Audi isi continua sistematic dezvoltarea in domeniul mobilitatii electrice, inclusiv prin optimizarea portofoliului sau de modele 100% electrice, iar familia de modele Audi Q4 e-tron a contribuit in mod deosebit la cresterea mare a livrarilor din prima jumatate a anului 2023 (+51,2%). Acum modelul a fost actualizat si beneficiaza de numeroase optimizari importante, cu ocazia noului an de fabricatie 2024, ca de pilda de setari noi pentru suspensii, de eficienta crescuta, sunet caracteristic si dotari standard optimizate. Alaturi de sistemul de propulsie optimizat si de puterea de incarcare mai mare, Audi a imbogatit si gama functiilor de asistenta a soferului. Echipate cu sistemul optional adaptive cruise assist, ambele modele ale gamei ajuta acum persoana de la volan si la schimbarea benzii de rulare.
Toate variantele Q4 e-tron sunt echipate cu baterii mari de 77 kWh net (82 kWh brut). Procesele chimice optimizate din celulele bateriei au imbunatatit procesul de incarcare in curent continuu, astfel ca, in conditii ideale, acestea se incarca de la 10 la 80% in circa 28 de minute. Modelele quattro ating acum o putere maxima de incarcare in curent continuu de 175 kW, iar cele cu tractiune spate de 135 kW.
Functia de protectie a bateriei limiteaza automat nivelul de incarcare al bateriei la 80%, pentru a extinde durata de viata a bateriei. Pentru planificarea inteligenta a rutelor si a incarcarilor, functia e-tron de planificare a rutelor acorda prioritate statiilor de incarcare ultra-rapida HPC (High-Power-Charging). Daca soferul conduce pe ruta sugerata, sistemul activeaza in timp util functia de pregatire a bateriei, inainte ca nou Audi Q4 e-tron sa ajunga la statia de incarcare selectata in navigatie. Daca soferul seteaza statia HPC ca destinatie, sistemul, de asemenea, activeaza functia de pregatire a bateriei, astfel incat bateria sa se incarce cat mai rapid posibil odata ce automobilul a ajuns la statie. Iar acum, pentru prima data, familia de modele Audi Q4 e-tron dispune si de functia post-incarcare, ce face ca sistemul de management termic al masinii sa raceasca bateria, de exemplu, atunci cand temperatura sa depaseste o anumita limita in urma rularii automobilului sau a incarcarii.
Sistem de propulsie nou, mai eficient si mai puternic
Atat pentru tractiunea spate, cat si pentru tractiunea quattro, toate variantele Audi Q4 e-tron vor fi echipate acum cu motor sincron eficient cu magneti permanenti (PSM) pe puntea spate.
Actualizarea aduce acum in familia de modele Audi Q4 e-tron o unitate PSM complet innoita ce creste eficienta si puterea automobilelor, precum si autonomia. Audi Q4 Sportback 45 e-tron, de pilda, atinge o autonomie de pana la 562 de kilometri conform ciclului WLTP.
Audi Q4 45 e-tron si Audi Q4 Sportback 45 e-tron cu tractiune spate genereaza 210 kW (286 CP) si accelereaza de la 0 la 100 km/h in doar 6,7 secunde. Audi Q4 45 e-tron quattro si Audi Q4 Sportback 45 e-tron quattro de 210 kW (286 CP) au nevoie de doar 6,6 secunde. Variantele din varful gamei, si anume Audi Q4 55 e-tron quattro si Audi Q4 Sportback 55 e-tron quattro de 250 kW (340 CP) accelereaza in doar 5,4 secunde de pe loc pana la 100 km/h. Viteza maxima a tuturor variantelor se ridica acum la 180 km/h.
Noul motor electric se foloseste de sistemul optimizat de management termic pentru a-si creste eficienta. Sistemul de racire economiseste energie, pentru ca temperaturile din trenul de rulare nu cresc aproape deloc la utilizare datorita geometriei si a modului de dispunere a discurilor de transmisie, precum si datorita componentelor cu forma speciala pentru transportarea si distribuirea uleiului. Circuitul de racire in schimb, controleaza temperatura uleiului.
Directie cu raspuns optimizat: suspensia cu ADN Audi
In concordanta cu ADN-ul Audi, noile reglaje ale suspensiilor optimizeaza si mai mult echilibrul dintre confort, placerea condusului si stabilitatea condusului. Caracteristicile directiei si setarile amortizoarelor au fost ajustate atat in varianta cu suspensii standard, cat si pentru suspensiile sport sau suspensiile cu controlul amortizarii. Rezultatul consta in amortizarea armonioasa, optimizarea raspunsului directiei si controlul mai ferm al sarcinii.
Cu suspensiile sport, garda la sol scade cu 15 milimetri. Datorita noilor setari ale arcurilor/amortizoarelor si a noilor setari ale directiei, experienta dinamica este mai echilibrata si creste senzatia de robustete, pe cand raspunsul directiei este deosebit de sportiv, specific automobilelor Audi. Modelele Audi Q4 e-tron raspund mai prompt la modificarile de directie, sporind sportivitatea si agilitatea.
Functie noua: schimbarea asistata a benzilor de rulare
Actualizarea gamei Audi Q4 e-tron a introdus in premiera o noua optiune: functia de schimbare asistata a benzilor de rulare la viteze de peste 90 km/h pe autostrazi, in combinatie cu adaptive cruise assist. O parte a pachetului assist pro cat si pachetul assist pro si assist, sistemele de avertizare si protectie plus, schimbarea asistata a benzii, pot fi activate via MMI.
