© 2024 Auto.ro
Candva, concept car-urile nu erau doar o sansa pentru producatorii auto a demonstra lumii intregi de ce sunt in stare. In acele vremurile apuse reprezentau o buna modalitate de a-si imagina viitorul.
In zilele noastre insa, masina concept este aproape inexistenta din acest punct de vedere. Au renuntat in a-si mai contempla viitorul auto, in favoarea unor prototipuri foarte aproape de modelele de productie.
Anii optimisti de dupa razboi dadeau frau liber fanteziei constructorilor auto pentru a lansa concepte indraznete. Un exemplu clar este General Motors, care a sustinut o serie de prezentari futuriste denumite "Motorama" din 1959 si pana in 1961. Mai jos va prezentam un top al celor mai futuriste cinci concepte din trecut.
1. Firebirds I, II, and III, General Motors, 1953-1959
Cele trei concepte au fost de-a dreptul inedite in lumea automobilistica din acele vremuri, iar insemnatatea lor vine tocmai de la faptul ca acestea chiar au functionat. Fascinat de profilul neted al avionului cu reactie, Harley Earl si echipa sa au dezvoltat o serie cele trei autovehicule prototip inspirate de avioanele cu reactie si propulsate de motoare cu turbina de gaze. Modelul Firebird I din 1953 era construit pentru o singura persoana si se deosebea prin botul ascutit, aripile in delta si deriva verticala din spate.
Modelul Firebird II din 1956 era prevazut cu o turbina de gaze imbunatatita si era conceput pentru patru persoane, like a family car. Acesta a fost de asemenea primul autovehicul prevazut cu frana cu discuri si suspensie integrala complet independenta. Ultimul model din serie, Firebird III din 1958, a fost cel mai aerodinamic dintre toate, avad un bot lat si ascutit si aparatoare de cabina in forma de balon pentru sofer si pasager.
2. Chrysler Turbine Car, Chrysler, 1963
Odata ce ideea motoarelor cu turbina de gaze a ajuns la Detroit, s-a poticnit acolo. Chrysler s-a indragostit intr-atat de rotatiile uimitoare pe minut si de motorul care ardea orice (benzina, motorina, kerosen) incat a ambalat propulsorul intr-o caroserie cu un design uimitor realizat de italienii de la Ghia. Din proiectia organismului masinii au lipsit inotatoarele gigantice si liniile de inspiratie aeronavala a la Firebirds.
Totusi, in ciuda tehnologiilor si obiectivelor inalte, toate cele 55 de masini realizate au avut un consum de combustibil inacceptabil de mare, chiar si pentru vremurile acelea. Din cele 55 de unitati construite, 46 de exemplare au fost distruse pentru a evita un impozit urias perceput la acea data. Cele 9 ramase au fost donate muzeelor din SUA pentru ca legea interzicea comercializarea conceptelor catre potenatialii clienti.
3. Nucleon, Ford, 1958
Anul 1957 a gazduit lansarea de catre Ford Motor a unui concept denumit Ford Nucleon ce avea ca motor un reactor nuclear de fisiune in miniatura ce pune in miscare o turbina cu aburi asemanator cu propulsia submarinelor atomice. Daca prototipurile Firebird erau retro-futuriste in materie de design, iar Chrysler Turbine la nivel de executie, Nucleon a fost de departe un concept care a se situeaza dincolo de realitate. Este chiar greu de crezut ca la un moment dat a fost luat in considerare.
Autonomia unui asemenea automobil este practic nelimitata, insa urmarile unui accident sunt inimaginabile. In plus nu e prea confortabil sa stii ca ai o bomba atomica in portbagaj… .
4. Oldsmobile Aerotech, General Motors, 1987-1992
Acesta creatie americana a fost dezvoltata intre 1987 si 1992 pentru a bate toate recordurile de viteza. Conceptul cantareste 750 de kg si este dotat cu un motor Twin Turbo de 2000 cc, ce genereaza 750 CP, la 9500 rpm. Avand motorul amplasat central si tractiune spate, Oldsmobile Aerotech este capabil sa atinga o viteza maxima de 482 de km/ora.
Viitorul aerodinamicii intr-adevar a venit. Defapt chiar traim in era top-speed, insa la acea vreme consumul de combustibil era nerealist de mare. Fapt pentru care masina a ramas la nivel de prototip.
5. Pod, Toyota, 2001
Conceptul Pod a fost realizat din dorinta de a uni lumea automobilistica cu Internetul si tehnologia de gen, in interiorul masinii fiind implementat un sistem de inteligenta artificiala. Masina a fost realizata in colaborare cu gigantul Sony, al carui robotel (caine) Aibo este inca un obiect fascinant pentru multi dintre noi.
Defapt, Pod aducea foarte mult cu o fiinta umana. Cu ajutorul unui soft creat de Sony, masinuta putea realiza liste de shopping, de muzica sau de filme. Masina percepea starea soferului dupa gesturi si reactii si dadea sfaturi in functie de situatie si de atitudinea celui de la volan. Mai mult, luminile exterioare se schimbau de la un rosu furios la un albastru relaxant, intocmai dupa starea de spirit din acel moment.
In momentul de fata nu pare o mare inventie, insa cu cativa ani in urma acest concept prefigura viitorul. Si nu a gresit cu nimic... .