rss

Am testat Citroen C-Crosser 2.4i: Muschetarul francez

  1. 30/11/2009
  2. Tags: C-crosser, Citroen, Citroen C-Crosser, PSA Peugeot-Citroen, Test-drive

Pentru a-si recupera cheltuielile cu dezvoltarea si producerea unui nou model o companie ar trebui sa vanda cel putin 100.000 de exemplare pe an inainte de a scoate profit. Astfel, se ajunge tot mai des in situatia in care tot mai multe modele din grupuri diferite impart platformele tehnice. Asa stau lucrurile si cu Grupul PSA.

Francezii aveau nevoie de un SUV, iar pentru asta aveau la dispozitie doua solutii pentru a-si duce la bun sfarsit proiectul: fie dezvoltau un model propriu de la zero, ceea ce ar fi insemnat bani foarte multi si timp pierdut tn fata concurentei, fie se asociau cu un partener consacrat pe acest segment dispus sa imparta cheltuielile de productie si sa ofere o platforma deja existenta.

Avand experienta unei astfel de colaborari cu Toyota (vezi modelele C1/107/Aygo), francezii au optat in cele din urma pentru varianta „b” si s-au asociat cu Mitsubishi, care a pus la bataie platforma competitiva a celei de-a doua generatii a lui Outlander. A rezultat primul SUV din istoria Citroen, C-Crosser, prima varianta franceza a SUV-ului japonez, ulterior cei de la Peugeot lansand si versiunea lor, denumita 4007. Putere, demaraj, viteza, tinuta de drum si versatilitate sunt cateva dintre argumentele lui C-Crosser, care este deja o poveste de succes intr-un segment care a cunoscut o crestere deosebita in Europa in ultimii trei ani.

Desi la prima vedere pare un Outlander cu sigla Citroen, mai ales daca este privit din profil, in realitate avem de-a face cu o masina frumoasa si individualizata, gandita din punct de vedere estetic ca un vehicul cu forme echilibrate, elegante si serioase, fara alte virtuozitati stilistice.

Exteriorul se remarca printr-o parte frontala „fabrique par Citroen” cu capota motorului, bara de protectie, blocurile optice ample in stilul celor de pe C5 si grila radiatorului larga, detalii ce se integreaza perfect in actualul trend de design al modelelor din gam constructorului din Hexagon, diferentiindu-se clar de cele ale fratilor de platforma. Aspectul exterior este completat de jantele din aliaj usor de 18 inch pe care le remarci de la primul contact cu C-Crosser.

Inrudirea lui C-Crosser cu Outlander se poate observa la interior, care este absolut identic cu cel al varului japonez, doar sigla de pe volan atentionandu-ne asupra faptului ca ne aflam intr-un model Citroen.

Se remarca suprafata vitrata foarte mare ce ofera o senzatie de si mai mult spatiu, capitol la care C-Crosser exceleaza. SUV-ul francez ofera ocupantilor sai un spatiu extrem de generos la picioare si la cap, fie ca este vorba despre versiunea cu cinci locuri, fie de cea cu sapte locuri. Acest spatiu se datoreaza dimensiunilor generoase ale masinii: 4.646 mm in lungime, 1.806 mm in latime, 1.713 mm in inaltime, la un ampatament de 2.670 mm.

Spatiul interior este sinonim cu volumul portbagajului, care ofera o capacitate de incarcare de 510 litri cu al treilea rand de scaune rabatat si 1.686 de litri cu al doilea rand de scaune pliat. Pentru familiile mai numeroase trebuie stiut ca C-Crosser a prevazut o minibancheta de doua locuri pe care a ascuns-o in podeaua portbagajului. Haionul are deschidere dubla, ceea ce usureaza incarcarea unor bagaje sau marfuri mai voluminoase.

Luxul nu lipseste la bordul lui C-Crosser, oferind materiale si finisaje de cea mai buna calitate. Tapiteria din piele neagra care imbraca scaunele si ambele cotiere este de o calitate superioara, la fel plasticul texturat care se regaseste la nivelul plansei de bord, in timp ce pasagerii au la dispozitie suficiente spatii de depozitare foarte utile. In plus, insonorizarea este foarte buna, atat in ceea ce priveste zgomotul de motor, cat si cel provenit de la rulare. Scaunele foarte comode si incalzite te ofera o pozitie excelenta la condus, ceea ce te indeamna la calatorii pe distante lungi.

