© 2024 Auto.ro
Fabrica Ford de la Craiova a demarat de curand productia noului B-Max, precum si a celebrului motor EcoBoost de 1,0 litri. Investitia totala realizata de americani la noua uzina se ridica la 500 milioane de euro, insa putini stiu ca producatorul american nu este la prima experienta pe pamant romanesc. Relatiile cu Romania au inceput inca din anul 1928, iar prima uzina s-a aflat chiar in buricul Bucurestiului, in Floreasca.
Romania devine un punct din ce in ce mai interesant pe harta industriei auto, milioane de euro fiind pompate in uzinele producatorilor auto de la Mioveni (Renault) si Craiova (Ford). Daca francezii au preluat majoritatea de actionariat Dacia in anul 1999, Ford Motor Company si-a inceput relatiile cu Romania in anul 1928, urmand ca in 1935 sa construiasca in Floreasca prima uzina cu o linie de montaj operationala din Europa de Est, care putea asambla 2.500 de automobile si camioane.
Iugoslavia, Bulgaria si Albania, deservite de productia Ford Romana S.A.R.
Pana la declansarea razboiului, operatiunile Ford din Romania au cunoscut o expansiune remarcabila pentru acele vremuri, americanii organizand cursuri de specializare pentru inginerii sai si realizand investitii de zeci de milioane de lei. In urma dezvoltarii la foc mic a industriei auto, firma ajunsese in stadiul de a se autofinanta, pietele din Iugoslavia, Bulgaria si Albania fiind deservite de compania romana.
Dincolo de scopul industrial, Ford Romana S.A.R., caci asa se numea compania, s-a implicat in sportul de motor, oferind sasiuri echipate cu motoare V8 pilotilor Mihai Sontag, Petre Cristea si Alexandru Berlescu. Succesul nu a intarziat de apara, Cristea obtinand pentru Ford in 1936 prima victorie la Raliul Monte Carlo.
Razboiul bate industria auto
Cel de-al Doilea Razboi Mondial a afectat insa operatiunile din Romania, iar in 1940 lipsa de lichiditati a afectat importul de vehicule si piese de schimb din SUA, fabrica incepand sa produca exclusiv pentru armata romana, care detinea un parc considerabil de camioane Ford V8 4x4. Intrand in sfera de influenta a Germaniei, importurile Romaniei din SUA si Marea Britanie au incetat iar fabrica din Floreasca onora cererile armatei germane si romane si oferea unitati mobile de reparatii pe front.
Tentaculele razboiului au cuprins incet-incet fabrica Ford din Romania, in august 1944, Guvernul Romaniei clasificand uzina drept “utilaje si constructii abandonate de inamic”, fiind inclusa sub control militar.
Desi s-a incercat reluarea legaturilor cu directorii filialei Ford din Marea Britanie, de care apartinea, Ford Romana S.A.R. si-a suspendat activitatile in septembrie 1946, din cauza instaurarii regimului comunist si a deprecierii monedei nationale.
Perioada postbelica a adus o tentativa de revenire in Romania prin filiala din Germania, insusi Henry Ford sosind in Bucuresti pentru negocieri cu Guvernul Romaniei, tratative ce nu s-au materializat. Intre timp, profilul uzinei Ford din Romania fusese schimbat in aparatura de automatizari, aici functionand firma Automatica si fiind construite noi hale.
Cronologic, in fosta hala a uzinei Ford Romania isi au sediul firmele Autoindependenta (1948), ACRA (1951), Termotehnica (1959) si Automatica, al carei actionar majoritar devine firma Euroform Milenium in 2000.
Restart
Ford Motor Company a revenit in Romania in 2007, nu la Bucuresti, ci la Craiova, cumparand pachetul majoritar de actiuni al Automobile Craiova si preluand in martie 2008 uzina Automobile Craiova. Astfel, la 74 de ani de la primul Ford fabricat in Romania, in septembrie 2009 a iesit de pe linia de fabricatie din Craiova primul Ford Transit Connect.
Prezentul a adus o investitie de 500 milioane euro in noua uzina de la Craiova, Ford investind in total peste 675 milioane EURO in productia de motoare si vehicule in Romania. Introducerea in productie a noului B-Max, intens mediatizata, a reprezentat o noua piatra de hotar pentru uzina din Romania, alaturi de demararea productiei propulsorului EcoBoost de 1,0 litri, desemnat "Motorul International al Anului 2012".
Avandu-l drept prim proprietar pe presedintele Traian Basescu, noul B-Max este produs exclusiv pe pamant romanesc. Dupa un prezent promitator, urmeaza un viitor ce va aduce un nou motor pe liniile de productie de la Craiova. Este vorba de o unitate de 1,5 litri pe benzina, ce va intra in productie de serie la inceputul anului viitor.
Asadar, faptul ca Romania joaca un rol important pe scena industriei auto nu este doar o declaratie plina de optimism. Dupa cum spunea John Fleming, vicepresedinte Productie si Forta de munca, Ford Motor Company. "Astazi Craiova este una din cele mai competitive si moderne fabrici de productie (...) din industria auto global." Iar Craiova inseamna Romania.