rss

Analiza: Jean Todt si Ari Vatanen se lupta pentru presedintia FIA

  1. 16/07/2009
  2. Tags: Analiza, Ari vatanen, Fia, Jean todt, Max mosley

Dupa 16 ani in care s-a aflat la conducerea Federatiei Internationale de Automobilism, Max Mosley s-a decis - cu putin ajutor din partea echipelor - ca este momentul sa se opreasca. Intentia britanicului  de a nu mai candida pentru un nou mandat la alegerile din octombrie va oferi prilejul unui duel intre doua mari personalitati.

Semnele bataliei

Pe de o parte se afla Jean Todt, francezul care se bucura de sprijinul lui Mosley, iar de cealalta parte a baricadei se situeaza Ari Vatanen, o alta legenda a lumii automobilstice. Pana acum doar finlandezul si-a anuntat oficial candidatura, Todt ezitand, momentan, sa-si faca publice intentiile, oricare ar fi ele. Cert este ca Micul Napoleon e dorit de multi, inclusiv de amicul sau Max Mosley, iar cand lumea te cere, de cele mai multe ori te supui.

Razboiul declaratiilor

In timp ce Todt pastreaza tacerea, el nefiind, cum spuneam, candidat oficial, Ari Vatanen a pornit deja in campanie. Primele sale declaratii il vizeaza, evident, pe francezul de 62 de ani, despre care nu crede ca ar putea sa aduca un suflu proaspat in Formula 1.

"Au fost prieteni apropiati si au colaborat foarte bine impreuna pe vremea cand Jean era la Ferrari si Max la Federatie, dar acest lucru ar putea reprezenta si un dezavantaj. Faptul ca s-a bucurat de sprijinul FIA ar putea fi un atu pentru el dar nu am de ce sa-mi fac griji. Cand vantul schimbarii incepe sa sufle, ceva chiar se schimba. Daca ar fi sa rezum in cateva cuvinte campania mea, as caracteriza-o prin ceva ce Jean a aplicat cu succes in mai multe discipline si la mai multe echipe: daca vrei sa castigi, ia un finlandez!", a spus Vatanen.

In acelasi timp, fostul mare pilot a mai declarat ca nu va duce un razboi "murdar" si nu va arunca in nimeni cu noroi. "Trebuie sa privim inainte. FIA trebuie sa-si recastige demnitatea si integritatea. Avem nevoie de un nou inceput".

Jean Todt

Max Mosley
a trimis zilele trecute o scrisoare catre memebri Forului in care il recomanda pe fostul Team Principal al Scuderiei Ferrari pentru a-i succeda in functie. "Daca accepta sa candideze, cred ca Todt este omul ideal pentru a duce mai departe proiectele si a continua munca din ultimii 16 ani. Poate face fata cu brio in toate activitatile in care Federatia este implicata si sper din toata inima ca il veti sprijini", a scris britanicul in varsta de 69 de ani.

Cu toate acestea, Micul Napoleon nu este vazut bine de toata lumea. Chiar daca echipele implicate in Marele Circ nu voteaza, parerea lor este una foarte importanta, iar aversiunea unora pentru Jean Todt este binecunoscuta tuturor.

Jean Todt
a debutat in raliuri la o varsta frageda si, dupa ce a incercat mai multe roluri, a ales statutul de navigator. In 1981 a fost numit intr-o functie de conducere la divizia de motorsport a Peugeot. Dupa nenumarate succese obtinute sub indrumarea sa - printre care si cateva victorii in Paris-Dakar aduse de Ari Vatanen -, francezul a facut pasul in Formula 1. Astfel, in 1993 s-a alaturat echipei Ferrari si cu el la conducere Scuderia a revenit la varful clasamentului, locul unde nu mai ajunsese de ani buni.

Dupa retragerea lui Michael Schumacher, Todt a renuntat la functia sa de conducere in cadrul echipei de Formula 1, insa Luca di Montezemolo nu l-a lasat sa plece definitiv de la Ferrari, numindu-l CEO peste companie. Ruptura sa de Ferrari s-a produs in martie 2009, cand si-a dat demisia din noua functie. Jean Todt a fost "legat" de presedintia FIA si la ultimele alegeri, cand, in urma scandalului sexual in care a fost implicat, Max Mosley isi anuntase retragerea.

