© 2025 Auto.ro
Inca de la editia 2014 a
Consumer Electronics Show (CES), BMW a facut o demonstratie spectaculoasa
despre cum placerea de a conduce se refelecta si in condusul autonom: un BMW
Seria 2 Coupe s-a deplasat intr-un stil deosebit de sportiv, cu drift-uri, pe
circuit, intr-un mod complet autonom. Senzorii inovatori vor permite ca BMW sa
demonstreze o serie de dotari in cadrul CES 2015 (6-9 ianuarie, Las Vegas),
inclusiv posibilitatea unui condus fara nici un fel de coliziuni. Aceasta
evoluie reprezinta un nou standard definit de specialistii BMW Group pe drumul
spre o mobilitate individuala fara nici un fel de accidente - cu conducator,
dar si in modul complet automat, fara pilot.
Platforma pentru
o prespectiva de 360 de grade in evitarea coliziunii este reprezentata de pozitia
sigura si recunoasterea mediului. Automobilul de cercetare este un model BMW
i3. Patru scanere laser avansate inregistreaza mediul si identifica cu precizie
obstacole precum coloanele, de exemplu, intr-o parcare supraetajata. Daca
automobilul se apropie prea repede de un zid sau o coloana, sistemul franeaza
automat pentru a preveni amenintarea de coliziune. Cu mare precizie si cu spatiu
de rezerva, automobilul este oprit complet. In cazul in care conducatorul
vireaza pentru evitarea obstacolului sau schimba directia, sistemul elibereaza
frana. Acest sistem sustine conducatorul intr-un mediu cu vizibilitatea redusa si
are o contributie suplimentara la imbunatatirea sigurantei si a confortului.
Asemenea tuturor sistemelor BMW de asistare, interventia conducatorului auto
dezactiveaza interventia sistemului.
Parcare complet automata in parcari supraetajate - dinamica si sigura chiar si fara conducator
Complet autonom, sistemul Remote Valet Parking Assistant din
automobilul de cercetare BMW i3 combina informatiile de la scanerele cu laser
cu harta digitala a a spatiului, de exemplu o parcare supraetajata. In cazul in
care conducatorul utilizeaza smartwatch-ul pentru activarea Remote Valet
Parking Assistant, sistemul va vira automobilul independent prin diferitele
etaje, in timp ce conducatorul este deja iesit din automobil si se indreapta
spre intalnirea de afaceri. Remote Valet Parking Assistant complet automat
recunoaste particularitatile structurale ale parcarii si vireaza cu siguranta
printre obstacole care pot aparea in mod neasteptat - precum automobile parcate
incorect. Cand BMW i3 a ajuns la locul de parcare, automobilul se inchide
singur si asteapta sa fie apelat prin smartwatch si comanda vocala. Dupa
aceasta, Remote Valet Parking Assistant complet automat calculeaza timpul exact
cand conducatorul vine la automobil si porneste BMW i3 astfel incat sa soseasca
la iesirea parcarii in momentul potrivit.
Navigatie fara semnal GPS
BMW a reusit sa obtina control complet automat al automobilului
prin conectarea sistemului de senzori ai automobilului si a hartii digitale.
Aceasta evita dependenta de semnalul GPS, care nu este cel mai precis in parcarile
supraetajate. Pe langa senzorii laser, automobilul de cercetare are la bord atat
unitatile de procesare, cat si algoritmii necesari, ceea ce inseamna ca-si
poate determina pozitia exacta in parcare, poate monitoriza perfect mediul inconjurator
si poate efectua navigatie independenta si complet automata. Nu este necesar ca
parcarile sa fie echipate, de exemplu, cu infrastructura complexa pentru a
permite automobilelor sa se orienteze si sa navigheze in siguranta.
