© 2024 Auto.ro
Este o pasare? Nuuu! Este un avion? Nuuuu! Este noul Mitsubishi Lancer Evolution. Daca exista o masina care sa-mi aminteasca de Superman si de al sau alter ego Clark Kent, ei bine aceasta este cu siguranta Evo X, ultima reincarnare a modelului sportiv nipon.
Asteptarea a luat sfarsit: noul Lancer Evolution a aterizat si in Romania! De fapt, daca stau sa ma gandesc mai bine, masina a ajuns la noi inca din luna martie a acestui an, cand a fost lansata cu prilejul implinirii a cinci ani de existenta a M Car Trading, importatorul oficial Mitsubishi pe piata romanesca.
De atunci a trecut mai bine de jumatate de an. Intre timp, portarul echipei nationale de fotbal a Romaniei, Bogdan Lobont, a devenit primul fericit posesor al unui Evo X in virtutea contractului de imagine pe care il are cu Mitsubishi, insa nici un test oficial nu a fost organizat pe meleaguri mioritice. Pana acum insa...
Oficialii M Car Trading s-au gandit sa ne faca, noua ziaristilor din presa auto, o surpriza si sa ne dea posibilitatea de a testa noul Lancer Evolution in premiera nationala.
Gazda ne-a fost circuitul AMC Kart de langa Bucuresti, iar masinile pe care le-am luat la bani marunti au fost Lancer Evolution 2.0T GSR cu cutie manuala si Lancer Evolution 2.0T TC-SST MR, echipata cu noua transmisie automata electrohidraulica cu dublu ambreiaj (Twin Clutch Sport Shift Transmission).
Ambele versiuni erau echipate cu noul propulsor turbo cu 4 cilindri in linie de 2,0 litri care dezvolta acum 295 CP si 407 Nm de cuplu, comparativ cu 286 CP si, respectiv, 392 Nm cat avea legendarul motor 4G63.
Este adevarat, o pista de karting nu ofera conditii propice pentru a testa comportamentul unei astfel de masini, insa ne-am multumit si cu atat, mai ales ca am avut doi instructori excelenti in persoana lui Manuel Mihalache, cel mai bine clasat pilot roman de raliuri in Cupa Mitsubishi Lancer 2008, si a lui Vali Porcisteanu.
La prima vedere, Evo X pare un Lancer caruia i s-au „umflat” pasajele rotilor, i s-a taiat o priza de aer pe capota si i s-a aplicat un kit aerodinamic agresiv. In realitate, avem de-a face cu o masina care se aseamana cu Lancer doar la nivelul caroseriei, care este mai puternica si ofera performante deosebite pe asfalt, dar si pe macadam datorita imbunatatirilor aduse motorului, suspensiilor si sistemului de franare.
In plus, transmisia integrala cu S-AWC (sistem de control dinamic) confera masinii o manevrabilitate de invidiat. Fanii WRC ar putea regreta faptul ca Evo s-a retras din competitia-regina a raliurilor, insa se pot bucura de o masina care s-a maturizat, fiind mai rapida si mai agila decat predecesorii sai, dar si mai sofisticata si mai versatila, ce ofera in afara performantelor explozive si un nou nivel de rafinament in ceea ce priveste utilizarea pe drumurile de zi cu zi. Altfel spus, Evo X reprezinta o excelenta alternativa la BMW M3.
Despre micul sedan imbibat de steroizi se spune ca este cea mai mare, mai avansata din punct de vedere tehnologic si mai rafinata versiune din istorie. Si, credeti-ma, asa este! Formula pentru Evo este destul de simpla si este folosita de ani de zile, insa rareori a avut un asemenea succes.
Japonezii au pornit de la un model de familie de clasa medie de pe care au dat jos tot ceea ce nu era folositor si au montat componente de cea mai inalta performanta, rezultatul fiind un bolid care alearga de mananca asfaltul, „sta” pe drum ca si cum ar avea lipici pe cauciucuri si se opreste atunci cand calci pedala de frana aidoma unui hot care aude in spatele sau strigandu-se „Freeze!”, si asta datorita in special discurilor de frana Brembo din doua piese de pe puntea fata.
