Fiecare design de autocolant este unic: incepand cu premiera modelului Audi e-tron, in 2018, marca cu patru inele si-a decorat prototipurile si modelele-unicat cu autocolante personalizate. Cele mai recente automobile care au beneficiat de acest asa-numit Livery Design sunt S1 Hoonitron si showcar-ul de Formula 1. Marca Audi a prezentat astfel deja peste 20 de automobile cu acest exterior special, toate fiind creatia designerului Marco dos Santos, main final, cand designul foliilor este in sfarsit in rezonanta perfecta cu geometria variata a automobilului, dos Santos a croit pe masura "costumul la comanda" pentru respectivul automobil. "Exista doar unul in intreaga lume, croit special pentru modelul in cauza."
Managerul Audi responsabil pentru Design Branding. Cea mai noua versiune a creatiei sale decoreaza acum prototipul Audi Q6 e-tron. Marco dos Santos se foloseste de cele mai noi autocolante ale sale pentru a ne explica filozofia din spatele designului expresiv, precum si pentru a ne explica legatura cu costumul barbatesc si care sunt aspectele pentru care designerii isi fac griji.
"Limbajul de design al marcii Audi face urmatorul pas prin prisma noului Q6 e-tron, iar noi am vrut sa exprimam acest fapt prin intermediul foliilor noastre," explica dos Santos. "Arhitectura si caracterul fiecarui model Audi sunt unice, la fel cum este unic si fiecare dintre autocolantele noastre. Primul pas consta intotdeauna in alegerea elementelor automobilului pe care dorim sa le accentuam." Desi noul proiect face uz si de elemente anterioare de design, fiecare nou model deschide un nou capitol. Astfel, de pilda, culoarea rosu-neon, folosita pentru Audi Q6 e-tron este deja cunoscuta de la foliile memorabile aplicate in 2018 pe Audi e-tron, ne detaliaza dos Santos. "La Audi, tehnologia si designul se intrepatrund inseparabil, formand un tot unitar. Pe masura ce tehnologiile noastre devin tot mai puternice si mai precise, acest lucru devine tot mai clar si in designul nostru, in materialele alese si in modul nostru de exprimare," a mai spus dos Santos, care a mai explicat ca foliile traduc elementele tehnice ale automobilului intr-un limbaj vizual memorabil. "Practic, urmarim sa initiem un dialog prin prisma foliilor decorative." Beneficiul principal al limbajului de design este ca permite un dialog global. "Anumite lucruri sunt percepute diferit in diferite tari, dar in final, designul fie functioneaza peste tot fie niciunde."
Formele se intrepatrund pentru a accentua elementele-cheie
In cazul modelului Audi Q6 e-tron, elementele grafice ample au menirea de a identifica de la prima vedere automobilul ca fiind un prototip, iar in acceptiunea lui dos Santos, prototipurile sunt "intotdeauna cuprinse de o aura de mare intensitate". "Foliile folosite pentru prototipuri ne permit sa lansam oportunitati pentru o conversatie despre design, desi designul se afla inca in mare parte sub protectia anonimatului creat de tocmai aceste folii. Astfel, ne permitem sa pastram o aura de mister, concretizand totusi anumite aspecte."
Linii clare si contraste mari: grafica radiala ampla trasata in nuanta Gloss Fierce Fuchsia intalneste o retea geometrica de linii detaliate si de benzi argintii. Formele se intrepatrund fluent, accentuand elementele cheie ale arhitecturii automobilului. Partea inferioara a pragurilor contrasteaza prin finisajul sau alb de restul caroseriei, accentuand filozofia Audi e-tron, ce asaza mobilitatea cu emisii zero in pozitia centrala a designului. Jantele dinamice cu cinci brate si grila Singleframe ce reprezenta elementul de identificare al look-uui Audi sunt, de asemenea, complet albe. Insertiile rosii-neon numite "e-tron Powerstripes" pun accent pe partea superioara a pragurilor, pentru ca aici este integrata bateria, inima automobilului 100% electrificat.
O alta linie rosu-neon a fost trasata in spate, accentuand blister-ele quattro: contururile caroseriei ce sustin montantii D inclinati. Blister-ele sunt pastrate de la primul Audi quattro istoric si sunt un element esential al ADN-ului designului Audi. "Tehnologia devine vizibila": acesta este principiul central urmarit aici de designul marcii cu patru inele. O plasa din linii dese este aplicata de-a lungul muchiei superioare a caroseriei, conferind automobilului o alura accentuat tehnica. Sectiunea geamurilor, asa-numitul green-house, este complet diferentiata de caroserie, fiind neagra, cu exceptia montantilor D.
"Foliile trebuie sa isi faca treaba din orice unghi le-am privi."
Pentru fiecare automobil se procedeaza in mod similar cu foliile. In baza materialelor detaliate ale designerilor exteriorului, echipa lucreaza la alegerea elementelor care definesc modelul si a elementelor caroseriei asupra carora se vor concentra. Scopul este de a folosi foliile autocolante pentru a reflecta in mod abstract si a accentua vizual caracterul modelului "Ideea initiala trebuie sa ramana pana la final principiul ce ne ghideaza."
Si aici incepe cu adevarat munca lui dos Santos. Cu numeroase schite desenate de mana pe hartie ("Am nevoie de conexiunea aceea intre minte, creion si mana"), viziunea este in sfarsit transpusa pe automobil, folosind un soft de grafica si de prelucrare a imaginilor. Automobilul este complet acoperit de folii, ceea ce dureaza mai multe zile, datorita meticulozitatii si preciziei necesare. "Acesta este momentul adevarului," spune dos Santos, "deoarece liniile care inainte erau drepte, nu se mai vad acum drepte pe caroseria cu numeroase muchii si forme." In aceasta faza de lucru, "aruncam mult, regandim si redesenam," ne destainuie dos Santos. De-a lungul intregului proces, dos Santos trebuie sa aiba in permanenta in vedere cum vor privi oamenii designul creat de el. "Nu stii niciodata din ce unghi va privi fiecare pentru prima data prototipul Q6 e-tron. Nu este ca la un film, cand orientezi camera mai intai spre un element, apoi spre altul. Automobilul este o sculptura. Foliile trebuie sa isi faca treaba din orice unghi le-am privi."
In final, cand designul foliilor este in sfarsit in rezonanta perfecta cu geometria variata a automobilului, dos Santos a croit pe masura "costumul la comanda" pentru respectivul automobil. "Exista doar unul in intreaga lume, croit special pentru modelul in cauza."
Despre Marco dos Santos: Marco dos Santos s-a nascut in Munchen in 1987, mama lui fiind din Germania si tatal din Brazilia. Dupa ce a absolvit liceul, a studiat Design interdisciplinar in orasul sau natal. Lucreaza din 2014 pentru departamentul Design Branding Audi, domeniile principale de care se ocupa fiind e-tron, inteligenta artificiala si motorsport-ul. In afara universului auto, dos Santos lucreaza si ca freelancer, creand sigle, produse si postere, precum si coperte de albume pentru artistii cu discuri de platina si aur din industria muzicala.