© 2024 Auto.ro
Imagineaza-ti ca ai ajuns in postura in care cei pe care ii ai in subordine te vorbesc pe la colturi cum ca "ti-ai trait traiul si ti-ai mancat malaiul" si ca in fiecare dimineata iti zambeste din oglinda un tip cu pielea fetii brazdata de cateva riduri cam adanci, in timp ce isi trece mana printr-o podoaba capilara din care se ridica semete din ce in ce mai multe fire de culoare alba. Nu ai de ce sa disperi. Dimpotriva: sacii iti sunt demult in caruta, dividendele iti umplu regulat conturile bancare, iar cei trei copii au ajuns in situatia de a se intretine singuri. Nu ai nici un motiv pentru care sa mai epatezi, nu mai ai nimic de demonstrat, ci doar de intretinut imaginea unui om de succes, recunoscut de cei care trebuie sa o recunoasca. E timpul sa iesi din Mercedes si sa faci cunostinta cu un Volvo...
Noi am facut-o deja, si inca cu cel mai luxos dintre ele: noul S80, un sedan ajuns la ce-a de-a doua generatie inconjurat de aceeasi subtilitate ce o caracteriza si pe prima. Asta inseamna automat ca vei fi apreciat imediat de cercul foarte restrans de personaje ce adora sa fie acei oameni puternici din umbra, si aproape instantaneu privit cu un oarecare dispret de „lupii tineri” ai clasei manageriale, care vor remarca faptul ca intre un S80 si un S60 sunt atat de putine diferente, incat nici macar nu merita mentionate.
Partea frontala cu farurile mult mai lungi decat late, profilul marcat de prezenta traditionalilor umeri masivi si chiar proportiile fiecarui volum in ansamblul caroseriei sunt elemente de design care-ti va trezi mai multe deja-vu-uri decat unui medium. Luati-le ca lipsa de inspiratie sau insemne ale puterii nedestainuite, important este ca S80 marseaza in directia luxului clasic si ca, intr-o lume in care un cuvant precum "bling" este privit drept un curent, acesta nu poate fi decat un lucru bun.
Volvo S80 se cere condus asa cum o arata: domol si fara miscari prea bruste, singurul lucru cerut de la cel aflat in spatele volanului fiind relaxarea totala. La volan stai sus, cu fundul scufundat intr-un scaun de piele precum un fotoliu, iar masina este dotata cu tot soiul de elemente care-ti introduce intelectul intr-o stare de serenitate – precum functia de retragere a oglinzilor retrovizoare in momentul securizarii usilor sau pornirea motorului de la butonul de start/stop. Totusi, daca te grabesti, dieselul de 2,4 litri, 185 CP si 400 Nm te poate purta foarte rapid catre destinatie, crosetand fara fortari printre camioane.
O bila neagra primeste cutia de viteze cu sase trepte Geartonic, ce manifesta o intarziere destul de pronuntata pentru o automata din secolul XXI, dar, pe de alta parte, ea este cea care, in regim de mers croaziera, face in asa fel incat inima de metal cu cinci cilindri de sub capota sa se multumeasca cu doar cinci litri de motorina la fiecare 100 km, incremenind acul turometrului la vreo 2,000 de ture atunci cand vitezometrul indica 100km/h. Nici directia nu e stralucita, reactionand cu intarziere la rasucirea volanului, dar, pe de alta parte – si spre deosebire de alte masini cu contemporane – ea dovedeste ca nu este straina de feed-back, astfel ca in nici un moment nu pierzi contactul cu „realitatea”. Cat despre viraje, reteta este deja una clasica: ruliu pronuntat, subvirare evidenta, cu reversul medaliei in suspensiile moi, numai bune pentru parcurgerea unui drum ce furnizeaza socuri de intensitate mica si densitate mare.
Listele de calitati si defecte aproximativ egale ca lungime nu ii vor asigura nici acestui S80 un loc la masa celor care stapanesc zona high-end a clasei mari – am numit aici Mercedes E-Klasse, BMW Serie 5 si Audi A6 – si, probabil, suedezul va trebui sa se recunoasca invins inclusiv in comparativele in care va avea in fata noi veniti precum Lexus GS si Infiniti M. Cu toate acestea insa, nimeni nu ii poate rapi o virtute pe care din ce in ce mai putini o arata la acest nivel: discretia. Cand vei privi lumea printr-o pereche de ochelari cu rame Rodenstock, retras intr-o pozitie de observator pe care nimeni nu il vede dar il simte totusi prezenta, vei sti ca asta va conta cel mai mult. Va fi momentul in care iti vei da seama ca S80 este o combinatie cum numai nordicii stiu sa faca...