Am fost impresionat de cat de stabil si precis este Evo X. Cei 295 de „cai” sunt transmisi la sol prin intermediul celor 4 roti, masina fiind echipata cu tractiune integrala si un diferential central activ. Daca este sa ne luam dupa niponi, cei 147,5 CP per litru reprezinta cea mai mare putere litrica obtinuta dintr-un motor cu 4 cilindri. Impresionant, nu?
Numai ca forta absoluta a lui Evo X rezulta din cuplul de 407 Nm obtinuti la doar 3.500 rpm, senzatiile traite in momentul unei accelerari puternice fiind greu de descris in cuvinte. In clipa in care te folosesti de intregul potential al motorului, ajutat fiind de cutia de viteze manuala cu 5 trepte extrem de precisa si etajata foarte scurt, Evo X devine pur si simplu o racheta, atingand „suta” in 5,2 secunde. Desi pare imposibil, acest lucru este realizabil chiar si pe linia dreapta de la AMC Kart.
Masina negociaza virajele intr-un mare fel si asta se datoreaza sofisticatului sistem de tractiune integrala S-AWC. Acesta este mai permisiv, intra in actiune mult mai tarziu decat alte sisteme similare, astfel incat te lasa sa pastrezi controlul si ofera putere si cuplu rotilor care au nevoie. S-AWC controleaza diferentialul central activ, are un mecanism de transfer al cuplului in diferentialul spate pentru a controla cuplul intre rotile posterioare in functie de conditii, sistemul ABS, dar si sistemul de control al stabilitatii (ASC). Ultimul se poate decupla in doua faze.
Primul determina o intarziere a actiunii, astfel ca simti ca ai preluat controlul masinii, in timp ce al doilea nivel elimina complet computerul, oferindu-le satisfactie fanilor Evo clasici. Pe volan, soferul are la dispozitie un buton din care poate comuta intre trei setari diferite ale diferentialului central, in functie de suprafata de rulare: asfalt, nisip/pietris sau zapada.
Propulsorul de 2,0 litri si 295 CP este pozitionat mai jos cu 10 %, ceea ce duce la scaderea centrului de greutate, are blocul din aluminiu si turbina din aliaj de aluminiu-titaniu. Gratie tehnologiei MIVEC, nu mai ai parte de acel impact la intrarea turbinei, puterea si cuplul fiind livrate mai rapid si mai liniar indiferent de treapta.
Luxul nu este punctul forte pentru Evo X, insa acest aspect nu conteaza pentru fanii care doresc sa-si cumpere aceasta masina. In habitaclu, conceput in stil racing, regasim scaune sport Recaro care ofera o combinatie de piele si alcantara, pedalier din aluminiu si volan multifunctional cu trei brate, imbracat in piele.
De asemenea, exista si geamuri electrice, inchidere centralizata, aer conditionat si un sistem audio performant. Instrumentele de bord au un contrast mare pentru o lizibilitate excelenta, iar consola centrala este dominata de displayul color pe care sunt afisate sistemul de navigatie si alte informatii.
DETALII TEHNICE
MITSUBISHI LANCER EVOLUTION 2.0T GSR ; 2.0T TC-SST MR
Motor: turbo, 4 cilindri in linie, montat fata
Combustibil: benzina
Cilindree: 1.998 cmc
Putere maxima: 295 CP / 6.500 rpm
Cuplu: 407 Nm / 3.500 rpm
Demaraj 0-100 km/h: 5,2 secunde; 6,3 secunde
Viteza maxima: 240 km/h; 242 km/h
Consum mediu: 10,2 l/100 km; 10,5 l/100 km
Emisii CO2: 243 g/km; 250 g/km
Transmisie: manuala, 5 trepte; automata electrohidraulica cu dublu ambreiaj, 6 trepte
Lungime: 4.505 mm
Latime: 1.810 mm
Inaltime: 1.480 mm
Ampatament: 2.650 mm
Ecartament fata/spate: 1.545/1.545 mm
Greutate: 1.635 kg; 1.675 kg
Rezervor: 55 litri
Portbagaj: 323 litri
Pret de pornire: 36.050 euro fara TVA (pentru versiunea 2.0T GSR)