© 2024 Auto.ro
Dezideratul constructorilor de transmisii, este sa conceapa transmisii cu cat mai multe trepte etajate optim, pentru un raport excelent dinamica versus consum,
Honda a patentat deja o transmisie cu trei ambreiaje si 11 trepte, iar GM a realizat o cutie de viteze speciala cu 10 trepte cu trei ambreiaje pentru Chevrolet Camaro ZL1. Noile transmisii reduc consumul de combustibil cu 5% si eficientizeaza randamentul motorului.
Cutiile in cauza si altele noi care vor avea un numar de doua cifre pentru viteze, controlate bineinteles electronic, vor fi lansate in perioada viitoare pentru a imbunatati substantial randamentul motorului prin cresterea performantelor acestuia, simultan cu reducerea consumului de carburant si a emisiilor. Noile solutii vor trebuie sa se conformeze tendintelor stringente ale reglementarilor din viitorul nu foarte indepartat.
Pe masura ce lumea auto a intensificat lupta pentru scaderea consumului si reducerea emsiilor poluante intr-un ritm accelerat s-a trecut de la cutiile manuale cu 4 trepte la cele cu 5, 6, 7 si acum sunt pe piata cutii cu 9 trepte.
Porsche unul dintre cei mai reputati constructori de automobile sport performance, dispune in prezent de transmisia automata cu 10 trepte cu dublu ambreiaj PDK, iar grupurile americane Ford si GM, si japoneze de la Toyota/Lexus au trecut la cutiile cu 10 trepte.
Asistam in prezent la inmultirea solutiilor de transmisii cu dublu ambreiaj si 7, si 9 trepte, cum e pe Land Rover Evoque de exemplu.
Parerile specialistilor sunt impartite vizavi de numarul mare de trepte; unii cred ca vor speria soferii cu atatea trepte altii spun ca softurile avansate cu scenarii diferite de mers, vor mai linisti apele. Ideea este ca la schimbarea treptelor daca acestea cresc la 11 sau mai mult, urcarea sau retrogradarea lor, trebuie sa nu intrerupa fluxul de putere al motorului si de aici vine necesitatea mai multor elemente progresive (adica ambreiaje in numar de 2, 3, etc), dar ideale sunt cele cu variabilitate continua a rapoartelor (CVT), cu plusurile si minusurile lor.
Constructorul german de cutii de viteze ZF preconizeaza ca in trei ani, cutiile de viteze cu cinci si sase trepte ar putea avea fi inzestrate cu servomotor electric pentru usurarea debutului miscarii si prin schimbarea polaritatii motorului electric se va obtine ca treapta de mers inapoi.
Chevrolet Camaro ZL1 va fi primul model GM care va dispune de noua cutie automata cu 10 trepte, proiectat pentru tractiune spate, si care va fi implementata in alte 8 automobile ale constructorului american pana in 2018.
Nu este inca decisa intrarea in productie a noi cutii de vitezecu triplu ambreiaj la Honda. Entuziastii spera sa intre in intreaga linie de modele a constructorului nipon, intr-un viitor oarecare.