Ari Vatanen

Finlandezul si-a anuntat candidatura in urma cu cateva zile si se anunta un concurent redutabil pentru Jean Todt. "Daca Max se retrage si Ari candideaza, sunt sigur ca se va bucura de un sprijin puternic pentru ca este un om echilibrat si sensibil", a spus Martin Whitmarsh, boss-ul McLaren Merecedes, unul dintre contestatarii lui Jean Todt.

De asemenea, un alt nume cu rezonanta in sporturile cu motor, David Richards, ar putea face lobby pentru Ari Vatanen. Cei doi se cunosc de multi ani, de pe vremea cand actualul presedinte Prodrive statea in dreapta lui Ari Vatanen in raliuri. Iar cum Richards este un om influent - printre altele, a mai fost si team principal la BAR si Benetton F1 -, Vatanen, acum in varsta de 57 de ani, nu pare deloc neajutorat in incercarea sa de a deveni mai-marele motorsportului mondial.

Spre deosebire de Jean Todt, care a devenit celebru datorita realizarilor sale in diverse functii de conducere, Ari Vatanen si-a castigat un renume ca pilot de raliuri. Finlandezul a cucerit titlul in Campionatul Mondial de Raliuri in 1981, dupa care a facut trecerea in cea mai solicitanta cursa din toate timpurile: Paris-Dakar, competitie pe care a castigat-o de patru ori. In paralel a continuat sa participe la diverse curse auto si raliuri, in anii '80 pilotand chiar pentru Peugeot, unde l-a avut ca sef pe actualul - probabil - contra-candidat, Jean Todt!

In 1993 s-a stabilit in sudul Frantei, unde a cumparat o ferma. Pana in 1998 a mai luat startul in cateva curse, bifand 100 de starturi in raliurile clasice. Nu a stat deoparte de prima scena a automobilismului decat cinci ani, in 2003 revenind la volan in cateva raliuri.

In acelasi an, a participat din nou in "Dakar", de data aceasta cu Nissan, unde a terminat pe locul sapte. Mirajul Africii este atat de puternic pentru el, incat finlandezul, desi destul de inaintat in varsta, a mai participat in Paris-Dakar si in 2004, 2005 si 2007. A fost Parlamentar European 10 ani (1999-2009).

Cine invinge?

Atat Jean Todt, cat si Ari Vatanen au si calitatile si prietenii necesari pentru a-i promova in fruntea Federatiei Internationale de Automobilism, astfel ca lupta dintre ei se anunta de pe acum una cu scantei.

Finlandezul ar putea profita si de pe urma antipatiei pe care Max Mosley si-a atras-o in ultima vreme din partea echipelor din Formula 1 din cauza regulamentului foarte controversat pe care incearca sa il impuna. Iar anii petrecuti in Parlamentul European au dovedit ca Vatanen nu este doar un fost pilot de exceptie, ci si un bun diplomat. In plus, si-a atras deja voturile American Automobile Association si simpatia forului german, ADAC.

Dar tocmai la capitolul "diplomatie" exceleaza si Todt, care a stiut intotdeauna, indiferent de echipa sau nationalitatea oamenilor din jurul sau, cum sa-i uneasca intr-un scop comun: izbanda! Iar francezul mai are un atu: este recunoscut pentru capacitatile sale incontestabile de lider, abilitati foarte necesare atunci cand te afli la conducerea celui mai mare organism din lumea automobilistica.

Indiferent cine va invinge, un lucru este sigur: automobilsimul ar putea avea, in sfarsit, un conducator care sa scoata WRC-ul din conul de umbra in care se afunda tot mai mult, impreuna cu alte discipline alta-data foarte gustate de public, si ar putea reinstaura pacea in Formula 1.

Dar activitatea FIA nu se rezuma numai la cateva discipline de motorsport si Ari Vatanen este constient de asta. "Oamenii nici nu inteleg ce reprezinta cu adevarat FIA. Este mult mai mult decat F1. Sunt peste 1 miliard de soferi in toata lumea. Este o familie numeroasa, iar sanatatea ei este foarte importanta", a spus el.

Vizualizari: 1054