De la 1 ianuarie 2007, data aderarii la Uniunea Europeana, Romania a fost obligata sa elimine accizele. Cumparatorii de masini n-au scapat insa de obligatii speciale fata de bugetul de stat, in Codul fiscal fiind introdusa taxa de prima inmatriculare.
Valoarea acesteia varia de la cateva
sute de euro pentru o masina
second-hand cu
Euro 4 si capacitate de 1,6 litri, pana la
7.500 de euro, pentru
autoturismele non-Euro, mai vechi de sase ani si cu clindree mai mare de
3.000 de centimetri cubi. Si am luat drept reper acest segment al pietei pentru ca tocmai acesta era cel mai afectat, importatorii si
producatorii de automobile noi beneficiind de o neasteptata pozitie favorabila.
De altfel, masura a fost rapid criticata de
agentii economici care se ocupa cu vanzarile de
masini la mana a doua, care si-au vazut afacerile puse in pericol. O reactie adversa s-a inregistrat si din partea celor care isi doreau sa schimbe masina si preferau ca la pretul unui
automobil nou autohton sau de clasa mica sa-si achizitioneze unul rulat, dintr-o
clasa superioara si cu un standard superior al dotarilor.
Nimeni nu a luat insa in seama aceste voci. Numai ca, nici
UE nu a considerat ca prevederile din Codul fiscal sunt in regula.
Oficialii europeni au apreciat ca taxa are trei probleme majore: este discriminatorie, nu face bine corelarea intre vechimea masinii si
gradul de poluare si nu acopera decat o perioada limitata din
durata de viata a unui automobil.
Si cum in cazuri similare, in alte
tari din Est, guvernantii au fost nevoiti sa renunte la decizii similare, clientii si firmele care activeaza pe
piata second-hand au preferat sa astepte lamurirea situatiei,
vanzarile masinilor la mana a doua scazand cu mai bine de 30% fata de anul trecut.
Guvernantilor nu le-a pasat. In primul trimestru s-au incasat, potrivit unor estimari ale analistilor financiari, peste
25 de milioane de euro la buget motiv pentru care au decis sa nu renunte la taxa. Si nu au facut-o nici macar in momentul in care UE a declansat procedurile de atacare a masurii, preferand
sa joace la doua capete.
Astfel,
taxa a ramas in picioare, dar, normele au fost un pic revizuite. Principalele modificari propuse de guvern se refera la reducerea cuantumului taxei in functie de
gradul de vechime al masinii si extinderea de la 6 la 15 ani a scalei aferente varstei acesteia. Cei care au
euro 5 nu vor plati nimic. De la
euro 4 la
noneuro, exista o grila care corespunde specifica fiecarei
clase de cilindree si fiecarei vechimi, calculul putand fi facut, pentru fiecare caz in parte, cu ajutorul unui calculator aflat pe siteul
Ministerului de Finante (https://www.mfinante.ro/taxa_auto.html). O alta modificare este introducerea posibilitatii de restituire a taxei, cand autovehiculul este vandut in alt stat.
Exista insa si doua probleme.Una este legata de faptul ca toti cei care au platit
vechea taxa vor ramane cu buza umflata. A doua, mai grava, este ca problema nu este rezolvata,
Comisia Europeana apreciind ca reglementarile contin inca
vicii importante. Ceea ce confirma practic idea enuntata mai devreme, ca guvernantii nostri nu au facut altceva decat sa traga de timp pe cheltuiala celor care vor achizitiona masini.
Care sunt viciile noului act normativ? Primul tine de faptul ca se pastreaza un
caracter discriminatoriu: impozitarea masinilor second-hand poate conduce la situatia de
dubla impozitare in spatiul UE (exista state in care se percep la iesirea din fabrica asemenea impozite). Cel de-al doilea aspect criticat tine de
consumatorul final: cei care au cumparat acum platesc mai mult decat cei care vor achizitiona aceeasi masina peste cateva luni. In fine,
Guvernul nici nu vrea sa auda de returnarea diferentei, ceea ce poate fi interpretata ca
abuz.
Asadar, chiar daca prin noua varianta a reglementarii privind taxa de prima inmatriculare se va ameliora un pic situatia pe piata second-hand,
problemele de fond inca raman. Pentru cata vreme, va decide Comisia Europeana, peste cateva saptamani, atunci cand va judeca, impreuna cu guvernantii nostri, modul in care Romania a raspus cererii de a se adapta, in aceasta chestiune,
reglementarilor europene. Din pacate, cei care platesc in aceasta perioada confuza, sunt
cumparatorii de masini.