Sistemul
marcheaza multi ani de evolutie continua a condusului autonom pentru maneverele
de parcare. Deja in 2006, BMW prezenta un prototip, bazat pe generatia
anterioara de BMW Seria 7, care controla complet autonom intrarea si iesirea
din spatiile inguste de parcare. Astfel conducatorul evita problemele de a iesi
din automobil acolo unde spatiul este limitat. O data cu lansarea noilor BMW i3
si BMW X5, la sfarsitul anului trecut, BMW a prezentat un sistem de parcare
laterala autonom pe un automobil de serie. Tot ce trebuie sa faca conducatorul
auto este sa tina apasat butonul dedicat si atuomobil face absolut toate
manevrele autonom: schimbul de viteze, acceleratie, frana, controlul volanului.
Experienta indelungata in automatizarea automobilelor
Inca o data, BMW Group este pionier global prin BMW Active Assist,
care permite implementarea sistemelor partial si complet automate.
Inca din
octombrie 2009, BMW Group a oferit o demonstratie de condus automat avansat pe
trasa ideala a buclei Nordschleife de la Nürburgring - cel mai dificil circuit
din lume - in cadrul proiectului de cercetare BMW Track Trainer. Ulterior, BMW
Track Trainer - dezvoltat de inginerii de la BMW Group Research and Engineering
- si-a demonstrat performantele superioare pe circuitele de curse de la Laguna
Seca, Zandvoort si Valencia, dar si pe cele din Germania, de la Hockenheim si
Lausitz. In conditii extreme pe aceste circuite, cercetatorii au acumulat o
experienta practica importanta pentru controlul si pozitionarea automobilului.
Dezvoltari
suplimentare importante au fost oferite si de proiectul de cercetare intitulat
BMW Emergency Stop Assistant. In cazul in care conducatorul sufera o problema,
de exemplu o urgenta medicala precum un atac de cord, automobilul comuta in
modul de condus automat si poate vira in siguranta spre marginea drumului, apoi
sa initieze un apel de urgenta.
La mijlocul
anului 2011, un automobil de teste de la BMW Group a rulat pe autostrada A9, de
la München spre Nürnberg, fara nici o interventie din partea conducatorului. In
acelasi timp, acest prototip de cercetare a fost dezvoltat continuu.
Automobilul franeaza, accelereaza si depaseste complet independent. Aceste
interventii sunt realizate in functie de situatiile de moment din trafic, pe un
interval al vitezei cuprins intre 0 si 130 km/h, in conformitate cu codul
rutier pentru autostrazi. Pana acum, specialistii au parcurs in teste
aproximativ 20.000 de kilometri. Automobilul este echipat cu sisteme de senzori
precum lidar, radar, ultrasunete si camere video ce inregistreaza pe toate
directiile.
Din ianuarie
2013, BMW Group colaboreaza cu Continental, furnizor international auto, avand
ca obiectiv dezvoltarea proiectului. Obiectivul primordial al acestui
parteneriat este de a pune bazele pentru functii de condus automat avansat pana
in 2020 si ulterior.
Niveluri diferite de automatizare a automobilului
Sistemele de asistenta sporesc siguranta si confortul in trafic,
chiar daca variaza gradul de sustinere a conducatorului. Cel mai inalt nivel de
automatizare este oferit de sistemele de asistenta complet automatizate.
Functiile de
condus sunt considerate complet automatizate daca nu mai trebuie monitorizate de
catre conducator. Acest lucru este valabil si daca nu mai este necesara prezenta
conducatorului in automobil - asa cum este cazul Remote Valet Parking Assistant
complet automat.
Predecesorii
condusului complet automat sus sistemele automate avansate, care nu trebuie sa
fie monitorizare continuu de catre conducator. Acestea preiau directia liniara
(miscari inainte si inapoi) si cea transversala (miscari laterale cu ajutorul
volanului) ale automobilului.
In contrast cu
sistemele complet automate, sistemele partial automate preiau controlul directiei
liniare si transversale ale automobilului (precum Traffic Jam Assistant, lansat
cu BMW Seria 5 face-lift si extins treptat catre intreaga gama de modele,
inclusiv BMW Seria 2 Actie Tourer), dar trebuie sa fie monitorizate permanent
de catre conducator.
In schimb,
sistemele asistate (cum este pilotul automat cu functie start-stop) ofera doar
ajutor conducatorului in manevrele de acceleratie/frana.