© 2024 Auto.ro
Am condus Honda Civic Sport hatch cu motorizarea de 1.5 litri turbo si 182 CP. Trebuie spus de la bun inceput ca noua generatie Civic, cea de 10-a generatie, reprezinta principala arma a lui Honda in lupta incinsa in segmentul compact, unde intalnim rivali de temut ca Volkswagen Golf, Opel Astra, Renault Megane si nu in ultimul rand Ford Focus.
Noua Honda Civic este mai joasa si mai lata decat generatia a 9-a pe care-o inlocuieste, are o solutie mai avansata a suspensiilor, dar si motoare mai performante, sisteme de asistare a soferului de ultima generatie, iata cateva dintre premisele aruncate in competitie.
Intrebarea care se pune ar fi: Este noul Civic o evolutie sau o revolutie? Vom vedea in randurile de mai jos.
Exterior
La lansarea modelelor Civic in Romania, n-am insistat asupra designului. Forma noului Civic este o reinterpretare alungita si aplatizata a vechii generatii Civic, rezultata atat din ratiuni estetice, dar mai ales in urma studiilor aerodinamice. Asa cum lesne remarcati din profilul masinii partea din spate a fost desenata cu specificul masinilor sport si anume: nu este intamplatoare prezenta eleronului superior, in culoarea caroseriei si a celui negru, de pe extremitatea hatch-ului. Ambele eleroane au rol de stabilizare si crearea fortei de portanta negativa, pentru cresterea aderentei la viteze ridicate. Prizele enorme din fata au rol de racire a franelor, dar si de creare a fortei de apasare pe axa fata, pentru stabilizare.
Interior
Pozitia in cockpit este joasa, iar toate comenzile sunt la indemana soferului. De remarcat levierul schimbatorului de viteze de dimensiuni reduse, pozitionat foarte bine in consola dintre scaune. Acestea din urma ofera un sprijin lateral si lombar excelent, atat in curbe cat si la mersul rectiliniu pe autostrada. Reglajul scaunelor uniformizeaza anatomiile, iar tetierele active reglabile sunt un beneficiu la drum lung. Plansa de bord, zona ceasurilor si volanul au parte de un tratament specific japonez,cu avalansa de luminite inspirate din jocurile electronice. La primul contact ai impresia ca te-ai suit intr-un avion mic sau intr-un elicopter, insa dupa cativa kilometri te obisnuiesti cu functionalitatile si incepi sa descoperi lucruri interesante.
Vizibiliatea este buna, insa marginita in cazul lunetei, datorita inclinarii acesteia, insa acest lucru este suplinit la mersul cu spatele, de o camera video montata in proximitatea numarului de inmatriculare. In trafic, daca nu stai in cea mai de jos pozitie de reglare a scaunului soferului, nu sunt probleme de vizibilitate la intersectii sau la depasiri.
Spatiu
Cinci adulti de inaltimi medii au spatiu suficient pentru calatorii. In cazul ocupantilor din spate ai habitaclului, spatiul pentru cap este limitat datorita plonjarii hatch-ului spre stalpul C, insa cel oferit pentru umeri si cel pentru genunchi este OK.
Honda ofera un spatiu interior confortabil in orice configuratie ati alege sa calatoriti. Ca un lucru de remarcat este lipsa sistemului Magic Seats de ridicare a sezutului banchetei, pentru un plus de spatiu, din cauza inclinarii plafonului lucru ce a influentat organizarea interiorului. Insa Honda ofera un portbagaj generos in profunzime de 420 litri capacitate, insa limitat in cazul modelului condus de noi, din cauza prezentei celor doua guri de evacuare de sub portbagaj. Prin rabaterea 60/40 a spatarului banchetei se mai obtine un spatiu suplementar pentru bagaje mai voluminoase, insa daca va loviti prea des de acest lucru, Honda mai are in oferta si SUV-ul CRV.
Motor
Civicul condus de noi este propulsat de motorul de 1.5 l VTEC, supraalimentat cu turbina, ce dezvolta 182 CP/5500 rpm si un cuplu de 240 Nm/1900-5000 rpm. Motorul dispune de tehnologia Honda Earth Dreams care ofera un echilbru intre perfromantele dinamice si si eficienta consumului de combustibil. Propulsorul Honda are distributie variabila VTEC (Variable Vakve Timing and Lift Electronic Control) sistem dezvoltat de Honda, care imbunatateste eficienta consumului de combustibil pentru motoarele cu 4 cilindri rezultatul fiind: performante de top la turatii ridicate si consum redus la turatii joase.
In rulare motorul emite un zgomot redus daca mergi in sarcini joase, insa la sarcini medii sau mari, zgomotul este "vocal" temperat si placut. Per total avem un motor silentios, in ciuda puterii mari de care dispune.
Transmisie
Masina pe care am condus-o avea cutie manuala cu 6 trepte. Am remarcat etajarea buna a treptelor, iar cursa precisa a schimbatorului este exemplara. Am intalnit un fapt similar pe modelele Audi, echipate cu transmisii manuale. Cutia scurta te aduce repede in treapta a 6 -a economica, de unde daca retrogradezi observi ca motorul dispune de rezerve de putere din belsug. Insa nu va asteptati la un comportment violent. Honda va pregateste Type R pentru acest lucru.
