© 2024 Auto.ro
O legenda isi sarbatoreste ziua de nastere: ŠKODA 1000 MB a implinit 50 de ani. Modelul compact a debutat in 21 martie, ca succesor al fostei ŠKODA Octavia. Fiind primul model ŠKODA cu tractiune spate, motor montat in spate si caroserie autoportanta, ŠKODA 1000 MB este un reper important in cei aproape 119 ani de istorie ai marcii ŠKODA. In zilele sale de glorie, modelul cu patru usi era unul dintre cele mai bune automobile din clasa de un litru si a impus noi standarde in ceea ce priveste confortul, performantele si tehnologia.
O unitate de productie complet noua, un design auto refacut radical, cel mai avansat motor din clasa sa – in primavara anului 1964, ŠKODA 1000 MB a reprezentat o revolutie pentru ŠKODA.
In zilele noastre, ŠKODA 1000 MB este unul dintre cele mai populare modele clasice ale marcii cehe. MB inseamna Mladá Boleslav, localitatea in care este situat sediul marcii ŠKODA; iar numarul 1000 reprezinta motorul cu cilindree de un litru. Modelul 1000 MB a fost oferit in multe versiuni: in afara de versiunea de baza, din 1966 au aparut versiuni cu performante mai mari si eleganta versiune 1000 MBX, cu doua usi – un model care astazi este extrem de popular printre colectionari.
ŠKODA 1000 MB a fost unul dintre cele mai avansate automobile din timpul sau. Dezvoltat sub denumirea interna NOV (NOVÝ OSOBNÍ VŮZ = Nou Automobil de Pasageri), in cazul acestui model inginerii ŠKODA au optat pentru un concept complet nou, cu motor pozitionat in spate, tractiune pe puntea spate, suspensie independenta si caroserie autoportanta.
In acelasi timp, ŠKODA 1000 MB impunea noi standarde in ceea ce priveste motoarele inovatoare si tehnologia de propulsie. In privinţa dezvoltarii motorului, ŠKODA a fost primul producator european care a utilizat aluminiul turnat pentru fabricarea blocului motor. Carcasa transmisiei cu patru trepte de viteza era produsa utilizând aceeasi metoda. Pentru aceasta, ŠKODA s-a inspirat dintr-o metoda de productie inventata initial in 1922 de inginerul ceh Josef Polák. Avantajul principal al acesteia era ca reducea semnificativ timpul necesar productiei.
Motorul OHV cu patru cilindri, racit cu apa şi pozitionat dupa puntea din spate, furniza 27 kW (37 CP). Cilindreea acestuia era de 988 ccm3. Tehnologia moderna a motorului, in combinatie cu greutatea redusa, de numai 755 kg, asigurau un consum foarte redus de combustibil, intre 7 si 8 l/100 km. Viteza maxima era de 120 km/h. In 1968, puterea motorului a fost crescuta la 32 kW (43 CP).
Inainte de initierea productiei in serie, producatorul a supus modelul ŠKODA 1000 MB la teste de anduranta intense. Un numar de cincizeci de automobile de test au parcurs 1,6 milioane de kilometri in anul 1962. Aceste teste au inclus trasee prin Rusia, la temperaturi de sub zero grade, precum si teste la cald si prin praf, pe drumurile din muntii Caucaz.
In plus fata de tehnologia sa moderna, ŠKODA 1000 MB reprezenta un progres semnificativ in privinta designului marcii. Designul clasic, in trei volume, era tipic pentru anii '60. Liniile zvelte si curbele gentile, farurile circulare, care se imbinau elegant cu aripile, blocurile optice spate cu forme originale, geamul spate panoramic si prizele de aer curbate se numarau printre caracteristicile distinctive ale noului model ŠKODA. Busonul de umplere a rezervorului era pozitionat in aripa din fata, dreapta, inteligent ascuns sub emblema ŠKODA, care era montata pe un suport cu balamale.
Cu dimensiunile sale compacte (4,17 m lungime, 1,62 m latime si 1,39 m inaltime), ŠKODA 1000 MB oferea spatiul si confortul necesare pentru intreaga familie. Nivelul mare de functionalitate, cu scaune rabatabile individual era de asemenea in masura sa convinga clientii. Portbagajul de 220 de litri era pozitionat sub capota din fata si roata de rezerva era montata sub portbagaj. Avantajul era ca portbagajul nu trebuia deschis complet pentru a avea acces la roata de rezerva.