rss

Premiera nationala: am testat noul Mitsubishi i-MiEV!

  1. 08/09/2009
  2. Categoria: Mitsubishi
  3. Tags: i-MiEV, Mitsubishi, mitsubishi i-miev, Vehicul electric, zero emisii

Cati dintre noi nu ne aducem aminte cu nostalgie de perioada copilariei cand ne jucam cu renumitele masinute teleghidate cu baterii „made in China”? Apoi, cati dintre noi nu s-au intrebat macar o data in viata ce-ar fi, cum ar fi daca vom ajunge vreodata sa conducem astfel de masini? Ei bine, acest deziderat ce parea imposibil la acea vreme a devenit realitate pentru ca anul 2010 maracheaza inceputul erei automobilelor electrice.

In timp ce General Motors a inceput numaratoarea inversa pana va demara vanzarile la Chevrolet Volt, iar Renault si Nissan au deja pregatite noi modele electrice, Mitsubishi a iesit deja pe piata cu o propunere extrem de interesanta si atractiva.

Este vorba despre i-MiEV (Mitsubishi Innovative Electric Vehicle), primul vehicul electric plug-in de serie, adica unul care poate fi reincarcat de la orice priza conventionala din reieaua casnica! Chiar daca suna a cliseu imbatranit, i-MiEV reprezinta o solutie viabila in ceea ce va insemna traficul urban al viitorului.

Romanii se vor putea bucura de micuta japoneza incepand cu anul viitor, atunci cand aceasta va ajunge in Europa. Pana atunci insa am avut zilele trecute privilegiul si placerea sa iau un prim contact cu i-MiEV chiar aici, la Bucuresti! Oficialii M Car Trading, importatorul oficial Mitsubishi in Romania, au adus in Capitala unul dintre cele 100 de exemplare-prototip existente acum in lume. Si ca tacamul sa fie complet, masinuta avea volan pe partea dreapta fiind inmatriculata in Marea Britanie.

Construit pe platforma minicar-ului "i", Mitsubishi i-MiEV pare la prima vedere o masina ca oricare alta, cu un aspect specific modelelor de oras. La o analiza mai atenta insa, se poate observa ca nu exista teava de esapament, iar sub podea, in centrul vehiculului, exista un spatiu  unde sunt depozitate cele 88 de baterii litiu-ion de 200 kg (masa masinii este de 1.080 kg). Centrul de greutate este astfel mai coborat comparativ cu „varul” pe benzina, ceea ce face i-MiEV foarte stabil si usor de manevrat.

 

* Foto: Freelancer

 

La interior, din nou nimic iesit din comun care sa ne dea de inteles ca ne aflam intr-un minicar electric. Aceleasi detalii obisnuite pentru un model conventional care insotesc plansa de bord, volanul sau schimbatorul de viteze al cutiei automate.

Si totusi bordul este usor schimbat comparativ cu „i”, in sensul ca indicatorul de combustibil a fost inlocuit cu unul care indica nivelul bateriei, in timp ce clasicul vitezometru a lasat locul unui ceas care arata modul in care functioneaza motorul electric (si cata putere foloseste soferul) sau cum propulsorul reincarca bateria.

Pornirea motorului lui i-MiEV implica mai multi pasi ce trebuiesc parcursi. Mai intai, pentru a dezactiva immobiliser-ul, trebuie pozitionat un controller deasupra unui LED rosu pana cand acesta a ramas aprins, apoi am rotita pana la jumatate cheia in contact (este vorba de fapt de un intrerupator) pana cand toti martorii de bord s-au stins, pentru ca in final sa invart cheia pana la capat. Dar, nimic. Cel putin asa credeam eu...

„Am facut ceva gresit sau am omis ceva?”, l-am intrebat pe instructorul Mitsubishi. „Nu, masina a pornit!”. Aceasta este prima si marea diferenta fata de un automobil clasic: silentiozitatea. Fie ca esti afara, langa masina, fie ca te afli in habitaclu, pur si simplu nu auzi motorul. Fiind la volan am fost „ajutat” de martorul verde de pe bord pe care scrie „Ready” si care era aprins. Asta insemna ca vehiculul este pornit si sunt gata de drum. Asadar, nu mai ramanea decat sa ne punem in miscare.

Pentru propulsie, Mitsubishi i-MiEV utilizeaza un electro motor compact cu greutate redusa simultan magnetizat, special elaborat pentru acest model electric. Unitatea produce 64 CP intre 3.000-6.000 rpm si 180 Nm de cuplu, care este disponibil pe o plaja cuprinsa intre 0 si 2.000 rpm.

Pentru a te deplasa exista trei setari ale cutiei automate: „D” (Drive), „Eco” sau „B” (Brake). In modul „D”, care este similar cu transmisiile conventionale de acest gen cu diferenta ca i-MiEV are o singura treapta, masina functioneaza la parametri normali. Modul „Eco” reduce puterea motorului pentru a minimiza consumul si, implicit, a creste autonomia, in timp ce in setarea „B” intra in functiune sistemul de recuperare a energiei pentru reincarcarea bateriilor.

Acumulatorii litiu-ion sunt in numar de 88 si sunt conectati in serie. Randamentul lor este de 16 kWh ceea ce ofera automobilului o autonomie totala de 160 km, suficienta pentru oras. Viteza maxima pe care o poate atinge i-MiEV este de 130 km/h!

Daca va propuneti sa iesiti cu Mitsubishi i-MiEV din oras, trebuie sa stiti ca masina dispune de doua tipuri de incarcare a acumulatorilor. Primul, denumit Household Charging System, este destinat alimentarii la o priza normala prin intermediul unui cablu cuplat la un dispozitiv de incarcare aflat pe partea dreapta a masinii. In configuratia 200 V (14 ore pentru 100 V), durata de reincarcare dureaza pana la 7 ore. Cel de-al doilea mod, Quick Charger System, este destinat incarcarii rapide, iar priza este situata in acest caz pe partea stanga a vehicului. Folosind acest sistem, bateriile sunt aduse la 80% din capacitate in circa 30 de minute.

Un test-drive amplu cu noul Mitsubishi i-MiEV in Romania veti putea citi in numarul 20 al Revistei Auto.ro.

Vizualizari: 2876