Consum
In oras am mers cu o medie 8.1, 8.2 l/100 km fara sa fortam. Pe autostradal consumul s-a situat intre 4.5 si 5.5, masina ruland preponderent pe tempomatul adaptiv (ACC), setat la 110 km/h. Un consum mediu bun, gratie tehnologiei Earth Dreams.
Performante
Honda Civic accelereaza 0-100 km/h in 8.2 secunde, iar viteza maxima declarata este de 220 km/h. Gratie elasticitatii tandemului motor-cutie de viteze, Honda Civic ofera demaraje in tromba, dar daca vreti un mers mai vioi trebuie s-o ridicati in ture peste 4000 rpm.
Sistemul de franare este sigur si ferm, gratie multiplelor sisteme de asistare prezente la bord, inca de la echiparea de baza.
Tinuta de drum
Servodirectia asistata electric cu raport variabil de transmitere este atat de intuitiva incat te surprinde cu precizia trasei dorite si obtinute. Feedback-ul putea fi mai ferm pentru caracterul masinii, insa din nou acest dozaj Honda il tine pentru Type R. Datorita latimii crescute , ampatamentului marit si al coborarii pozitiei centrului de greutate, masina are o stabilitate exemplara atat la viraje cat si in cazul eschivelor intamplatoare. Honda a integrat in consola dintre scaunele din fata un buton de reglare electrica a amortizoarelor pentru Confort sau Sport.
In manevrele de oras, Honda Civic se conduce usorsi se parcheaza usor gratie sistemului de asistare a soferului si a camerei video pentru mers inapoi.
N-am remarcat prezenta zgomotului aerodinamic in rulare, iar vibratiile nu sunt simtite indiferent de sarcina motorului.
Siguranta
Honda Civic, modelul testat de noi, este “impanat” cu un pachet exemplar de echipamente de siguranta din echiparea Sport Plus: 6 airbag-uri, tetiere fata active, ABS, EBD (sistem de distributie electronica a fortei de franare), BA (asistenta la franarea de urgenta), VSA (sistem de control al stabilitatii si tractiunii), HAS (sistem de asistare la pornirea din rampa), CMBS (sistem automat de franare cu functie de detectie pietoni), FCW (sistem de avertizare a coliziunilor frontale), LKAS (sistem de mentinere banda de circulatie), LDW (sistem de avertizare parasire banda de circulatie), RDM (sistem de asistare a mentinerii benzii de circualatie cu interventie activa asupra traiectoriei), Sistem de monitorizare a unghiului mort inclusiv monitorizarea traficului la mersul cu spatele.
Ca rezultat al acestor dotari, EuroNCAP a dat pentru sistemele de asistare un rating de 88%, un scor bun peste media clasei. De asemenea, la protectia adultilor a obtinut scoruri sigure pentru linistea ocupantilor masinii. Honda mai are de lucrat la protectia copiilor si a pietonilor unde poate creste usor de la 4 la 5 stele, conform EuroNCAP.
Echipare
Interesant de remarcat ca Honda incepand cu cea de-a 10-a generatie, a lui Civic a renuntat la modelul cu doua echipari, si a adoptat modelul german de vanzari, avand acum cinci echipari disponibile. Noi am condus un Civic in echipare Sport Plus, penultima din oferta disponibila. Dintre dotari amintim: climatizarea automata cu doua zone, senzori de parcare fata/spate, oglinzi rabatabile electric si incalzite, scaune fata incalzite, cotiera spate cu suport pahare si cotera fata glisanta cu un compartiment de depozitare, trapa panormanica, sistem Honda Connect cu navigatie Garmin, cu display de 7 inci cu functie touch, care include sistemele Carplay si Android Auto, browser de internet si posibilitatea integrarii de aplicatii, jante aliaj de 17 inci, etc.
Pret
Honda Civic 5 usi, 1.5 l VTEC Turbo 182 CP, 6MT cu echipare Sport Plus costa 24.000 euro cu TVA inclus, la care se adauga vopseaua White Orchid Pearl de 468 euro cu TVA inclus. Pretul total al modelului testat este 24 468 euro cu TVA inclus; un pret in linie cu principalii sai competitori VW Golf, Opel Astra sau Ford Focus la dotari si motorizari similare.
Concluzii
Honda Civic este un automobil excelent pentru condus, prieten si ingaduitor cu soferul, indifferent de gradul de pricepere al acestuia, cu un bagaj remarcabil de echipamente de asistare in standard si o atmosfera relaxanta in habitaclu. Aceste atu-uri dublate de fiabilitatea ridicata,proverbiala a brand-ului Honda, fac din noul Civic o masina greu de trecut cu vederea in cazul in care cautati: calitate, tehnologie de varf si fiabilitate mult peste media clasei hatch. Datorita motorizarii si a bagajului tehnologic, noul Civic este o revolutie in clasa din care face parte.