunea presedintelui Traian Basescu si a unor parlamentari cu minte ingusta, a transformat Romania in groapa de gunoi a Europei.
Pe de o parte, vrem sa eradicam
Daciile vechi de pe strazi si in acest sens guvernul a impulsionat acest lucru prin programul
Remat, iar pe de alta parte lasam sa intre in tara alte harburi, doar ca ele se numesc acum
VW,
Opel,
BMW,
Mercedes,
Ford. Pentru ca o masina de peste 10 ani vechime, chiar daca este marca de prestigiu, este o masina depasita moral si in plus, nu mai corespunde standardelor de poluare actuale.
Deci, pe de o parte, noi toti am contribuit prin taxe la fondurile pentru programul
Remat, care sunt de multe zeci de milioane euro anual, dar acesti bani se duc pe apa sambetei, pentru ca peste 1-2 ani va trebui sa contribuim din nou pentru a scoate din circulatie harburile care intra acum in tara, gratie unei taxe reduse.
Si atunci, ce sens mai are programul Remat?
Acum, cei ce au hotarat idiotenia de a permite importul de harburi in Romania, cauta solutii. Intai, au vrut sa anuleze
taxa de inmatriculare pentru masinile noi. Frectie la picior de lemn. Faptul ca un potential client de
Dacia nu mai trebuie sa plateasca 150-160 euro pentru
taxa d
e prima inmatriculare la o masina noua nu il va convinge pe acesta sa revina in showroom.
In ultimele sale zile de viata, actualul guvern a cazut in extrema cealalta si a hotarat
triplarea taxei pentru toate masinile second hand si pentru
masinile noi care au motoare peste 2 litri. Acum, prostia este mai mica. Cel putin, nu vom mai fi groapa de gunoi a Europei.
Dar cu masinile
Euro 4 ce-ati avut, frate? Acestea ar trebui tratate diferentiat. Pentru ca sunt si mai noi si nici nu polueaza foarte mult. A le taxa si pe acestea excesiv inseamna protectionism si UE este cu ochii pe noi. Iar, in fapt, nu acestea au fost cele mai importate cand
taxa avea cuantum redus. Mi se pare o eroare a taxa excesiv si masini care polueaza putin cum sunt cele
Euro 4.
Dar idiotenia si mai mare este taxarea fara discernamant a modelelor noi cu motoare peste doi litri. Sigur, guvernul s-a inspirat din legislatia din Italia si Grecia, unde masinile noi cu motoare peste doi litri sunt taxate drastic.
Eu sunt de acord sa il taxam pe unul care isi ia
Mercedes Clasa S,
Audi Q7 sau
BMW X5. Daca are 50.000, 90.000 sau 110.000 euro sa dea pe un
SUV de lux sau pe o
limuzina de lux, sa plateasca si taxe pe masura si sa mai dea 5.000 sau 8.000 euro. Dar va intreb eu: o
Mazda3 cu
noul motor diesel de 2,2 litri este chiar un model de lux? Are doar 150 CP. Un
Golf 1,4 TSI are 160 CP. Si
Golful are taxa zero! Si atunci, ce conteaza?
Puterea sau
cilindreea? Cum sa taxezi cu mii de euro o masina ca
Mazda3 cu
motor diesel de 2,2 litri?
Care ar fi solutia?
In opinia mea exista doua cai de actiune:
- taxarea drastica a masinilor cu standarde de poluare depasite, dar reducerea taxei pentru modelele euro 4 second hand. De asemenea, limita de 2 litri pentru modelele noi trebuie nuantata. Nu orice model cu motor peste 2 litri, si ma refer in special la motorizarile
diesel, este model de lux.
- renuntarea la
taxa de inmatriculare in favoarea unui
impozit anual functie de nivelul de poluare al masinii. Astfel, s-ar putea importa harburi, dar cine va dori sa circule cu ele va plati in fiecare an o taxa foarte mare.