rss

Drepturile cumparatorului de autoturism second-hand

  1. 05/03/2010
  2. Tags: dealer, drepturi, second-hand

Cand cumparati un vehicul second-hand aveti aceleasi drepturi ca si in cazul in care cumparati orice alt produs. Cu toate acestea, exista unele diferente si pot aparea probleme specifice unor astfel de masini, deoarece:


- un vehicul second-hand poate avea multe defecte ascunse

- daca masina are probleme, puteti face o plangere sau inainta orice alta actiune, insa trebuie tinut cont de factori precum: varsta, producator, pretul pe care l-ati platit, precum si de descrierea oferita de vanzator.

 

Daca exista o problema la masina, este important sa actionati cat mai curand posibil dupa ce ati cumparat-o. Acest lucru este necesar deoarece, in multe cazuri, plangerea dumneavoastra va depinde mult de starea vehiculului la momentul vanzarii. Pentru ca starea unui vehicul second hand variaza foarte mult de la o zi la alta, va fi mai greu de dovedit ca exista o plangere cu valoare de adevar dupa ce acesta a fost folosit ceva timp.

 

Cand cumperi o masina second-hand, exercitarea drepturilor dvs depinde de contextul in care ati cumparat-o:

1.de la un dealer

2.in cadrul unei licitatii

3.de la un vanzator particular

4.de pe Internet

 

Vom vorbi pentru inceput de situatia in care ati cumparat masina second-hand de la un dealer autorizat.

Daca ati cumparat vehiculul de la un dealer, aveti anumite drepturi in conformitate cu legea protectiei consumatorului privind vanzarea produselor si garantiile asociate acestora.

 

Un autoturism second-hand trebuie sa se potriveasca descrierii, sa fie adecvat scopului sau, si sa prezinte o calitate satisfacatoare. In orice caz, standardele pentru respectarea cerinţelor ca vehiculul sa aiba o calitate satisfacatoare vor fi mai mici, pentru ca totusi este vorba de un second hand. Acest tip de masina trebuie sa fie intr-o stare rezonabila si sa functioneze corect. Atunci cand decideti daca un vehicul second-hand se afla in stare rezonabila este important să luati in considerare anul de fabricatie si producatorul, istoria vehiculului si pretul.

 

In cazul in care masina are nevoie de mai multe reparatii decat parea necesar la momentul in care a fost cumparat, acest lucru nu inseamna neaparat ca vehiculul nu este de calitate satisfacatoare. Un vehicul second-hand este de calitate satisfacatoare atunci cand este in stare de functionare, chiar daca aceasta nu este perfecta.

 

In cazul in care vehiculul dezvolta o problema imediat dupa ce ati cumparat-o, este posibil sa aveti dreptul sa il returnati dealer-ului si sa va luati banii inapoi. Acest lucru ar trebui probabil sa se intample in termen de aproximativ trei pana la patru saptamani de la data cumpararii vehiculului. Problema ar trebui sa fie destul de importanta, si nu uitati sa luati in considerare varsta, kilometrajul si pretul vehiculului, atunci cand vreti sa il dati inapoi.

 

Daca v-ati hotarat, trebuie sa opriti utilizarea vehiculului si sa contactaţi dealer-ul. Daca ati tranzactionat un vehicul, aveti dreptul sa il returnati si sa il schimbati in cazul in care este inca disponibil, sau sa primiti valoarea integrala, daca nu mai exista altele care sa il schimbe. Daca ati intarziat prea mult pentru a solicita o rambursare sau nu vreti asta, puteti avea dreptul sa solicitati o reparatie sau o inlocuire a componentelor cu probleme.

 

In Legea 449/2003 privind vanzarea produselor si garantiilor asociate, care a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2007, scrie clar ca in primele sase luni se prezuma ca neconformitatea a existat la data vanzarii produsului si, potrivit articolului 9 din lege, vanzatorul are obligatia de a aduce la conformitate produsul respectiv prin: reparare, inlocuire sau restituirea contravalorii”, dupa cum a explicat Gheorghe Ciubotaru, vice-presedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC). De asemenea, consumatorul nu este obligat sa se adreseze service-ului in cazul defectarii produsului, deoarece relatia cu service-ul apartine vanzatorului si nu cumparatorului, iar rezolvarea defectiunii este obligatia acestuia.

 

In cazul in care dealer-ul nu va fi de acord sa rezolve problema, puteti actiona pe cale legala. Totusi, este, probabil, nerealist sa luati masuri legale pentru o problema aparuta la un vehicul second-hand, in special la unul destul de vechi, o data ce l-ati utilizat pe o perioada de timp mai indelungata.

 

Dupa sase luni, este alegerea dvs si va trebui sa va chinuiti sa dovediti ca masina a avut o problema majora atunci cand ati cumparat-o. Va trebui sa furnizati dovezi ale acestui lucru, care sa ajute la obtinerea unui raport independent, care ar putea stabili starea vehiculului atunci cand a fost vandut.

 

In cazul in care comerciantul este de acord sa repare vehiculul, reparatiile trebuie sa fie efectuate intr-un termen rezonabil si fara inconveniente semnificative pentru tine. Tot el este cel care trebuie sa plateasca reparatiile. Daca reparatia dureaza foarte mult, puteti solicita o alta masina-imprumut pe perioada respectiva sau puteti cere o compensatie, de exemplu pentru costul inchirierii unui vehicul.

Insa, in cazul în care comerciantul refuza sa repare vehiculul, aveti dreptul sa-l reparati in alta parte si sa solicitati apoi plata costurilor de catre dealer. Daca vehiculul nu poate fi reparat sau inlocuit sau acest lucru este considerat prea scump, tinand cont de tipul de problema, este posibil sa aveti dreptul de a obtine o parte sau toti banii inapoi. Va trebui sa negociati cu distribuitorul pentru a decide care ar fi suma rezonabila. Pentru a decide ce este rezonabil, va trebui sa luati in considerare cat de mult ati utilizat vehiculul.

 

Asadar, sa retinem: consumatorii au dreptul ca, in termen de sase luni de la data achizitionarii unui produs, in cazul defectarii acestuia, sa beneficieze fie de reparare sau de inlocuirea acestuia, fie de restituirea contravalorii, fara ca vanzatorul sa fi acordat garantie. Toate produsele, fie ca este vorba de autovehicule, pantofi, o haina de blana, aparatura electrocasnica, audio si video sau chiar o matura, cu anumite exceptii, putine la numar, se supun acelorasi reguli.“"In termen de sase luni consumatorul poate reclama avand in vedere prezumtia neconformitatii de la data vanzarii si pana la doi ani poate reclama cu proba ca neconformitatea exista la data vanzarii produsului respectiv", dar si faptul ca o garantie oferita nu-i afecteaza drepturile legitime, a mai specificat vicepresedintele ANPC.

 

 

 

 

Vizualizari: 45525