Livrarile totale de autovehicule (autoturisme si vehicule comerciale) inregistreaza dupa 5 luni din 2014 o crestere de 30,2% fata de aceeasi perioada a anului trecut, potrivit unui comunicat al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA). 29,8% din aceasta crestere este reprezentata de livrarile de autoturisme.
Aceeasi evolutie pozitiva se remarca si pe plan european, consolidandu-se trendul ascendent (Franta 3%, Germania 3,4%, Italia 3,2%, Spania 16,3% si Regatul Unit 11,6%).
Cele mai multe achizitii pe piata din Romania sunt realizate de catre persoanele juridice (75% din volumul total inregistrat pe primele 5 luni din 2014).
Comunicatul APIA subliniaza faptul ca, in luna mai, raportul persoane fizice/persoane juridice este mai echilibrat (41% vs. 59%) datorita influentei Programului “Rabla”.
Inmatricularile de autoturisme rulate au scazut cu cca. 15% fata de primele 5 luni ale anului precedent. Cu toate acestea, volumul lor (81.000 unitati in 2014) ramane ridicat comparativ cu cel al autoturismelor noi (cca. 3,3 ori mai mare), desi in scadere fata de situatia din 2013 (cand au fost 4,3 rulate la unul nou).
In ceea ce priveste productia nationala, in primele 5 luni s-au produs 176.124 de autovehicule, cu 6,7% mai putine decat in perioada similara din 2013. Dintre acestea, 149.489 unitati (85%) sunt produse de catre Dacia, 26.631 (15%) de catre Ford si 4 unitati de catre Roman Brasov. Volumele cele mai mari le-au inregistrat Dacia Duster (66.407 unitati), Dacia Logan (44.779 unitati), Ford B-Max (26.631 unitati), Dacia Sandero (20.673 unitati) si Dacia Logan MCV (17.630 unitati).
Este de remarcat faptul ca Romania ocupa dupa primele 3 luni din 2014, conform datelor preliminare primite de la OICA, un onorant loc 8 in Uniunea Europeana in ceea ce priveste productia de autoturisme.
In luna mai 2014 au fost exportate un numar de 30.708 de autovehicule, ceea ce inseamna ca, dupa cinci luni din 2014, Romania a exportat un volum total de 161.255 unitati (o crestere de 1,6% fata de perioada similara din 2013). Cel mai exportat model in luna mai 2014 a fost Dacia Duster (15.433 unitati), urmat de Ford B-Max (4.380 unitati) si de Dacia Logan MCV (4.018 unitati). Analiza pe ansamblul primelor 5 luni consemneaza Dacia Duster ca fiind cea mai exportata masina (62.234 unitati), urmata de Logan (38.114 unitati) si Ford B-Max (26.614 unitati).
In luna mai au fost vandute in Romania in total 9.502 autovehicule, in crestere cu 18% fata de luna aprilie, ceea ce face ca dupa cinci luni din 2014 sa se inregistreze o crestere fata de aceeasi perioada din 2013 de 30,2% (autoturismele inregistrand +29,8%).
Topul in functie de marci de autoturisme dupa primele 5 luni ale anului este condus de catre Dacia, cu 9.832 unitati vandute (32,6% din total), urmata de Volkswagen (2.995 unitati / 9,9%), Skoda (2.816 unitati / 9,3%), Ford (2.066 unitati / 6,8%), Renault (1.920 unitati / 6,4%) si Opel (1.221 unitati / 4%).
Dacia Logan este cel mai bine vandut model in luna mai (dar si dupa cinci luni din 2014), urmat de Dacia Sandero, Dacia Duster, Skoda Octavia si Volkswagen Golf.
In functie de tipul de combustibil, cresterea vanzarilor de autoturisme cu motoare diesel la 5 luni se reduce fata de situatia consemnata de APIA la 4 luni, ponderea acestora ajungand dupa 5 luni din 2014 la 56,3% (fata de 59,3% cat era la 4 luni), fiind, de asemenea, inferioara si ponderii pe care acestea o aveau dupa perioada similara din 2013 (57,6%), 8 marci si respective 8 modele din primele 10 avand o pondere a vanzarilor cu motorizari diesel peste ponderea medie inregistrata dupa 5 luni.
Concluzionand, APIA consemneaza un numar de 11 luni consecutive de crestere fata de lunile similar din anul precedent. Chiar daca aceste volume cuprind, din analiza majoritatii jucatorilor din piata si volume ce fac obiectul comertului intracomunitar, ele arata totusi o consolidare a evolutiei positive din ultima perioada remarcata inclusiv la nivel European.
In ciuda datelor pozitive, in piata exista un optimism moderat, cresterea volumelor raportate fiind datorate si unor activitati de comert in special in spatial UE. Pe de alta parte, se asteapta ca efectul pozitiv al Programului “Rabla” sa scada in intensitate odata cu trecerea timpului, ceea ce poate duce si la scaderea volumelor, efectul de substitutie al programului fiind unul real pentru unele modele.
Asa cum s-a mai afirmat cu multe alte ocazii, pentru a avea o evolutie constant pozitiva, dar si predictibila intr-o oarecare masura, piata are nevoie de masuri privind fiscalizarea comertului cu autovehicule rulate din import (TVA, impozite etc.), sanctionarea modificarii kilometrajului ori a circulatiei autovehiculelor inmatriculate in alte state. Pe de alta parte, este nevoie si de un cadru legal care sa stimuleze achizitia de autovehicule care incorporeaza tehnologie avansata si sunt mult putin poluante (electrice, hibride sau folosesc combustibili alternative).