© 2024 Auto.ro
Daca te uiti in jurul tau pe strada o sa vezi ca esapamentele difera de la o masina la alta. Unele au evacuarea doar intr-o parte, unele o au dubla sau cu o singura iesire, altele au evacuare in ambele parti, altele ies pe sub prag sau pe mijlocul barei de protectie spate, iar altele au vreo 8 iesiri. De ce nu au toate masinile acelasi numar de evacuari finale?
Din exterior putem sa vedem la o masina doar partea finala a unei evacuari. Este elementul final, toba de esapament sau ornamentul, care este la vedere, restul pieselor ce formeaza sistemul de evacuare fiind sub capota si sub masina. De ce au unele masini evacuari duble si altele simple?
Piesele auto sunt total diferite la diverse masini, chiar daca la sfarsitul zilei toate fac acelasi lucru: circula cu persoane in interior ca sa le deplaseze de colo colo. Dar sunt diferite din diverse motive. Sa luam exemplul evacuarilor auto. Cea mai cunoscuta este evacuarea care se termina cu o toba in spate ce iese intr-o singura parte a barei de protectie cu o teava simpla. Asemenea evacuari au majoritatea vehiculelor cu motoare mici, dar sunt si vehicule cu motoare mari, de tip V8, care au o singura iesire. Deci nu putem spune ca evacuarea simpla sau dubla tine de formatul motorului sau de putere.
Evacuarea simpla reprezinta o reducere a costurilor si a greutatii. Majoritatea masinilor care au o evacuare dubla, adica cu tobe in stanga si in dreapta barei de protectie, o fac exclusiv pentru design. Sunt si masini cu doar 100 cp care au evacuare dubla reala, nu falsa. Pentru ca de la motor vine o teava care intra intr-una din tobe, din care iese o alta teava care se duce la cealalta toba. Daca masina permite si nu exista acolo o roata de rezerva sau rezervorul de carburant, evident.
Un alt motiv pentru care unele masini au evacuare dubla este pentru ca au un flux marit de gaze de esapament. La masinile mari, precum SUV-uri, cu mult loc sub ele, poate sa vina de la motor o singura teava groasa pana in spate. Adica de la cele doua galerii de evacuare ale unui motor in V se unesc imediat dupa motor si pleaca o singura teava ce iese intr-o singura parte. Dar sunt masini mai sportive care nu permit ditamai burlantul sa vina din fata pana in spate, asa ca este de preferat sa vina doua tevi, cate una pentru fiecare chiulasa, din fata in spate, astfel ca fluxul de gaze sa se elimine mai usor.
Unele masini, precum Mercedes-Benz G Class, au evacuarea iesita sub pragul lateral, nu mai ajunge in spate. Aici e vorba tot de design, nimic mai mult. "Tobele masinii sunt niste piese auto importante, dar care au ajuns in ziua de azi sa fie atat de diferite, incat nu sunt doua masini cu acelasi tip de evacuare. Totul este legat de design mai mult decat partea practica, dar si de spatiul care a devenit tot mai mic pe sub masina" spun specialistii de la PieseAuto.ro
Sunt soferi carora le plac evacuarile duble, asa ca isi monteaza o toba cu doua iesiri. Dar nu isi dau seama ca o masina care nu este prevazuta din fabrica cu asa ceva, adica cu tobe stanga-dreapta, poate sa aiba probleme. In primul rand cu izolatia care nu exista si se poate incinge de la caldura tobei sau, mai rau, poate provoca un incendiu. Dar si pentru ca se va mari zgomotul in rulare si un echipaj RAR poate sa iti retina certificatul de inmatriculare.
Este recomandat sa cumperi doar sisteme de evacuare dedicate pentru masina ta. Iar daca vrei neaparat, cu orice pret, sa ai o masina cu evacuare dubla, nu te chinui sa o adaptezi pe a ta, ci cumpara deja una care vine asa din fabrica. Asigura-te doar ca evacuarea este reala si ca nu ies aburi doar pe o parte, ca in cealalta este un simplu ornament.