In testul nostru ne-am folosit de un model Citroen C-Crosser echipat cu puternicul motor pe benzina 2.4i capabil sa dezvolte o putere maxima de 170 de cai-putere si 232 Nm de cuplu, oferiti la 4.100 rpm.

Desi la prima vedere pare destul de greoaie, o sa fiti surprinsi descoperind ca versiunea pe benzina a muschetarului francez este mai agila comparativ cu dieselul 2.2 HDi de 160 CP acest lucru datorandu-se unei mase totale cu 125 kg mai mica. Conectat la o cutie de viteze automata cu sase rapoarte ce poate fi actionata si manual de la padelele supradimensionate montate pe coloana de directie, C-Crosser 2.4i sprinteaza de la 0 la 100 km/h in 9,2 secunde (cu 0,7 secunde mai rapid decat dieselul), iar viteza de top este de 195 km/h.

In ceea ce priveste consumul, cifrele anuntate de constructor sunt de 12,3 l/100 km in ciclu urban,  7,3 l/100 km in ciclu extraurban si  9,1 l/100 km in regim mixt. Bineinteles, ca aceste cifre nu au coincis cu cele din timpul testului. Astfel, in oras nu am reusit sa coboram sub 13 litri la „suta”, dar acest consum este destul de apropiat de ceea ce exista in cartea tehnica a masinii. In schimb, pe Autostrada Soarelui, la o viteza de croaziera de 130 km/h am scos o medie de 9,2 l/100 kmm, cu aproape 2 litri mai mult decat ceea ce anunta constructorul.

SUV-ul francez ofera performante bune si in off-road datorita garzii la sol de 18 cm, a unghiului de atac de 22 grade si a sistemului de tractiune integrala cu care este echipat. Cutia automata poate sa transmita cei 160 de cai-putere ambelor punti sau doar celei din fata, in functie de conditiile si de suprafata de rulare. Pentru asta soferul are la dispozitie un selector iDrive de selectare a tractiunii, amplasat langa schimbatorul de viteze, care ii permite sa opteze pentru rularea 2WD sau 4WD. Daca in modul 2WD sunt angrenate doar rotile de pe puntea fata, in 4WD repartizarea cuplului se face dinamic si continuu intre cele doua punti. In mod normal, 85% din cuplu este transmis catre puntea fata, dar in conditii de teren alunecos un maxim de 55% poate fi repartizat catre rotile din spate. Al treilea mod de lucru, Lock, asigura blocarea diferentialului central, repartizarea cuplului fiind in acest caz 50/50 intre cele doua punti.

Pe sosea, C-Crosser are o tinuta de drum foarte buna datorita suspensiei spate de tip multi-link. Directia cu asistare variabila este precisa si ofera un feedback bun, chiar daca este orientata spre confort, in timp ce suspensiile sunt foarte confortabile pe drumurile denivelate de la noi, in cel mai pur stil Citroen. In virajele mai stranse insa nu insufla acea siguranta de care ai nevoie, fiind indicat in aceasta situatie sa folositi modul 4WD al sistemului de tractiune integrala care isi face pe deplin datoria.

Ca dotari standard, modelul pe care l-am testat dispunea de cruise-control, climatizare automata cu reglare separata, geamuri fata/spate electrice, oglinzi exterioare reglabile electric, incalzite si rabatabile, radar parcare spate. In plus, acest C-Crosser mai dispunea de conexiune Bluetooth, trapa din sticla actionata electric ti de sistem audio cu redare MP3 de inalta fidelitate.

DATE TEHNICE

Citroen C-Crosser 2.4i BVA 170 CP
Cilindree (cm3)      2.360
Combustibil     benzina
Putere maxima (CP/rpm)     170/6.000
Cuplu maxim (Nm/rpm)     232/4.100
Viteza maxima (km/h)     195
Acceleratie 0-100 km/h (s)     9,2
Consum urban/extraurban/mediu (l/100 km)    12,3/7,3/9,1
Emisii CO2 (g/km)     216
Tractiune     integrala
Transmisie     automata 6 viteze

PRET
Modelul testat costa 34.994 euro cu TVA inclus

Vizualizari: 2622