Prin intermediul sagetilor albe de pe panoul de instrumente si a display-ului head-up cu functie de realitate augmentata, sistemul ii indica soferului daca sunt sigure conditiile pentru a schimba banda de rulare. De asemenea, arata si care banda anume este sigura. Daca soferul initiaza schimbarea benzii prin actionarea semnalizarii, sistemul il asista in mod activ la controlul directiei. Dupa ce automobilul a ajuns pe noua banda, semnalizarea se opreste. Pe durata schimbarii benzii, raspunderea apartine integral soferului. Schimbarea asistata a benzilor de rulare este posibila datorita datelor de la radarul din spate.
Tempomatul adaptiv ajusteaza distanta fata de autovehiculul din fata, accelerand si franand automobilul. Adaptive cruise assist extinde functiile tempomatului adaptiv, facand uz de usoare corectii de directie pentru a mentine automobilul pe mijlocul benzii de rulare. Pentru mentinerea controlului lateral, cel de la volan trebuie doar sa atinga usor volanul capacitiv (dotare ce face parte din sistem), pentru a demonstra ca este atent la condus.
Sistemul side assist monitorizeaza traficul din spatele si din partile laterale ale masinii si avertizeaza persoana de la volan daca aceasta intentioneaza sa schimbe banda de rulare in situatii critice. Acest sistem foloseste, de asemenea, informatii de la senzorii radar din spate.
Sistemele critice de asistenta pentru sofer sunt standard, in timp ce sistemele optionale se comanda impreuna cu pachetele de asistenta plus, pro si impreuna cu pachetul de sisteme de protectie si avertizare plus.
Dotari standard imbogatite si editii speciale
In dotarea standard sunt incluse acum Audi MMI navigation plus, Audi connect Navigation & Infotainment si panoul de instrumente digital de 10,25 inch Audi virtual cockpit. Capacul portbagajului dispune acum ca dotare standard de actionare electrica si, in combinatie cu cheia Confort, raspunde la miscarile executate cu piciorul in spatele masinii.
In dotarea standard sunt incluse si scaunele incalzite pentru locurile din fata.
Audi isi extinde, de asemenea, gama ampla de dotari premium de personalizare, introducand acum si varianta Edition S line. Astfel, in combinatie cu culorile pentru exterior Gri Pebble, Alb Glacier metalizat sau Negru Mythos metalizat, pasajele rotilor si elementele de decor de pe portiere sunt finisate in Negru Mythos metalizat. Pachetul mai include jante de 21 de inchi cu finisaj bronz mat si cu design in stea cu 5 spite in W, faruri Matrix LED inchise la culoare si blocuri optice spate cu LED cu carcasele inchise la culoare. De asemenea, cu finisaj in nuanta bronzului, inelele Audi accentueaza alura sportiva a masinii.
Identitate acustica unica
Audi Q4 e-tron este un automobil inconfundabil, nu doar pe plan vizual si in ceea ce priveste senzatiile resimtite la volan, ci si in ceea ce priveste sunetul, deoarece odata cu actualizarea, Audi ii confera acestui SUV compact si propria identitate acustica. Astfel, sunetul specific diferentiaza modelul de celelalte modele electrice Audi, dar si de modelele celorlalte marci. Mai mult, acest sunet are si rolul de a accentua legatura emotionala dintre persoana de la volan si automobilul Audi.
Astfel, toate variantele gamei vor putea fi auzite atat la viteze mici de pana la 25 km/h, dar si la deplasarea cu viteza mare, pentru a creste siguranta in trafic.
Sunetul ce poate fi auzit cand automobilul este in miscare este generat digital, fiind emis de doua difuzoare aflate in spatele automobilului si de doua difuzoare interioare din portierele posterioare. Acest sunet special inovator variaza in functie de sarcina si viteza si se aude pana la viteza maxima de deplasare. Sunetul inconfundabil confera o identitate speciala modelelor Audi electrice si subliniaza caracterul progresiv al masinii.
Daca se doreste, sunetul poate fi dezactivat oricand din meniul Audi drive select. Sunetul de avertizare impus de lege (AVAS) face parte din sistemul acesta si va ramane in permanenta activ. Aceasta dotare speciala nu afecteaza sunetul sistemului de infotainment.
Q4 e-tron va fi produs la fabrica avangardista Audi Bruxelles
Incepand cu finalul anului, Audi va produce modelul Audi Q4 e-tron si la fabrica sa din Bruxelles, suplimentar fata de productia din Zwickau, pentru a-si creste capacitatea de productie, in urma cererii mari inregistrate pentru acest model. Fabrica Audi Bruxelles produce Audi Q8 e-tron si Audi Q8 Sportback e-tron din 2022. Anterior, incepand cu 2018, aici a fost produs Audi e-tron, primul model Audi 100% electric din productia de serie. Fabrica din Bruxelles este prima fabrica de mare volum din segmentul premium cu certificare privind amprenta sa neutra de carbon.
Pe termen lung, Audi doreste sa adapteze toate fabricile sale pentru productia de autoturisme electrice. Dupa fabricile Bruxelles si Böllinger Höfe din Neckarsulm, unde este fabricat Audi e-tron GT, fabrica din Ingolstadt va fi urmatoarea unitate care va produce automobile electrice, fiind prima fabrica in care vor fi produse automobile pe baza noii platforme electrice premium PPE. Pana la finalul deceniului, fiecare fabrica Audi va produce cel putin cate un model 100% electric. Dupa exemplul dat deja de fabricile Audi din Bruxelles si Győr, toate unitatile Audi de fabricatie urmaresc sa aiba productie cu amprenta neutra de carbon pana in anul 2025.