© 2024 Auto.ro
Dupa cum spuneam acum cateva zile, Comisia de Supraveghere a resprins cererea asiguratorilor de a amana data aplicarii intelegii amiabile in cazul accidentelor usoare. Astfel, incepand cu 1 iulie intelegerea amiabila devine o optiune pentru proprietarii masinilor cu RCA, dar aplicarea reglementarii ramane in ceata.
Zis si facut! Insa companiile de asigurare au ridicat din umeri, aceasta constatare amiabila nascand o serie de intrebari. Iar intrebarea numarul unu a asiguratorilor ramane cum se va decide care dintre cei doi soferi se face vinovat de accident in anumite situatii.
Procedura spune cam asa: Mecanismul se aplica numai inm cazul accidentelor usoare, in care actori au fost doi conducatori auti. Apoi, acestia vor completa un formular standard, dupa care il vor inmana asiguratorului pentru a deschide dosarul de dauna si pentru a intra in posesia autorizatiei. Acum, soferii implicati intr-un astfel de accident fara vatamari corporale sunt obligati sa il raporteze la Politie, unde stau la cozi interminabile.
Intelegerea amiabila primeste o bila alba, soferii scapand de punctele de penalizare.
Dupa ce cei doi asigurati trse vor fi inteles asupra detaliilor referitoare la modul in care a avut loc ciocnirea dintre cele doua masini, acestia primesc un bonus: nu vor mai primi punctele de penalizare de la Politia Romana. Situatia nu este totusi atat de roz, viitoarea polita RCA ii va costandu-i ceva mai mult.
Intelegere intre firmele de asigurari
Comisia de Supraveghere afirma cum ca asiguratorii importanti de pe piata sunt pregatiti pentru aplicarea constatarii amiabile. Completarea formularului nu presupune recunoasterea vinovatiei de catre unul dintre soferii implicati, aceasta urmand sa fie stabilita pe baza informatiilor completate. Usor de zis, greu de facut.
Pentru ca angajatii a doua companii de asigurari sa dea acelasi verdict in cazul aceluiasi accident, asiguratorii au incheiat un protocol. Din intelegerea face parte o serie de principii, care vor fi respectate cand se va stabili soferul vinovat, si scheme, precum cele din cartile de legislatie rutiera, menite sa usureze munca angajatilor din asigurari care se ocupa de solutionarea daunelor. In plus, acestea ar trebui sa asigure o interpretare unitara a situatiilor la nivelul pietei de asigurari.
Fiecare cu parerea lui
Desi protocolul a fost conceput de o comisie de lucru din cadrul UNSAR si a fost semnat de reprezentantii tuturor asiguratorilor care vand RCA, procedura naste mai multe probleme de interpretare. Neintelegerile au aparut clar in cadrul unei intalniri desfasurate saptamana precedenta intre reprezentantii asiguratorilor si cei ai CSA. Cea mai dificila pare a fi stabilirea soferului vinovat in cazul anumitor tipuri de accidente.
„Sunt cazuri prevazute in protocol. Dumneavoastra l-ati creat, dumneavoastra l-ati semnat“, le-a adresat Marinela Nemes, directorul directiei juridice a CSA, reprezentantilor asiguratorilor care ridicau intrebari. In plus, nu toti reprezentantii asiguratorilor stiau principiile parafate prin protocol – de exemplu, ca nu conteaza viteza cu care au circulat autovehiculele implicate in accident. Stabilirea vinovatiei unui sofer este esentiala, deoarece pe polita RCA a acestuia urmeaza sa fie reparata masina condusa de soferul nevinovat.
Nu afecteaza verdictul: Viteza masinii in momentul accidentului, iluminarea masinii implicate in accident, gradul de supraincarcare al vehiculului, semnalizarea (exceptand semnalizarea stationarilor si opririlor neregulamentare), vehiculele aflate in pana.
Ambii soferi vinovati: Stationare sau oprire neregulamentara, nu se poate stabili ce culoare avea semaforul in momentul producerii accidentului, accidentul s-a produs din cauza nerespectarii mai multor interdictii de aceeasi natura, nu se poate stabili in ce sens circulau vehiculele implicate in accident.