rss

Masinile electrice: de la concept la productia in serie

  1. 01/03/2010
  2. Tags: Concept, masini electrice

Una din temele majore ale Salonului Auto de la Geneva, care isi deschide portile marti pentru presa si joi pentru public si dureaza pana la 14 martie, este cea a trecerii vehiculelor electrice de la stadiul de concepte la productia efectiva – chiar daca publicul este pregatit sau nu.

 

"Este deja o chestiune trecuta ca producatorii sa afiseze doar rezultate ale unor studii”, a declarat Ferdinand Dudenhöffer, director al Centrului pentru Cercetare in domeniul Auto de la Universitatea din Duisburg-Essen din Duisburg, Germania. "Acum, industria trece la fapte."

 

Dar trecerea la vehiculele electrice reprezinta, totodata, un salt imens pentru producatorii auto, mai ales ca acestia se recupereaza acum dupa o prabusire devastatoare. Pentru a fi in masura sa produca masini electrice in cativa ani, trebuie sa investească miliarde acum, fara sa stie cat de mari vor fi cererile pietei mai tarziu.

 

In plus, nu exista un consens cu privire la ce fel de tehnologie va prevala. Posibilitatile includ energia bazata numai pe baterii sau o combinatie a bateriilor cu motoarele cu ardere interna, precum si mai multe solutii exotice cum ar fi celulele de combustibil pe baza de hidrogen.

 

"In acest moment companiile auto nu prea stiu pe ce tip de tehnologie sa parieze", a declarat Peter Wells, co-director al Centrului pentru Cercetare in Domeniul Auto de la Universitatea Cardiff, din Tara Galilor. "Nu este sigura alegerea unei singure tehnologii”.

 

Impinse de dorinta guvernelor de a face ceva legat de incalzirea globala si speriati ca nu cumva sa piarda momentul schimbarii tehnologiei, companiile avanseaza oricum in aceasta directie.

 

Opel, care are deja mainile pline incercand sa recastige cota de piata in Europa de la Volkswagen si Ford, a programat sa inceapa productia in serie a lui Ampera - un var al lui Chevrolet Volt - aproape de sfarsitul anului viitor, in Rüsselsheim, Germania. BMW a declarat saptamana trecuta ca va produce un vehicul electric realizat partial din fibra de carbon, la uzina sa din Leipzig, urmand sa-l introduca pe piata nu mai tarziu de 2015.

 

Toyota, desi se lupta sa repare o reputatie ponosita de problemele generate de accelerarea involuntara in cazul anumitor modele, a programat prezentarea ultimului prototip hibrid Prius plug-in la Geneva. Masina va fi capabila sa se deplaseze numai 25 km pe baza puterii generate de acumulatori si este de asteptat sa iasa pe piata in 2011.

 

Exista deja la vanzare cateva modele complet electrice, insa in numar limitat, iar unii experti din industrie considera ca astfel de vehicule reprezinta o oportunitate pentru constructorii de automobile pentru crearea unei piete noi, cea a cumparatorilor preocupati de protectia mediului inconjurator.

 

In luna noiembrie, Daimler a inceput sa produca un numar mic de modele pe baterii Smart fortwo, in Hambach, Franta. Compania a declarat ca intentioneaza sa produca 20.000 de unitati pe an, incepand din 2012.

 

Mitsubishi MiEV, deja prezent in showroom-urile japoneze, va deveni disponibil in Europa in cursul acestui an, iar Nissan intentioneaza sa introduca modelul Leaf in Statele Unite, Europa si Japonia, in decembrie anul acesta.

 

Chiar si producatorii de masini sport, bastioane ale combustiei interne, se indreapta in mod consecvent catre energia electrica. Astfel, Porsche va prezenta o versiune hibrida a lui Cayenne, dezvoltat impreuna cu Volkswagen, la Geneva. Masina va merge la vanzare in toamna acestui an si poate rula alimentata numai de baterii pentru perioade scurte de timp. Si Ferrari va dezvalui un prototip hibrid.

 

Producatorii de automobile isi pot dobandi totusi siguranta din cererea mare de masini hibride, pe care multi analisti le vad ca o statie pe drumul catre vehiculele complet electrice. Vanzarile de hibride au crescut cu 33% anul trecut, pana la 700.000 de unitati la nivel mondial, chiar si in conditiile in care piata globala s-a scufundat, in conformitate cu datele furnizate de SBI Energy, o firma de cercetare de piata din Rockville, Maryland. Japonia a inregistrat jumatate din aceste vanzari, in timp ce Statelor Unite le-a revenit in cea mai mare parte restul.

 

Impulsul pentru energia electrica vine, de asemenea, si de la guverne. De exemplu, guvernul britanic a declarat joi ca ar oferi pana la 7600 dolari, pentru cumpararea vehiculelor foarte usoare, ce au in componenta fibra de carbon. Pe de alta parte, Departamentul de Energie al SUA a acordat un imprumut lui Nissan, in valoare de 1,4 miliarde dolari pentru a modifica uzina sa din Smyrna, Tennessee, pentru a produce modelul Leaf.

 

Cu toate acestea, Wells, de la Universitatea din Cardiff, a spus ca este ingrijorat de faptul ca politicienii si-ar putea pierde interesul pentru vehiculele electrice din cauza preturilor la combustibili, care au scazut foarte mult, si a faptului ca limitarea emisiilor de carbon s-a bucurat de prea putin succes pe plan international.

 

Potrivit analistilor, cel mai bun lucru care s-ar putea intampla legat de dezvoltarea masinilor electrice ar fi revenirea pietei in sectorul autoturismelor conventionale pe benzina si diesel. Acest lucru ar oferi producatorilor mai multi bani pentru a putea investi in cercetare.

 

 

 

 

Vizualizari: 2653